راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتقال رهبران

تازه نفس داعش

به افغانستان

ترجمه و تدوین - الناز گرجی

 

 

 

آسوشیتدس پرس گزارش می دهد که پنچ عضو عالی رتبه جنبش طالبان که در سال 2014 از زندان آمریکایی گوانتانامو آزاد شدند در مذاکرات صلح افغانستان که امریکا مبتکر آن دررقابت با کنفرانس صلح افغانستان در مسکو شده شرکت خواهند کرد. بطوریکه معلوم است در سال 2014 رهبران آزاد شده طالبان به قطر پرواز کرده و اخیرا در آنجا در محل نمایندگی طالبان شروع به کار کرده‌اند. همه پنج نفر آزاده شده از نزدیکترین همکاران بنیانگذار«طالبان» محمد عمر بودند و دلیلی است بر این باور که پیدا شدن آنها منجر به افزایش روحیه افراطی در طالبان خواهد شد. قانونی کردن مشارکت آنها در مذاکرات صلح در مورد افغانستان به احتمال قوی اشاره ای به شش هزار جهادی انتقال یافته به افغانستان تحت رهبری نظامی سرکرده داعش گلمراد حلیموف است.

مذاکرات با طالبان آغاز شد تا ستیزه جویان حلیموف از گذرگاه های پامیر به ایالت کوهستانی بدخشان تاجیکستان و ازبکستان برسند. این دو جمهوری آسیای مرکزی براساس منابع ما در منطقه در نظر گرفته شده است بعنوان نخستین اهداف برای انتقال جهادی ها به مناطق شوروی سابق.

گلمراد حلیموف سرهنگ سابق و عضو "اومون" تاجیکستان بود. (اومون نوعی پلیس ضد شورش و تروریسم است که زیر نظر وزارت کشور روسیه فعالیت می‌کرد و در سال 1988 در دوران شوروی تاسیس شد.مترجم) او اکنون دوره کارآموزی را در ایالات متحده آمریکا و همچنین در شرکت نظامی خصوصی "بلاک واتر" گذرانده و به فنون جنگهای چریکی و «ایجاد شبکه» تسلط دارد. بهار سال 2015 حلیموف تاجیکستان را ترک کرد و در عراق به داعش پیوست. در سال 2017 وی فرمانده داعش در موصل بود. سپس بعنوان «وزیر جنگ» داعش تعیین شد که مسئول تمامی عملیات نظامی داعش است.

کادر فرماندهی وی عمدتا از گروه‌های متشکل از افسران سابق شوروی تارتار، باشقیر و مهاجرین جمهوری‌های آسیای میانه و همچنین افسران سابق بعثی در ارتش سوریه و عراق است که در مدارس عالی نظامی شوروی آموزش دیده بودند. ستیزه جویانی که تجارب مدارس نظامی شوروی را دارند منضبط هستند و به تاکتیک های جنگی مسلط هستند، دچار ترس و هراس نمی شوند، هنگام حملات هوایی بمب افکن ها، دارای مهارتهای خوب فرماندهی و ابتکار عمل جنگی هستند. زبان کار در این گروه ها همزمان به عربی و روسی است.

تا آنجا که به پنج طالبانی که به مذاکرات در مورد افغانستان پیوستند مربوط است، آنها اولین رها شدگان زندانهای آمریکایی نیستند که وارد نبرد می شوند. در سال 2010 داعش سازمانی تروریستی و شکست خورده بود اما ناگهان نفس تازه ای یافت. قابل توجه است که هر دو سرکردگان جدید داعش ابوبکر بغدادی و ابوایمن العراقی – در آن زمان از بازداشتگاه آمریکایی در عراق آزاد شده بودند. در سال 2010  انبوهی از افسران سابق ارتش صدام حسین به داعش پیوستند. ساختار داعش برای نیاز به یک جنگ طولانی بازسازی شد. فرماندهی مرکزی، خدمات مالی و پشت جبهه ایجاد شدند و یک سیستم موثر بسیج راه انداخته شد.

از گروه پنج نفره آزاده شده سرکردگان طالبان از زندان گوانتانامو ظاهرا انتظار می‌رود که آنها همکاری با جهادیستهای منتقل شده به افغانستان به رهبری حلیموف وارد جنگ های پارتیزانی بشوند.

حلیموف خود را« ناپلئون» جنگهای پارتیزانی میداند.

در این میان نیروهای نظامی آمریکایی بی وقفه توازن قدرت در روشها و اشکال عملیات نظامی افغانستان را بررسی می کنند. سازمان اطلاعات نظامی ایالات متحده آمریکا اعتقاد دارد که ترور جلال الدین حقانی تاثیری بر روند عملیات نظامی در افغانستان ندارد: سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی دومین شخص در رهبری «طالبان» است. در مقابل این اخبار نگرانی آور رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان 15 سپتامبر به ایالت بدخشان رفت تا بلکه بتواند جلوی جنایات در منطقه ، رشد الکلیسم و اعتیاد به مواد مخد‌ر را بگیرد. رئیس جمهور خواستار برقراری نظم در اسرع وقت شد. براساس اطلاعات وی تعدادی از مقامات امنیتی با مافیای مواد مخدر همکاری می کنند.

از کوهستان های بد‌خشان یک جاده از افغانستان به تاجیکستان عبور می کند. در اینجا مرزهای تاجیکستان، افغانستان و چین تلاقی می کنند. مردم  کوهستانی بدخشان حکومت دوشنبه را برسمیت نمی شناسند. از طریق کوهستان بدخشان مواد مخدر از افغانستان به روسیه منتقل می شود.

جهادگرایان در صورت رخنه به شمال افغانستان به ازبکستان راه می بابند. آیا رهبران ازبکستان خطر را درک می کنند؟ بزودی روشن خواهد شد.

بهره گرفته شده از وبسایت "فرهنگ استراتژیک"

تلگرام راه توده:

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 668  راه توده -  24  آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت