راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"سخنرانی زوگانف" در گردهمآئی مسکو

مخالفت قاطع با طرح افزایش

سن بازنشستگی در روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه فدراتیو

 ترجمه "ایرج گلفام"

 

 

در مخالفت با طرح افزایش سن بازنشستگی در روسیه، بدعوت حزب کمونیست این کشور و چند سازمان مردمی دیگر، از جمله اتحادیه ها، جبهه چپ، تشکیلات زنان، وطن دوستان روسیه و... بالغ بر یکصد هزار نفر در مسکو اجتماع کردند تا سخنرانی رهبر حزب کمونیست روسیه فدراتیو "زوگانف"  را بشنوند. این متینگ روز 28 در مسکو برگزار شد و زوگانف در سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه گفت:

 

 رفقا!

به خانوادۀ هر یک از ما در جنگ کبیر میهنی ( جنگ جهانی دوم ) ضربۀ وحشتناکی وارد شد و امروزه ما غم و اندوه آنرا بعنوان بزرگترین جشنِ ملی در روز پیروزی بر فاشیسم برگزار میکنیم.

ضربۀ دوم را "خصوصی سازی" بر ما وارد کرد که بیش از 80 هزار کارخانه و کارگاه ما را به غارت برده و از بین بردند و جیب های ما را خالی و میهن ما را به تحقیر کشیدند. به کشوری که در تمام مقیاس ها نمونه و یکی از دو قدرت اول جهان بود، کشوری که قهرمان ترین و باهوش ترین و علمی- فضایی ترین و پیروز ترین بود، ضربۀ متلاشی کننده ای وارد شد.

اکنون ضربۀ دیگری در حال تدارک است. طرح "رفورم بازنشستگی" ارائه شده است. میهن ما توسط نیرویی نامرئی هدف قرار گرفته است. این ضربه به آن "ثباتی" است که ولادیمیر پوتین مفتخر با آن است. این ضربه به تک تک افرادِ وطن ماست. تصورکنید که کشور ما 9 میلیون نفر را در 25 سال اخیر از دست داده است. 7 میلیون نفر از روسیه مهاجرت کرده اند و ما یگانه کشوری هستیم که رشد جمعیت در آن سیر نزولی دارد. اگر در سال 1990 ( یک سال قبل از فروپاشی شوروی) کشورما 40 میلیون کودک داشت، اکنون 22 میلیون کودک داریم. ضربۀ اصلی را بر زنان ما می خواهند وارد کنند. هیچگاه تا این حد بی شرمانه و وقیحانه به زنان جامعۀ ما حمله نشده بود. این ضربه به نسل پیر و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های ماست که میخواهند طوق 8 سال را بر گردن آنها بیاندازند. میخواهند نماینگان مجلس ( دوما) طناب دار را به گردنِ پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و دختران و همسران و مادرمان و خواهران ما بیاندازند. تصور کنید 8 سال کار اضافی برای زنان ما که نخواهند توانست خوشبختی مراقبت از نوۀ خود را حس کنند. این طرح ضربۀ مهلکی به کسانی است که خواهان تشکیل خانواده  و بدنیا آوردن فرزند هستند.

 در عروسی ها به ما میگویند این طرح را از میان بردارید چرا که ما نمی دانیم باید کار کنیم یا بچه دار شدن را انتخاب کنیم.

ما احتیاج به این داریم که در هر خانواده حداقل 3 فرزند وجود داشته باشد چرا که در 25 سال گذشته کشورما با معضل کم شدن جمعیت روبرو بوده که این معضل در مناطق روس نشین و روستایی بیشتر به چشم میخورد.

ما پیروزی بر فاشیسم را با چشمان پر اشک بدلیل عدم وجود شرایط برای بچه دار شدن زوج های جوان برگزار میکنیم و این طرح میخواهد 8 سال دیگر طوق بر گردن زنان ما بیاندازد.»

زیوگانف، سپس با ذکر  برخی نابسامانی ها و سنگین تر شدن بار بر دوش افراد شاغل یاد آور شد:

این طرح بجای  ایجاد موقعیت شغلی به تشکیل ارتش 15 میلیونی بیکاران منجر خواهد شد.

 وقتی میگویند که شهرستانها از این طرح پشتیبانی خواهند کرد، بدانید آنها از این طرح پشتیبانی نخواهند کرد از این طرح حزب "روسیۀ واحد" (حزبی که نخست وزیر رهبر آنست) که تمام کمیسیون ها و بحث های مجلس را به تسلط خود درآورده حمایت و پشتیبانی میکند. وقتی آنها میگویند ما از تظاهرات و گردهمایی ها در این رابطه جلوگیری خواهیم کرد، پس رئیس جمهورِ خود را مورد خطاب قرار دهید که میگوید باید این طرح را با مردم در میان گذاشت و با مردم مشورت کرد.

اینجا دهها هزار نفر جمع شده اند که به طرح رفرم بازنشستگی "نه" بگویند. این رفُرم نیست و این قتل عام نژادی است. این ضربه به دولتمداری و ضربه به زحمتکشان و جوانان است. زمانیکه میانگین عمر 36 منطقۀ روسیه کمتر از سن بازنشستگی است این طرح به معنی بازنشسته شدن در قبر است در صورتی که میشود قوانینی تصویب و اجرا کرد که به خوشبختی و رفاه زنان وفرزندان منتهی شود .

من مطمئنم که در این راه موفق به از میان برداشتنِ مشکلات و مصائب  خواهیم شد.

در زمان شوروی تحصیل مجانی، درمان مجانی، فراهم آوردنِ موقعیت شغلی، محل سکنی برای زوجهای جوان وجود داشت اما  اکنون بیشترین تعداد بیکاری در میان جوانان است. دو سال پیش 20 هزار متخصص جوان روسیه را ترک کردند و پارسال 42 هزار نفر و امسال در صورت تصویب این طرح بقیه نیز راهی خارج خواهند شد و این یک جنایت ملی و بر علیه آیندۀ مملکت است.

ما با جمیعت زنان، جبهۀ چپ، کمونیستها، وطن پرستان، کهنه نظامیان و اتحادیه های کارگری و تمامی کسانیکه میفهمند که این طرح ادامۀ تحقیر و حقارت مملکت ماست در اینمورد همگی متحد شده ایم و اعلام میکنیم که  طرح رفورم بازنشستگی را از دور خارج خواهیم کرد.

 ما در مقابل پریسترویکای احمقانۀ (گارباچف) و دزدیهای دوران یلتسین و غارتِ خصوصی سازی آناتولی چوبایس درخواب بودیم، اما امروز مردم میدانند که چه کسانی ایشان را غارت و این دولت چه کار کرده است.

ما رسما به دولت اعلام میکنیم که شما این طرح را اجرا نخواهید کرد. ما به هر شیوه ای متوسل خواهیم شد که تمام کشور را  بر علیه این طرح و رای "نه" به آن بسیج کنیم. ما اعلام به جمع آوری امضا و رفراندوم کردیم و هزارن نفر به این طرح "نه" میگویند. در این میان نیروی اصلی همبستگی نیروهای کار و زحمت میباشند. امروز در تمام کشور تظاهراتی برپا شده است و ما درپی ایجاد سه موج دیگر در ماه های آگوست و سپتامبر هستیم. به شما اطمینان میدهم که آنچه در توان داریم جهت به کرسی نشاندن خواستهای " نیروی خلقی- وطن پرستی" بکار خواهیم بست تا دولت مردمی تشکیل شود و مردم خود را صاحب اصلی کشور و مملکت حس کنند .

زنده باد خلق زحمتکش

زنده باد سوسیالیزم

زنده باد تولد دوبارۀ کشور

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 655  راه توده -  11 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت