راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روی دیگری

از امریکای

هالیوودی!

سایت ریا نووستی

 ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 

 

وجود و دلایل فقر و نا بسامانی اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، امر روشن و واضحی است اما دلیل بیماری های اجتماعی و فقر در کشورهای پیشرفته سرمایه داری از آن جمله ایالات متحده آمریکا چگونه توضیح داده می شود؟

در ایالات متحده آمریکا بیش از 40 میلیون نفر زیر خط فقر هستند و میلیون ها نفر از مزایای زندگی مدرن محروم می باشند.

در این رابطه، فیلیپ آلستون، گزارشگر سازمان ملل متحد طی گزارشی می نویسد: "من طی دو هفته در دیدارهای خود از شهر لس آنجلس انسان هایی را دیدم که برای بقای خود با مرگ دست و پنجه نرم می کردند. پلیسی را دیدم که در سانفرانسیسکو، تلاش می کرد گروهی از افراد بی خانمان را از گوشه خیابان ها پراکنده کند. مامور دولت به تکرار با این سوال از طرف بی خانمان ها مواجه می گشت: "کجا برویم؟". مردمی که هیچ کدام دندان سالم در دهان نداشتند و به علت نداشتن بیمه های درمانی توان مراجعه به پزشگ و دندان پزشگ برایشان میسر نبود. ضمن این که آن ها اساسا هیچ گونه فرصت شغلی در اختیار ندارند. در شرایطی که حکومت هیچگونه تدبیری جهت ساختن سرپناهی برای بی خانمان ها نیست، آن ها از درد ناچاری، با اجبار داخل کانال های فاضلاب بیتوته می کنند".

آلستون در ادامه می نویسد: "ایالات متحده ثروتمند ترین، پیشرفته ترین و قوی ترین کشور جهان است اما ثروت و تکنولوژی این کشور، برای زندگی مناسب تقریبا 13 در صد، یعنی یک هشتم جمعیت این کشور تدابیر لازم اتخاذ نکرده است" .

بر اساس آمار سازمان ملل متحد که در تاریخ سیزدهم ژانویه امسال منتشر شد، آستانه فقر در ایالات متحده، برای یک نفر 12 هزار و 141، برای دونفر 16 هزار و 460 و برای سه نفر20 هزار و 780 هزار دلار در سال می باشد. این در حالی است که حقوق یک پلیس در این کشور 62 هزار دلار در سال است.

مقامات سازمان ملل از به کار بردن واژه نژاد پرستی پرهیز می کنند اما آمار این سازمان جهانی نشان می دهد  تعداد بیشتر فقرا و بی خانمان ها از رنگین پوستان هستند. این در حالی است که تعداد سفید پوستان از 40 میلیون فقیر و بی خانمان در این کشور، حدود 8 میلیون نفر است.

مسله مهم دیگر در آمریکا فقر کودکان می باشد. بر اساس آمار سازمان ملل، در سال 2016 در این کشور، حدود 18 در صد از کودکان، ( 13 میلیون نفر) زیر خط فقر بودند. یعنی بیش از 32 در صد کل فقرای کشور.

آنگس دیتون، برنده جایزه نوبل در زمینه اقتصاد که سال ها است در ارتباط با آسیب دیدگان اجتماعی و فقرا و بی خانمان ها در ایالات متحده تحقیق کرده است در روزنامه نیویورک تایمز می نویسد:

"رنج و بد بختی میلیون ها نفر در ایالات متحده آمریکا همانند کشورهای آسیایی و آفریقایی است، شاید بد تر از آن هم باشد. جامعه آمریکا با وجود قدرت اقتصادی این کشور از فقر مطلق رنج می برد. تعداد فقرا در این کشور در حال افزایش است و این روند بیشتر از آنچه که انسان فکر می کند شتاب دارد" .

دیتون در مقاله خود ادامه می دهد، "در آمریکا 5.3 میلیون نفر در فقر مطلق زندگی می کنند. برای مقایسه در سیرالئون 3.2 ملیون نفر، در نپال 2.5 و در سنگال هم 5.3 یعنی به اندازه آمریکا. البته شهروندان در کشور های ثروتمند به خاطر در اختیار داشتن آب سالم و غذاهای مناسب تر، طول عمر بیشتری دارند".

آنگوسادیتون محقق و همکارش آنا کاسه، پروفسور اقتصاد دانشگاه بریستون در تحقیقات مشترک خود می نویسند: "سلامتی مردم ایالات متحده آمریکا روز به روز به وخامت می انجامد. خصوصا در بین سفید پوستانی که متعلق به طبقه کارگر هستند و تحصیلات متوسطه دارند. در میان آن ها نرخ مرگ و میر ناشی از خود کشی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر در حال افزایش است. به طور کلی علت اساسی افزایش مرگ و میر، ناشی از بد تر شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه آمریکا است. قابل توجه است که تا پایان سال 2015 میزان مرگ و میر بین این افراد 30 در صد بیشتر از آفریقایی تباران آمریکایی بود. در مقایسه با سال 1999 این روند افزایش داشته است. در این صورت سطح رفاه اجتماعی به دلایل دیگری وابسته است و ارتباطی به رنگ پوست شهروندان ندارد" .

فقر و بی خانمانی در کشورهای مختلف وضعیت متفاوتی دارد. در کشور های استوایی، دهقانان نیاز چندانی به داشتن پول جهت خرید لباس و یا خدمات حمل و نقل ندارند. روستائیان هندوستان نیازمند حتمی داشتن خانه نیستند و در نتیجه پولی برای اجاره خانه و آب و برق پرداخت نمی کنند. در لس آنجلس به مناسبت گرمی هوا، فقرا و بی خانمان ها در خیابان و یا بیغوله ها به سر می برند اما در نیویورک به دلیل سردی هوا، افراد حتما  باید سر پناهی داشته باشند تا از گزند هوای برفی و بارانی در امان بمانند!

https://ria.ru/economy/20180204/1513842777.html?referrer_block=index_daynews1_1

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 639  راه توده -  17 اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت