راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مردم میان

دو تیغه قیچی

سرمایه داری تجاری

در ج. اسلامی

 

 

 

آقای محمد مهدی بهکیش دبیرکل "کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی" در سخنانی که در روزنامه اعتماد منتشر شد با لحنی تهدید آمیز نارضایتی "اتاق بازرگانی بین‌المللی" را از دولت روحانی اعلام فرمود و موضع آن اتاق را در قبال دولت چنین خلاصه کرد: "تصمیم‌های اخیر ارزی دولت سوسیالیستی است. روحانی ایران را به روسیه وابسته کرده است. جهانگیری باید جواب جامعه را بدهد، مردم می‌خواهند پولشان را خارج کنند ... پول خودش است مایل است خارج کند. دولت با سیاست ارزی جدیدیک نوع خودکشی را شروع کرده است."

آقای بهکیش از جمله تجاری است که اسم و فامیلش کاملا ایرانی و شناسنامه اش اصل صادره از ایران است. نه فقط شناسنامه اش ایرانی است بلکه آنقدر پول و نفوذ دارد که می‌تواند صد شناسنامه ایرانی دیگر با صدها نام ایرانی دیگر هم برای خود بگیرد. بنابراین مشکل شناسنامه ایرانی اصلا ندارد. ولی در عوض با شناسنامه ایرانی برای منافع کمپانی‌های خارجی در ایران فعالیت می‌کند. می‌گویند وقتی رئیس جمهور آلمان به کشوری مسافرت می‌کند همراه خود 200 نفر از سرمایه‌داران و بخش خصوصی آلمانی را همراه می‌برد تا به آن کشور کالای آلمانی بفروشند. آقای بهکیش هم یکی از کسانی است که می‌توانست همان کار را انجام دهد و سرنشین همان هواپیما باشد. ولی این خرج را روی دست دولت آلمان و کره و بقیه نمی‌گذارد. از همین ایران بدنبال گرفتن نمایندگی و آب کردن کالاهای کشورهای خارجی در ایران است.

به گفته آقای بهکیش تصمیمات اخیر ارزی دولت "سوسیالیستی" است. یا ایشان نمی‌فهمد سوسیالیستی یعنی چی یا اینکه منظور ایشان تهدید دولت به تحریم ایران توسط کشورهای اروپایی و افزایش نرخ بیمه و ریسک سرمایه گذاری و هزینه حمل و نقل کالا به ایران است. زیرا اگر به مردم باشد که مردم ایران وسیعا از تصمیمات سوسیالیستی در عرصه اقتصاد استقبال می‌کنند. چنانکه نظرسنجی‌های رسمی نشان داده اکثریت مردم ما نه تنها در میان تهیدستان بلکه در طبقات متوسط خواهان بهداشت رایگان، آموزش و پرورش و تحصیلات رایگان، مسکن ارزان قیمت، شغل برای همه، ورزش و هنر و تفریح تقریبا رایگان و امثال آن هستند که همه بخشی از ویژگی یک اقتصاد سوسیالیستی یا سوسیال دموکراتیک جدیست که تامین آن فقط با نظارت و محدود کردن ثروت سرمایه‌داران و جلوگیری از ایجاد فاصله‌های طبقاتی بزرگ ممکن است.

بنابراین اگر قرار به تصمیمات سوسیالیستی واقعی بود که اموال آقای بهکیش و همه سرمایه‌دارانی که ثروت ملی را بنام صادرات از کشور خارج کرده و بر نمی‌گردانند باید مصادره می‌شد یا لااقل مانند کشورهای سوسیال دمکراتی مثل فنلاند و سوئد مالیات‌های سنگین تا 70 و 80 درصد درآمد و ثروت از آنها اخذ می‌شد. بنابراین برخلاف ادعای آقای بهکیش، به صرف یک تصمیم تثبیت بهای ارز، اقتصادی که سراپای آن نابرابری، بیعدالتی، فساد، بی‌خانمانی، بیکاری، اعتیاد، کودکان زباله گرد، حاشیه نشینی، 50 درصد فقر مطلق، نداشتن حق بهداشت، نداشتن حق آموزش، اقلیت دارای ثروت بی‌حد و حصر، دارای حق بیرون بردن سرمایه و ثروت ملی، نپرداختن مالیات، ندادن دستمزد واقعی و ... امثال آن است، چنین کشوریبا کنترل نرخ ارز "سوسیالیستی" نمی‌شود.

معنای این سخن ایشان را که "روحانی ایران را به روسیه وابسته کرده است" هم باید در ادامه همان تهدیدات معنا کرد. زیرا رابطه ایران و روسیه بیشتر در عرصه‌های پشتیبانی سیاسی و همکاری‌های نظامی است تا رابطه تجاری. تجار ایرانی اصولا مایل به رابطه تجاری با روسیه نیستند زیرا به گفته مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد با وجود آنکه دولت روسیه کریدور سبز برای تجارت با ایران باز کرده تجار ایرانی از نوع آقای بهکیش از آن استفاده نکردند. از جمله بدلیل آنکه قصد تقلب در اعلام بهای کالاهای خود را دارند و این کار در روسیه به گفته ایشان ممکن نیست و از قرار روسیه مقصد خوبی برای فرار سرمایه و خروج ثروت از ایران نیست. بنابراین آقای بهکیش در واقع دارد از زبان همان کشورها و کمپانی‌هایی که دفاع از منافع آنها را در ایران برعهده دارد به رابطه سیاسی و نظامی ایران با روسیه می‌تازد و دولت روحانی را به انتقام تهدید می‌کند.

آقای بهکیش در ادامه می‌گوید که "مردم" می‌خواهند پول خودشان را که مال خودشان است خارج کنند یعنی به دولت ربطی ندارد. مردم ما اولا پولی ندارند که بخواهند خارج کنند. بخشی از قشرهای متوسط و حتی بالای جامعه هم که پولهای خود را به ارز یا طلا تبدیل می‌کنند قصد خروج آن را ندارند، بلکه می‌خواهند ارزش اندوخته اندک یا بیشتر آنها به هیچ تبدیل نشود. عده‌ای هم هستند که نگران اوضاع اقتصادی و فروپاشی کشور هستند ولی در حالت عادی در کار صادرات و واردات و خروج ارز نیستند. بنابراین آن کسانی را که ایشان "مردم" نام گذاشته که تصمیم دولت برای کار صادرات و خروج ثروت و سرمایه آنها از کشور مشکل ایجاد کرده 5 درصد جمعیت ایران هم نمی‌شوند. معنای این سخنان آن است که ما 5 درصد پاسخگوی هیچکس بابت هیچ چیز نیستیم مگر همان کمپانی‌های بین‌المللی که نمایندگی آنها را برعهده داریم؛ نه تنها پاسخگو نیستیم که ثروت ایران را متعلق به خود می‌دانیم و هر کار با آن بخواهیم می‌کنیم.

شاه بیت سخنان ایشان همان جمله آخر است که "دولت با سیاست ارزی جدیدیک نوع خودکشی را شروع کرده است". منظور این نیست که دولت روحانی خودش تصمیم گرفته خودکشی کند. منظور این است که ما سرمایه‌داران و نمایندگان اتاق بازرگانی بین‌المللی در ایران و مافیای سرمایه‌داران جهانی دولت روحانی را سرنگون خواهیم کرد اگر مطابق میل و منافع ما رفتار نکند.

این سخنان از یکسو نشان می‌دهد که روی تجار وابسته و غیرملی از نوع آقای بهکیش و همپالکی‌های ایشان بیش از اندازه زیاد شده و دلیل آن چیزی نیست جز عقب نشینی ملی در برابر آنها و اجازه دادن به اینکه ایران را هرگونه که می‌خواهند غارت کنند. از سوی دیگر، در شرایطی که بخشی از فرماندهان سپاه و نظامیان هم بدلایلی مشابه دنبال کودتا و سرنگون کردن دولت روحانی است، معلوم می‌شود که منافع میان تجار بزرگ بین‌المللی یعنی بخش خصوصی فاسد، ضدتولید ملی و غیرپاسخگو با منافع بخش نظامی و سپاه و نهادهای عمومی فاسد و غیرپاسخگو روزبروز بیشتر در هم گره می‌خورد. به عبارت دیگر سخنان آقای بهکیش و تجار و سرمایه‌دارانی مانند ایشان را تنها سخن و درد دل بخش خصوصی تجاری ایران نباید دانست. این سخن نظامیان و بخش خصولتی و غیرپاسخگوی حکومتی نیز هست. دو جناح سرمایه‌داری ایران که مانند دو تیغه یک قیچی برای بریدن ریشه بخش خصوصی تولیدکننده داخلی از یکسو و بخش دولتی پاسخگو و ملی کشور به حرکت درآمده‌اند!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 644  راه توده -  20 اردیبهشت ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت