راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگو

با دمیرتاش

در زندان ترکیه

سایت کوردستان 24- ترجمه فروزنده فرزاد

 

 

 صلاح الدین دمیرتاش با نفوذترین سیاستمدار کرد ترکیه است و کاندیدای ریات جمهوری در انتخابات آینده ی این کشور.

کوردستان-۲۴ یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با او که از اواخر سال ۲۰۱۶ در زندان است با واسطه ی وکیل وی و بصورت سوال و جواب و برای آگاهی از نظرات او پیرامون انتخابات مصاحبه یی انجام داده است.دادستانهای ترکیه به اتهام «تروریسم و تجزیه طلبی» تقاضای ۱۴۲ سال زندان برای او کرده اند.

کوردستان۲۴: مبارزات انتخاباتی شما اینبار چگونه خواهد بود؟ آیا قصد دارید موضع سرسختانه تر و خشن تری در برابر اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه داشته باشید؟

دمیرتاش: واقعیت اینست که ما هیچگاه مبارزات انتخاباتی مان را حول گفتمانی خشن سازمان نداده ایم. ما در کنار انتقاد از دولت کوشیده ایم سیاست های حزب را به مردم بشناسانیم، سیاست هایی که بر گفتمانی انسانی و عدالت و صلح بنیاد شده اند. می کوشیم مشی ما تا حد امکان فراگیر و صلح آمیز باشد.

کوردستان۲۴:از شعار «نخواهیم گذاشت رئیس جمهور شوي!» که در انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ علیه جاه طلبی اردوغان برای نظام ریاستی مطرح شد اینطور برداشت شده است که حزب دموکراتیک خلق {حزب برهبری سلیمان دمیرتاش م.} سرسخت ترین بلوک اپوزیسیون در برابر حزب عدالت و توسعه است. در واقع محافل نزدیک به حزب عدالت و توسعه ادعا میکنند مخالفت شما با قدرت بیشتر اردوغان پایان مذاکرات صلح با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را سبب شد. نظر شما چیست؟

دمیرتاش:روند تحولاتو رویدادها درستی ارزیابی ما را ثابت کرده است. ما همان زمان بطور شفاف اعلام کردیم که برای به بحث گذاشتن یک نظام ریاستی که در آن پارلمان و شوراهای محلی توانمند برای توازن قدرت وجود داشته باشد، آمادگی داریم. این نشان میدهد که موضع ما تنها از سر مخالفت صرف با اردوغان نبود. ما با اقتدارگرایی و استبداد فردی مخالف بودیم و به همین دلیل هم با نظام حکومتی پیشنهادی اردوغان مخالفت داشتیم.

یک نظام اقتدارگرا نه برای کردها و نه هیچکس صلح و دموکراسی به بار نمی آورد. تاریخ بارها اینرا نشان داده چه اکنون، چه در سالهای نه چندان دور و چه در گذشته. ما صرفا با نظام ریاستی اردوغان مخالفت خوانی نکردیم و امروز آشکار شد که نظر ما درست بود.

کوردستان۲۴:اخیرا گفتید که شما تنها کاندیدای چپگرا هستید. آنچه میبینیم از یک سو ائتلاف حزب عدالت و توسعه با حزب راست افراطی «حرکت ملی» است و از دیگر سو اصلی ترین حزب اپوزیسیون یعنی «حزب جمهوریت خلق» {کمالیست ها م.} با حزب ملی گرای افراطی «خوب» و حزب اسلامگرای «سعادت» متحد شده است. هر دو ائتلاف راست میانه را نمایندگی میکنند. شما در برابر این ائتلافها در میان طیف راستگرا چه موضعی دارید؟

دمیرتاش:ما بر ضد اپوزیسیون فعالیت نمی کنیم. معتقدیم چون با ائتلاف حاکم مخالفیم و میتوانیم در قدرت بهتر از آنها عمل کنیم وارد میدان انتخابات شده ایم. البته از ائتلاف هایی اینچنین در اپوزیسیون حمایت نمی کنیم ولی نوک پیکان نقد ما به سوی ائتلاف حاکم حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی و به اصطلاح «ائتلاف مردم» است.

کوردستان۲۴:پس از آنکه "محرم اینجه" از حزب جمهوریت خلق با شما  در زندان ملاقات کرد، رقبای دیگر شما یعنی "تمل کارا ملااوغلو"، کاندیدای حزب سعادت و "مرال آکشنر" کاندیدای حزب «خوب» خواهان آزادی شما از زندان شدند. برآورد شما از بیانیه ی این دو و رویکردشان به حزب شما چگونه است؟

دمیرتاش:من اینرا تحول مثبتی میبینم. اما هنوز در رویکردشان به حزب ما کاستی ها و نگرانیهای بی پایه و غیر ضروری هست.

کوردستان۲۴:طی روزهای گذشته چندین حزب از احزاب کردی گرد هم آمدند و «ائتلاف کردها» را تشکیل دادند که با مقام های حزب شما هم جلساتی برگزار کردند. تلاش کردها را برای شکل دادن یک ائتلاف چگونه میبینید؟ آیا حزب شما با آنها مشارکت میکند؟

دمیرتاش:متاسفانه آن ائتلافی که امید داشتیم میان ما و دیگر احزاب کرد شکل بگیرد، واقعیت پیدا نکرد. کاش چنین ائتلافی شکل می گرفت. همکاری تاریخی و تفاهم ملی میان کردها یک نیاز مبرم است و مردم ما در انتظار چنین رویدادی هستند. همه ی طرفها با فدا کردن برخی منافع شان میتوانستند چنین ائتلافی را محقق کنند و البته وقتی از چنین فداکاری سخن می رود بخش بزرگی از آن بر دوش حزب دموکراتیک خلق است.

فکر میکنم باید اصول ملی کردها نقطه ی آغاز همکاری با همه ی احزاب کرد و حتی «حزب اسلامی مطالبه ی آزاد» باشد. کردها با قدرتها و حکومت هایی که علیه شان می جنگند مذاکره و صلح می کنند اما در میان خودشان قادر به اینکار نیستند و از این نقطه آسیب پذیر هستند. اتحاد میان کردها سرانجام باید به نتیجه برسد نه به بهانه ی انتخابات بلکه برای آزادی و رهایی مردمانمان. هر چند در این مرحله به ائتلاف دست پیدا نکردیم اما باید راههای گفتگو را باز نگه داشت. بر این باورم که همه ی جناح ها باید اتحاد و همگرایی ملی را کارپایه خود قرار داده و به گفتگو ادامه دهند.

کوردستان۲۴:همه جا گفته میشود که مغازله ی حزب حاکم عدالت و توسعه با حزب حرکت ملی سبب شده کردهای محافظه کار مذهبی که زمانی به حزب اردوغان رای دادند، اکنون مایل اند به حزب دموکراتیک خلق یا حزب سعادترای بدهند. درباره تمایل کردهای محافظه کار در شرایط کنونی چه نظری دارید؟

دمیرتاش:حزب دموکراتیک خلق حزبی است که بیشترین رای و حمایت کردهای محافظه کار را داشته و دارد. کردها مردمانی هستند که هم برای هویت ملی و هم برای ایمانشان ارزش قائل اند. حزب ما بدون اینکه لحظه یی این دو واقعیت را نادیده بگیرد باید سیاست هایی اتخاذ کند که به انتظارات و نیازها و مشکلات مردم کرد پاسخ دهد. توافق ما با احزاب چپگرای غرب ترکیه هرگز به معنای چشم پوشی بر این واقعیت نیست. مردم ما هم از ائتلاف حاکم و هم حزب سعادت روی بر می گردانند. باور دارم که کردها در حزب خودشان یعنی حزب دموکراتیک خلق گرد هم میایند.

کوردستان۲۴:اگر شما را از نتایج نظرسنجی ها آگاه کرده اند، فکر میکنید حزبتان از سد حداقل ۱۰ درصد آرا میگذرد؟ نتایج این نظرسنجی ها را به ما هم میگویید؟

دمیرتاش:ترس و اضطراب بر فضای جامعه حکمفرماست و به همین دلیل نظرسنجی ها نتیجه ی دقیقی نخواهند داد. هر چند که مردم کم کم خود را از این شرایط رها میکنند ولی از نظرسنجی هایی که تا کنون انجام شده نتیجه ی مشخصی نمیتوان گرفت و تا این لحظه معلوم نیست حزب دموکراتیک خلقها بتواند از سد حداقل رای بگذرد اما بی تردید این ظرفیت را دارد. ما تا انتخابات به تلاشمان در میان مردم برای بدست آوردن بیشترین رای ادامه میدهیم و با اراده و کوشش مداوم امکان گذر از حداقل لازم را داریم. راه دیگری وجود ندارد ما پیروز میشویم.

کوردستان۲۴:فکر میکنید تا پیش از برگزاری انتخابات از زندان آزاد شوید؟

دمیرتاش:مارش مردم ما در راه آزادی وضعیت ما را تعیین میکند نه دادگاهها. روزی خواهد رسید که همه ی زندانیان آزادیشان را همراه با آزادی مردم جشن بگیرند. ما برای رسیدن به چنان روزی به مبارزه ادامه میدهیم، چه در زندان چه بیرون از آن.

کوردستان۲۴:حزب شما در تمام مراتب حزبی الگوی رهبری مشترک {زن و مرد در کنار هم. م.} را رعایت میکند. اگر به ریاست جمهوری برسید همین الگو را ادامه میدهید؟

دمیرتاش:امکان آن بطور رسمی وجود ندارد. اما نیمی از معاونان و وزرای کابینه باید از زنان باشند.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 646  راه توده -  3 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت