راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آیا امریکا

حاضراست اراده

مردم ونزوئلا را

قبول کند؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 در ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری علیرغم همه کارشکنی ها و تبلیغات مخرب امریکا و نمایندگانش در در این کشور برگزار شد و "مادورو" رئیس جمهور کشور به پیروزی قاطع درست یافت. این انتخابات تحت نظارت بین المللی انجام شد و هیچگونه ایراد انتخاباتی از آن گرفته نشد.

پس از اعلام نتایج انتخابات مادورو از همه احزاب و مردم این کشور خواست تا دست به دست هم داده و راه حلی برای برون رفت ونزوئلا از بحران سیاسی و اقتصادی پیدا کنند. او خواهان گفتگوی مستقیم با احزاب این کشور شد. او مستقیما مخالفان خود را دعوت به گفتگوی ملی کرد.

بدنبال این فراخوان، مادورو که رهبری حزب سوسیالیست ونزوئلا را نیز برعهده دارد نخست به رقبای اصلی خود "هنری  فالکون" و "ژاور برتوسی" و در حاشیه با دیگر رهبران راستگرا که انتخابات ریاست جمهوری را بایکوت کرده بودند به گفتگو نشست. مادورا از کاخ ریاست حمهوری اعلام کرد: «بیائید باهم گقتگو کنیم. من شما را برای حل مشکلات دعوت به گفتگو میکنم . نتیجه انتخابات یک پیروزی مردمی و اراده اهنین مردم ونزوئلا است. موفقیت من پیش بینی نشده بود. بهار مرگبار سال 2017 و شورش هایی که توسط اپوزیسیون رهبری و به اجرا گذاشته می شد  تا دولت را سرنگون کند  شرایط اقتصادی فاجعه امیزی را باا تورم 7000 درصدی بوجود آورد. با این وجود ما موفق شدیم توطئه های راستگرایان را خنثی کنیم و در انتخابات مجدا  پیروز شویم.  اپوزیسیون برنامه مشخصی در انتخابات نداشت نها هدفی بجز سرنگونی دولت نداشتند و در تلاش بودند که از  نارضایتی روزمره و اصلی مردم که تحریم های امریکا آن را تشدید کرده استفاده کرده و دولت را سرنگون کنند.»

 

7 میلیون و 300 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند. یعنی 67.7 در صد از  واجدین شرایط رای. آنها به حزب سوسیالیست رای دادند .

فرماندار سابق ایالت لارا که رقیب  اصلی مادورا در انتخابات بود با یک میلیون و  182 هزار رای یعنی حدود 21 در صد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت .  نیکلاس مادورا موفق شد با آرائی بیش از 5 میلیون و با اختلاف 35 در صد بر رقیب خود پیروز شود .  در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه که مانوئل ماکرون برنده آن اعلام شد تقریبا 44 در صد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. 

هنری فالکون رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که از پیش باخت انتخابات خود را پیش بینی کرده بود، قبل از آغاز رای گیری اعلام کرد که انتخابات غیر قانونی است و باید تا ماه اکتبر به عقب انداخته شود!

این انتخابات را غیر قانونی و جعلی اعلام کرد  و خواستار یر گزاری انتخابات جدید در ماه اکتبر امسال شد . 

برای واشنگتن که مایل است دولت ونزوئلا را به زانو در اورد  انتخابات چه واقعی باشد و چه تقلبی تفاوتی نمی کند.

اکنون این سئوال مطرح است که با وجود اختلاف سیاسی و تحریم های شدید امریکا ایا مادورا قادر است سیاست سالهای گذشته خود که میراث چاوز رهبر انقلاب بولواری ونزوئلاست را ادامه دهد؟

وزیر جدید امور خارجه امریکا (رئیس سابق سیا ) مایک پومپو قبل از انتخابات و برای تشویق مردم برای رای به مخالفات مادورو گفته بود «مردم ونزوئلا باید بر کشور حکومت کنند. انها ملتی هستند که به جهان ارزشهای بسیاری را ارائه کردند.».

حالا که مردم ونزوئلا انتخاب خود را کرده اند وزیر خارجه امریکا این انتخاب را تائید می کند؟

امریکا برای دورانی دلتنگی می کند که مقامات ونزوئلا برای غارت نفت این کشور توسط  شرکت های بین المللی همه گونه همکاری را میکردند.

 

.https://www.humanite.fr/venezuela-lappel-au-dialogue-du-president-maduro-655577

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 646  راه توده -  3 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت