راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دستهای پنهان

در تلاش جدائی

ایران از

روسیه و اروپا!

 

 

فضای بین‌المللی در اطراف ایران روز به روز پیچیده تر می‌شود و امریکا، اسرائیل و عربستان بدنبال ایجاد یک تحریک منطقه‌ای هستند تا پای ایران را به آن بکشانند و بهانه برای حمله نظامی به ایران و بستن جریان نفت به روی اروپا و چین را فراهم کنند. کوشش امریکا برای تولید نفت در داخل و برنامه‌های اخیر عربستان برای توسعه منابع دیگر انرژی به جز نفت مانند باد و خورشید و یافتن راه‌های دیگری برای صدور آن به جز خلیج فارس به معنای آماده شدن این کشور برای اقتصاد بدون نفت یا تولید کمتر آن است. 

در این شرایط ایران نیاز دارد تا از همه امکانات جهانی خود- از اتحادیه اروپا گرفته تا روسیه و چین - برای شکستن محاصره اقتصادی و نظامی کشور بهره گیرد و تا آنجا که ممکن است سیاست امریکا را منزوی کند. با وجود تلاش‌هایی که وزارت امور خارجه در این جهت در مجموع انجام می‌دهد فضای سیاسی داخلی ایران حامی این تلاشها نیست. بخشی از اصولگرایان و بخشی از اصلاح طلبان هر چه در توان دارند انجام می‌دهند تا اتحادیه اروپا از یکسو و روسیه را از سوی دیگر از ایران جدا کنند و زمینه انزوای جهانی کشور را فراهم کنند. اگر در گذشته می‌شد پرتو کم رنگی از محاسبه‌های ملی (هرچند نادرست) را در پشت این اروپاستیزی و روسیه ستیزی دید، اکنون ادامه این ستیزها فاقد هرگونه توجیه شده است. 

برخلاف برخی تصورات و خوش خیالی‌ها وضع ایران در جهان بشدت متزلزل است. اروپایی‌ها منافع سنگینی در ایران دارند و خریدار نفت و مواد خام و پتروشیمی و فروشنده کالاهای لوکس و لوازم آرایش و خودروهای گرانقیمت به کشور ما هستند ولی در عین حال منافع بیشتری در رابطه با امریکا دارند. روسیه نیز که منافع اقتصادی در امریکا ندارد، در ایران هم منافعی ندارد. حجم تجارت ایران با روسیه در حد افغانستان است. بنابراین خوش خیالی و بی‌مسئولیتی برخی محافل داخلی که تصور می‌کنند هرچه به روسیه ناسزا بگویند تاثیری نخواهد داشت و یا آن کشور همچنان از ایران پشتیبانی خواهد کرد یک کوته بینی خطرناک است به ویژه که اخیرا خبرهایی منتشر می‌شود که اسرائیل و عربستان سعودی تلاش‌های وسیعی را برای جدا کردن روسیه از ایران آغاز کرده‌اند. مثلا بنا به گزارش هفته گذشته خبرگزاری بلومبرگ "کشورهای عربی خلیج فارس می‌خواهند با آمریکا کار کرده و ترکیه و روسیه را ترغیب کنند که یک ایران توانمند و قدرتمند، به نفع منافع ترکیه و روسیه نیست. اگر چنین نکنند، روسیه می‌تواند مانعی بزرگ برای کاستن از نفوذ ایران در سوریه و برگرداندن حزب‌الله به لبنان ایجاد کند."

بدیهی است در پشت بخشی از این اروپاستیزی و روسیه ستیزی در مطبوعات و رسانه‌ها و محافل حکومتی ایران جاسوس‌های اسرائیل قرار دارند که بیشترین بهره را از آن می‌برند. نباید تصور کرد که جاسوس‌های اسرائیل همه تخم مرغ‌های خود را در سبد بیت رهبر و سپاه گذاشته‌اند. سرنخ کسانی که در مطبوعات و محافل حکومتی ایران ستیز با جهان و همسایگان ایران را دامن می‌زنند نیز به همین محافل وصل است. آنها می‌خواهند ایران در جهان هیچ متحدی نداشته باشد تا بتوان به آسانی آن را در هم شکست. 

بدیهی است هم در میان محافل "اصولگرا" و هم "اصلاح طلب" کسانی وجود دارند که با این روشها موافق نیستند. ولی تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی نشان داده که اینگونه افراد معمولا بدنبال جو به راه می‌افتند و اگر خود تسلیم آن نباشند و نشوند و به آن دامن نزنند، دربرابر آن هم قاطعانه ایستادگی نمی‌کنند. اگر جز این بود کار کشور ما به این مرحله خطرناک نمی‌رسید. همه چیز در ایران تا به مرحله فاجعه نرسد و از آن عبور نکند جناح‌های حکومتی ایران در برابر آن واکنش نشان نمی‌دهند، تازه اگر نشان دهند!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 648  راه توده -  24 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت