راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تشکیل ارتش اروپایی

تنش ها میان

ایران و اسرائیل

به مرز خطر

رسیده است!

ریا نووستی- آزاده اسفندیاری

 

 

 

 

اتحادیه اروپا با شتاب هر چه بیشتر در پی ایجاد ارتش اروپایی است. مدتی است دربالا ترین سطح مقامات اتحادیه اروپا، تشکیل نیروی دفاعی اروپایی مطرح است. پیام اساسی برای همه یکسان است: اروپا باید بدون در نظر گرفتن قدرت نظامی ایالات متحده آمریکا، با تشکیل ارتش خود بتواند، از خود دفاع کند.

بر همین اساس فدریکو موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در فلورانس اعلام کرد:"جهان در هرج و مرج قرار دارد و اروپا باید ارتش حرفه ای خود را تشکیل دهد".

یک روز بعد مطبوعات آلمان از قول آنجلا مرکل صدر اعظم این کشور اعلام کردند"اتحادیه اروپاآمادگی زیادی در زمینه همکاری نظامی با یکدیگر دارد."

ایده ایجاد ارتش اروپایی به دهه 50 قرن گذشته میلادی باز می گردد کهطی نشستی در لیسبون پایتخت پرتغال به تصویب رسید.هر چند طی دهها سال اسناد تشکیل ارتش اروپایی روی کاغذ ماند و اروپا با شرکت در پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو-هژمونی بی قید و شرط آمریکا را پذیرفت.

حال با تکیه زدن دونالد ترامپ، به کرسی ریاست جمهوری آمریکا و خط و نشان کشیدن برای کشور های مختلف، تلاش های فراوانی برای ایجاد پیمان امنیت متقابل بین کشورهای اروپایی شدت گرفته است.به عنوان مثال، فرماندهی مشترک پزشگی برای مقابله با وضعیت بحرانی و اضطراری بین کشورهای ایتالیا، هلند، رومانی، اسلواکی،اسپانیا و سوئد با فرماندهی آلمان تشکیل شد. در کنار آن، مرکز دیگری نیز توسط فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و قبرس به وجود آمد.

خروج ایالات متحده آمریکا از معاهده اتمی با ایران بنام برجام،کمک زیادی به پیگیری ایده ایجاد ارتش اروپایی کرد. هرچند زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان گفته بود: "اروپا نمی خواهد با مشکلات فراوانی، گیاه خواری در میان گوشت خواران باشد". چندی بعد، صدر اعظم آلمان نیز گفته بود، "اروپا نمی تواند به چتر نظامی آمریکا تکیه کند.حکومت این کشور ثابت کرده است که قادر به حمایت از متحدان خود نیست".

در عمل ثابت شد که بازنده پیروزی نظامی آمریکا در جنگ های خاورمیانه،کشورهای اروپایی بودند. با پیروزی ارتش آمریکا در جنگ عراق، سیل نیروهای تروریستی داعش به مناطق اطراف روانه شدند.به دنبال بر افروختن شدن شعله های جنگدر منطقه، فاجعه فرار پناهنده ها از سرزمین های ویران شده لیبی و سوریه به سمت اروپا آغاز گردید.

از طرف دیگر، در اکراین وضع همچنان بحرانی است. کشاکش ها بین ترکیه و غرب، فلسطین و اسرائیل،تنش های ایران و اسرائیل که به مرزهای خطرناکی رسیده است، بدون تردید، طرف مستقیم تشنج های موجود، ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

به طورحتم، آمریکا ایجاد ارتش اروپایی را بر نخواهد تابید. با وجود وعده های مقامات آمریکایی برای تامین امنیت اروپا، اروپا راه خود را خواهد رفت و دستیابی به ارتش اروپایی، منجر به کاهش سلاح های ارتش ایالات متحده آمریکا در قاره سبز خواهد شد. در عین حال شرکت های اسلحه سازی آمریکا هستند که زیان فراوانی خواهند دید.

شایان ذکر است که ساختار دفاعی ارتش اروپایی، برای برخی از اعضای اتحادیه اروپا قابل پذیرش نیست.آلمان فدرال تمام تلاش خود را خواهد کرد تا مشارکت فعال اعضای هر چه بیشتری را برای  همکاری جلب کند. با این وصف بعضی از اعضای اتحادیه،برای یکپارچگی ارتش اروپایی تلاشی نخواهند کرد، ضمن این که در تشکیل آن نیز اخلال می کنند. در بدو امر کشورهای اروپای شرقی هستند کهاز صندوق اتحادیه اروپا وجوه قابل توجهی دریافت می کنند اما از نظر سیاسی دل در گرو قدرقدرتی ایالات متحده آمریکا دارند.به عنوان مثال: کشور لهستان به طور مستقیم در قبال مسائل اتحادیه اروپا مقابل بروکسل و برلین موضع گیری منفی دارد.

در هر صورت اروپا باید اقدامات نظامی خود را بدون هماهنگی با پنتاگون عملی سازد (مانند عملیات نظامی فرانسه در کشور آفریقایی مالی). هر چند در این زمینه ها با ایالات متحده آمریکا اشتراک منافع دارند.

تشکیل ارتش اروپایی خواه ناخواه روند منطقی خود را طی خواهد کرد اما در این میان قربانی اصلی کشورهایی هستند که بر "نظم جهانی" آمریکا تکیه می کنند. مانند لهستان و برخی جمهوری های اتحاد شوروی سابق،اکراین و گرجستان که خواهان استمرار چتر سازمان نظامی ناتو بر سر خود می باشند.

هر چند در تئوری چنین امری ساده بنظر می آید اما در عمل چتر مورد نظر در تحولات سیاسی آینده به سادگی پاره خواهد شد!

 

 

https://ria.ru/analytics/20180515/1520562649.html?referrer_block=index_authors

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 646  راه توده -  3 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت