راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درخواست حوثی ها

 از مسکو برای

جلوگیری از ادامه

جنگ در یمن

روزنامه پراودا، سرگئی کاژمیاکین

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

ائتلاف جنگی به رهبری عربستان سعودی و حمایت کشورهای غربی علیه مردم یمن به مرحله جدیدی رسیده است. ائتلاف تلاش دارد با بمباران و تخریب منازل و زیر ساخت های اقتصادی، مردم یمن را از رهبران جنبش استقلال طلبی و آزادیخواهی ضد تجاوز عربستان جدا کند.

سحرگاه روز 26 ژوئن، به درستی هیچ کس و هیچ وقت تصور نمی کرد در رویای یک خانواده اهل عمران، شهری در شمال غربی یمن چه گذشت. با بمباران هواپیماهای جنگی عربستان و افتادن بمبی بر روی یک خانواده، 9 نفر از جمله کودکان کوچک آن خانواده کشته شدند. شمارش هر ماهه آمار تلفات قربانیان موشک ها وبمباران ها در این کشور به صدها نفر میرسد. در شهر حدیده، به علت اصابت موشک به یک اتوبوس که حامل پناهندگان بود 8 نفر کشته شدند. در تعز، بر اثر بمباران یک شرکت، 10 نفر که بیشتر کودک بودند به هلاکت رسیدند. با حملات هوایی به شهر حجا، در یک مراسم عروسی 23 نفر کشته و 63 نفر زخمی شدند. هواپیماهای ائتلاف جنگی با تکرار حملات خود به مدت طولانی از رسیدن کمک های پزشگی به مجروحین جلوگیری کردند.

دشواری وضعیت بدین صورت است که حتی صلیب سرخ جهانی به علت خطر جانی، کارمندان خود را نمی تواند برای کمک های لازم به مردم آسیب دیده برساند. وحشت آمیزتر از آن مشکل ارائه کمک های انسان دوستانه به گرسنگان و مجروحین و بیمارانی است که مبتلا به بیماری های واگیر می باشند. روز 19 ژوئیه صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد، در 13 ماه گذشته، یک میلیون و 118 هزار نفر در یمن به وبا مبتلا شده اند و تنها کمک رسانی به 2 هزار و 300 نفر از این تعداد امکان پذیر بود. هر روز 130 کودک از گرسنگی و بیماری های ناشی از آن در این کشور جان می بازند.

وضعیتی که در یمن بوجود آمده، آینه تمام نمایی از جنایات جنگی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان علیه مردم یمن است.

بمباران و پرتاب راکت مداوم، از کمک رسانی به مردم یمن ممانعت به عمل می آورد. کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، طی گزارشی می نویسد: «آنچه در یمن رخ می دهد فاجعه ای است که توسط کشورهای دیگر به مردم این کشور تحمیل شده است. نمی توان حوادث آن جا را اتفاقی و طبیعی قلمداد کرد. جهان باید راه حلی برای نجات مردم یمن از خطر نابودی اندیشه کند».

این در حالی است که روزنه امیدی هم که می توانست کمک هایی به مردم یمن برساند با حمله نظامی به شهر حدیده، بزرگترین بندر این کشور در دریای سرخ توسط ائتلاف بسته شد. بندری که از آن طریق حدود 90 در صد کمک های انسان دوستانه به مردم میرسید.

با این حال با وجود برتری نفرات نظامی و تکنیک پیشرفته نیروهای ائتلاف، تهاجم آن ها نتوانست منجر به اشغال این شهر بندری شود. نیروهای اشغالگر با دادن تلفات سنگین توانستند فقط چند روز فرودگاه حدیده را متصرف شوند. در بین کشته شدگان متجاوزین نیروهای ائتلاف، نام عیسی سائیف المزروعی، معاون رئیس ستاد ارتش امارات متحده عربی به چشم می خورد.

بمباران و محاصره شهر حدیده همچنان ادامه دارد. در تهاجم نیروهای ائتلاف تا به حال صد ها نفر جان باخته اند و 12 هزار نفر از شهر فرار کرده اند. بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت، خطر مرگ و میر 1 میلیون و 600 هزار نفر از مردم این شهر و اطراف آن را تهدید می کند. عده ای از داوطلبانی که به کمک مردم شتافته اند می نویسند: « بیمارستان ها بسته شده اند و برق قطع شده است. افرادی که شغلی دارند بار دو تا سه خانواده را به دوش میکشند. خیابان های این شهر پر از گداهائی شده است که هر آنچه به دست می آورند با بقیه تقسیم می کنند».

رویدادهای یمن به روشنی ضعف جامعه به اصطلاح جهانی را در چهره سازمان ملل متحد نشان داد. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان طی اطلاعیه ای خواستار آتش بس و آغاز مذاکرات شد. برای شروع مذاکرات سازمان ملل متحد مارتین گریفیتس، نماینده خود را مسئول تهیه و ارائه طرح مذاکرات صلح در شورای امنیت سازمان ملل کرد. در سند تنظیم شده، خاتمه دادن به بمباران ائتلاف علیه یمن و قطع پرتاب راکت توسط حوثی ها به عربستان را خواستار شد. حوثی ها از طرح گریفیتس، نماینده سازمان ملل استقبال کردند اما منصور هادی، ( رئیس جمهور اسبق)  که ائتلاف از او حمایت می کند، برای شروع مذاکرات خواستار بیرون رفتن حوثی ها از شهرهای بزرگ یمن و به زمین گذاشتن اسلحه آن ها شده است.

با توجه به پیشنهاد نماینده ویژه نماینده سازمان ملل، مبنی بر اداره امور شهر بندری حدیده توسط این سازمان، حوثی ها از این طرح استقبال کردند و خواستار همکاری مشترک با سازمان ملل متحد شدند اما نیروهای ائتلاف با این طرح مخالفت کردند و خواهان پاکسازی حوثی ها و اشغال کامل شهر حدیده شدند.

مشارکت ایالات متحده آمریکا به روشنی در حوادث یمن در حال گسترش می باشد. آمریکا در یمن همچنین در مرزهای عربستان با این کشور، چندین پایگاه هوایی ساخته است که هواپیماهای بدون خلبان سعودی با کمک متخصصین آمریکایی برای بمباران اهدافی معین به پرواز در می آیند. اخیرا نیز دونالد ترامپ، به پنتاگون دستور داده است تا هر چه سریع تر سلاح های خریداری شده توسط سعودی ها به ریاض تحویل داده شود. در همین شرایط جمز ماتیس، سرپرست وزارت دفاع آمریکا « مسلح شدن حوثی ها توسط ایران» را مرتبا تکرار میکند و خواستار کنترل هر چه سریع  تر یمن می شود.

روز 19 ژوئیه مهدی المشا، رئیس شورای عالی حوثی ها طی پیامی از روسیه درخواست مساعدت و کمک به حل مسئله یمن کرد. المشا، در پیام خود گفت: «جنگ یمن بدون هیچ بهانه و توجیهی، غیرقانونی و مخالف منشور سازمان ملل متحد و نقض قوانین بین المللی است». او همچنین ابراز امیدواری کرد: «روسیه برای متوقف کردن جنگ و تجاوز، می تواند از نفوذ خود استفاده کند تا  در یمن دستیابی به یک توافق جامع سیاسی امکان پذیر شود».

مقامات روسیه تاکنون تنها از ادامه جنگ در یمن «ابراز تاسف» کرده اند که شاید دلیل آن حساسیت مناسبات نفتی مسکو و عربستان باشد.

در هر صورت امکان تضعیف جنبش حوثی ها در یمن بعید به نظر می رسد. در هفته های اخیر به فراخوان عبدالملک الحوثی جهت بسیج مردم، تظاهرات خیابانی و تجمعات قبیله ای در بسیاری از استان ها پاسخ مثبت داده شده است.

http://gazeta-pravda.ru/issue/79-30722-27-30-iyulya-2018-goda/neftyanaya-primanka-dlya-imperialistov/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 655  راه توده -  11 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت