راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عراق در انتظار

دگرگونی

سیاسی - حکومتی

یونگه ولت - داوود بهروزی

 

 تظاهرات گسترده مردم ناراضی در شهرهای جنوبی عراق تاکنون آنگونه که رسما اعلام شده 11 کشته و صدها مجروح برجای گذاشته است.

دولت عراق سعی دارد با استفاده از نیروهای امنیتی، تظاهرات مردم عراق را خنثی کند. این تظاهرات، که در 8 ژوئیه در بصره در جنوب این کشور آغاز شد، به سرعت به سایر شهرها مانند  نجف و بغداد سرایت کرد. تظاهر کنندگان به بی آبی و بی برقی و فساد دولتی و ناتوانی دولت در انجام وظائفش اعتراض دارند. فساد دولتی انگیزه اصلی خشم مردم است که تابستان گرم 50 درجه و نبودن آب و برق این خشم را چنان لبریز کرد که سر از خیابانها در آورد. مردم به دفاتر حزب حاکم و همچنین احزاب دیگری که از دولت حمایت می کنند و یا در ارتباط با حکومت ایران هستند حمله کردند.

نه تنها مردم معترض بلکه بسیاری از رسانه های عراق نیز ایران و رابطه حکومت آن با دولت العبادی را مقصر می دانند.

ایران خود با توجه به مشکلات داخلی یکی از تامین کنندگان برق عراق است که این روزها در اوج گرما برق وارداتی عراق را قطع کرده است.

تظاهرات علیه دولتی است که سالها در حال پر کردن جیب های خود بوده و همچنین عقیم ماندن  روند پیگیری زیرساخت ها و سیاست شکست خورده ساخت مسکن و سیستم آموزش و پرورش و بهداشت و درمان.

عراق با تولید دو و نیم میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۷۰ دلار، همچنان کشوری فقیر و دارای در صد بالای بیکاری است.

در چنین شرایطی است که مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه که ائتلاف مورد حمایتش در انتخابات اخیر موفق به کسب اکثریت در مجلس شد، از همه احزاب سیاسی خواست تا وقتی خواسته‌های مشروع مردم معترض بر آورده  نشده، تلاش‌ برای تشکیل دولت را به تعویق بیندازند.

او به ویژه با وعده برای مبارزه با پارتی بازی، فساد، نفوذ اشغالگران – اشاره به امریکا و ایران- توانسته حمایت گسترده ای را جلب کند. اکنون اینطور به نظر می رسد که با این تظاهرات و سرکوب ها تحولات جدیدی در راه خواهد بود.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/336434.w%C3%BCtend-%C3%BCber-korruption.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 654  راه توده -  4 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت