راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گسترش قدرت

نظامی- دریائی

روسیه

گزینش و ترجمه از راشا تودی

"آزاده اسفندیاری"

  

در تاریخ روسیه و اتحاد شوروی، روز 29 جولای، به نام روز نیروی دریایی این کشور به ثبت رسیده است. به همین مناسبت، در این روز، مانورها و مراسمی در چند شهر این کشور انجام شده و خواهد شد. از روزهای قبل ناوگان دریای شمال، دریای سیاه، دریای بالتیک و اقیانوس آرام خود را برای مانور سراسری آماده می کنند. طبق سنت، مرکز این جشن در شهر سن پترز بورگ ( لنینگراد) خواهد بود. در مانورهایی که در رودخانه نوا روز 22 جولای برگزار شد، بیش از 40 فروند از جدید ترین کشتی ها و قایق های جنگی، 38 هواپیما و هلیکوپتر، 4 هزار نظامی نیروی دریایی شرکت داشتند. همچنین  در دریای شمال، دریای سیاه و اقیانوس آرام دهها کشتی و زیر دریایی جدید  به تمرینات نظامی خواهند پرداخت.

طبق نظر کارشناسان نظامی، در سال های اخیر، نیروی دریایی روسیه به طور قابل توجهی توسعه و تقویت شده است.

بر مبنای گزارش وزارت دفاع روسیه روز 29 جولای، چند نمونه از کشتی ها و تجهیزات جدید نیروی دریایی این کشور در معرض دید قرار خواهند گرفت. از آن جمله کشتی عظیم «ایوان گرن» که در نوع خود بزرگترین کشتی جنگی است. این کشتی با 120 متر طول و وزن 5 هزار تن حامل  یک گردان نیروی دریایی با تجهیزات زرهی و 400 نفر نظامی می باشد. برای اولین بار این کشتی در مانور وعملیات تمرین نظامی روز 20 جولای در سن پترزبورگ شرکت کرد و سپس راهی پایگاه خود در دریای شمال شد.

یکی دیگر از کشتی های بزرگ جنگی، با کار کردهای گوناگون و متفاوت که به ترکیب نیروی دریایی روسیه اضافه شد، کشتی «ایوان هورس» با 4 هزار تن وزن است که در تاریخ 25 ماه ژوئیه به آب انداخته شد. این کشتی برای برقراری ارتباطات، شناسایی امواج رادیویی و جنگ الکرونیک طراحی شده است. «ایوان هورس» به کشتی اصلی یعنی « یوری ایوانف» خواهد پیوست که در تاریخ 26 ژوئیه 2015 مورد بهره برداری قرار گرفت.

قرار است در سال های آینده 9 فروند دیگر از کشتی های « کاراکوت» به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شوند. قابلیت این کشتی های جنگی در سرعت عمل و قدرت شناوری آنان است. آن ها قادر هستند در هر نوع شرایط آب و هوایی به عملیات جنگی به پردازند. این کشتی ها با وزن 800 تن و طول 60 متر از تحرک چشمگیری برخوردار می باشند. آنها حامل موشک هایی هستند که می توانند نقاطی را تا فاصله 1500 کیلومتری هدف گیری کنند. ویژگی دیگر کشتی های «کارکوت»، رفت و آمد در رودخانه های بزرگ است. بنا بر این روسیه می تواند به راحتی این کشتی ها را به دیگر مناطق منتقل کند. به همین مناسبت تعدادی از آنها به دریای مدیترانه رفتند و در سرکوب تروریست های داعش در سوریه نقش شایان توجهی ایفا کردند. در ماه اکتبر سال 2015 نیز از عرشه همین کشتی ها، موشک های کروز از دریای خزر به سمت مواضع تروریست ها در سوریه شلیک شد.

در مانورهای نظامی روز 29 جولای، ناو هواپیما بر«دریا سالار ماکاروف» نقش محوری را خواهد داشت و دیگر ناوها و ناوچه ها، همراه هواپیما ها و هلیکوپترها وظیفه پوششی را اجرا خواهند کرد.

توسعه نیروی دریایی روسیه با فرمان ولادیمیر پوتین بر اساس اصول سیاست دولتی فدراسیون روسیه تا سال 2030 انجام خواهد پذیرفت. در سند امضا شده توسط رئیس جمهور، وظایف افزایش و نو سازی جامع نیروی دریایی مشخص شده است.

مقامات کرملین بر این نظر هستند که دلیل نوسازی و گسترش نیروی دریایی روسیه، تهدید کشورهای غربی است. ایالات متحده و متحدین آن به دنبال تسلط بر دریاها و اقیانوس ها، از آن جمله قطب شمال هستند.

دیمیتری کرنیف، کارشناس نظامی در مصاحبه با راشا تودی گفت: این مرحله کار فرماندهی نیروی دریایی در ساخت کشتی های مجهز با دقت بالا، سرمایه گذاری درست و حساب شده ای است که منجر به محدود شدن قابلیت نیروهای دریایی کشورهای غربی خواهد شد.

این کارشناس نظامی بر این عقیده است که برای روسیه ساختن کشتی های با وزن 5000 هزار تن کار دشوار و پر هزینه ای است. بنا بر این بودجه های اختصاس داده شده صرف ساختن کشتی های کوچک «کارکوت» که از تحرک بیشتری برخوردار هستند می شود. ضمن این که این کشتی ها در عین استقرار در مکان های نزدیک به دریاها به راحتی می توانند به دریاها رفته و کشتی های بزرگ دشمن را در اقصا نقاط دریا ها و اقیانوس ها مورد حمله قرار بدهند!  

https://russian.rt.com/russia/article/539101-rossiya-vmf-korabli-parad

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 654  راه توده -  4 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت