راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

از پیشنهاد مذاکره

تا آماده شدن برای

حمله نظامی به ایران

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

6  اوت (هفته آینده) ایالات متحده می خواهد تحریم های جدید علیه ایران را  پس از اعلام یکطرفه لغو موافقتنامه هسته ای اعلام کند. تصمیمی که پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای شرکتهای اروپائی و بویژه فرانسوی خواهد داشت. اتحادیه اروپا برای قبول نکردن تحریم های امریکا و درعین حال مجازات نشدن از سوی امریکا در جستجوی راه حلهائی است، اما واقعیت اینست که جایگاه خود را در تنشهای رو به رشد بین واشنگتن و ایران از دست داده است.

 دیالکتیک دونالد ترامپ قابل پیشبینی نیست. مثلا معلوم نیست که اگر دیداری با رئیس جمهور ایران روحانی داشته باشد چگونه سخن خواهد گفت؟ آیا معیارهای بین المللی  برای گفتگو را رعایت خواهد کرد؟ ترامپ پس از دیدار با کیم جونک یون رهبر کره شمالی پس از رد بدل کردن پرخاش های بی سایقه به تفاهم رسید. اکنون رئیس جمهور امریکا می گوید آماده است با رهبران ایران هر زمانی که ایران بخواهد، علی رغم  تحریم ها ملاقات کند. ترامپ رسما در مورد دیدار احتمالی با همپای خود حسن روحانی گفت "من نمیدانم که آیا آنها آماده گفتگو هستند یا نه؟ من تصور میکنم آنها میخواهند با من ملاقات کنند. در اینصورت من آماده هستم هروقت که بخواهند. این ملاقات برای آنها و برای ما خوب است و برای تمام جهان خوب است، بویژه اگر ما بتوانیم یک راه حل جدی برای مشکلات پیدا کنیم. نه یک کاغذ بی ارزش مانند معاهده گذشته - برجام".

با این گفتار ترامپ سعی دارد خود را به عنوان یک مرد با اراده جلوه دهد فردی که قادر است همه تنش ها را حل و از بین ببرد. در ایران مشاور رئیس حمهور ایران  بلافاصله پاسخ داد و گفت. مذاکرات با ایالات متحده باید با آغاز کاهش خصومت و بازگشت به معاهده هسته ای امضائ شده اغاز شود. بویژه احترام به ملت ایران برای بازگشائی مسیر عادی دیپلماتیک و نه "هرج و مرج جاری"

واشنگتن از ماه مه و بدنبال خروج ایالات متحده از توافقنامه بین المللی "برجام" برای جلوگیری  ایران به دستیابی به بمب اتمی باید با احتیاط بیشتری سخن می گفت. بویژه که شورای امنیت سازمان  ملل متحد اعلام کرد "ایالات متحده آماده کاهش و حذف برخی از تحریم ها برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک و تجاری کامل با ایران است. روابطی که ایران را قادر  میسازد  تا با تکنولوژی  پیشرفته و ادغام مجدد اقتصادی در نظام اقتصادی بین المللی حضور داشته باشد. البته اگر تغییرات ملموس و اثبات شده و پایدار در سیاست های تهران آغاز شود.

وزیرامور خارجه امریکا مایک پمپئو گفت نشست سرانجام میتواند برگزار شود اگر ایران نشان دهد که آماده تغییرات اساسی و تغییر نحوه برخوردش با مردم ایران است. همچنین باید روش سیاسی خود را در خاورمیانه تغییر دهد. در واقع کارشناسان امریکائی مجموعه ای از سناریوهائی را مطرح کرده اند، که احتمالا مهمترین آنها حمله نظامی علیه به ایران است. در برخی از سایت های تخصصی شرایط بلقوه یک مداخله نظامی از سوی امریکا با مداخله نیروهای ویژه در مناطق عرب نشین شیعه و ویران کردن زیر ساخت ها به کمک اسرائیل سخن گفته می شود. از جمله ضربه به سیستم دفاع موشک اس 300 روسیه که ادعا می شود بصورت پراکنده در ایران مستقر شده است.

برای این حمله احتمالی ایالات متحده باید از پایگاههای خود در امارات متحده عربی و عربستان سعودی استفاده کند. پایگاهای که هواپیماهای امریکا ماموریت نابودی هرگونه تاسیسات هسته ای ایران را برعهده دارند. یک سناریو فاجعه بار برای کل خاورمیانه و برای کل سیاره ما که دونالد ترامپ ماموریت آن را بر عهده دارد.

 https://www.humanite.fr/iran-trump-parle-de-voir-rohani-ses-troupes-sont-sur-le-pied-de-guerre-658768.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 655  راه توده -  11 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت