راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیروز ماهواره

امروز "تلگرام"

فردا کدام بهانه"

 

 

این هفته و همزمان با افزایش فشارها برای تشدید فیلترینگ تلگرام و رسانه های مجازی، علی عسگری رئیس صدا و سیما گفت: "می‌گویند صدا و سیما افت کرده است. در حالیکه اکنون صدا و سیما بالای ۸۰ درصد از مخاطبان را به خود جذب کرده و فضای مجازی ۲۰ درصد مخاطبان را به خود جذب کرده است".

منبع این آمار ادعایی رئیس صدا و سیما روشن نیست، و علاوه بر آن اصولا مقایسه فضای مجازی با صدا و سیما از نظر میزان مخاطب، مقایسه ای بی معنا و بی پایه است چرا که هر کدام از اینها در عرصه معینی مخاطب دارند. در حالیکه فضای مجازی از نظر پخش فیلم و سرگرمی نمی تواند با صدا و سیما رقابت کند، برعکس در عرصه خبری ا زآن پیشی گرفته است. ولی حتی اگر ادعای رئیس سیما درست باشد که نیست، معنایش آن است که فضای مجازی رقیب صدا و سیماست و به همین دلیل باید فیلتر و از دسترس مردم خارج شود. در واقع مسئله اصلی نظام نه صدا و سیما و نه تلگرام و فضای مجازیست، مشکل اصلی آن است که چگونه می توان مردم را بی خبر نگه داشت و صدا و سیما ابزاری برای ایجاد این انحصار بی خبری است.

آیا با فیلتر تلگرام یا محدود کردن دسترسی به فضای مجازی می توان این انحصار بی خبری را برای صدا و سیما و حکومت ایجاد کرد؟ فراموش نکرده ایم که تا همین دو سال پیش – آری دو سال پیش و نه ده یا بیست سال پیش- حکومت مسئله اصلی خود را نه تلگرام و فضای مجازی که "ماهواره" می دانست. چه جنجال هایی که بر سر ماهواره و خطر ماهواره به راه نیفتاد تا جایی که کار به گسترش "گشت ماهواره" در سال 1395 یعنی سال آخر دوره اول ریاست جمهوری روحانی کشیده شد. همین ادعاها درباره میزان مخاطبان صدا و سیما آن زمان نه درباره فضای مجازی که درباره مخاطبان ماهواره ها تکرار می شد. چنانکه روزنامه جوان – ارگان غیررسمی سپاه پاسداران- با اشاره به تلاش هایی که در ان زمان برای لغو قانون ممنوعیت ماهواره میشد آمارهای وزیر ارشاد و معاون رئیس جمهور که بینندگان ماهواره را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد عنوان کرده بود نادرست خواند و همین ادعاهای امروز علی عگسری را ان زمان در مقایسه میان مخاطبان ماهواره با صدا و سیما و تکرار کرد.

در جریان همین مبارزه بی امان و خانه به خانه با ماهواره، روزنامه جوان در مرداد ماه 95 نوشت: "قطعاً نمی‌توان قانون استفاده از ماهواره را مانند افزایش باند اینترنت و بالابردن ضریب نفوذ اینترنت در کشور به بحث آزادی‌های فردی و اجتماعی مرتبط دانست که دولت خود را موظف به پاسداری از آن می‌داند. تلاش‌هایی را که هم اکنون درباره مشروعیت بخشیدن به استفاده از ماهواره در قبال تغییر قانون مطرح است می‌توان ابتدا در سیاست تضعیف و کنترل صداوسیما و سپس ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای همسو با سیاست‌های دولت بی ربط ندانست که هم اکنون با پر رنگ کردن آمار بینندگان ماهواره و سودآوری تبلیغ کالاهای فرهنگی در شبکه‌های ماهواره‌ای توجیه‌پذیر جلوه داده می‌شود."

بعبارت دیگر سپاه و حکومت نگران به ادعای خودشان "مفاسد فرهنگی" نبودند، نگران "تضعیف صدا و سیما و "ایجاد شبکه های ماهواره ای همسو با سیاست های دولت" بودند. آنها روی انحصار خبری و تبلیغاتی صدا و سیما علیه دولت روحانی در یک سال باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری حساب بزرگی کرده و نگران بودند که گسترش ماهواره آن را بر هم زند. ضمن اینکه مدعی بودند مشکلی با اینترنت و افزایش باند و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ندارند و فقط با ماهواره مشکل دارند. تا دو سال پیش بحث بر سر "ضریب نفوذ" ماهواره بود و حالا بر سر ضریب نفوذ فضای مجازی. بعد هم که نامزد حکومت (رئیسی) با وجود "گشت ماهواره" شکست خورد آن را نه به حساب روش و برنامه های خود علیه خواست مردم، بلکه باز به حساب باز بودن تلگرام و فضای مجازی گذاشتند. از آن زمان ماهواره و گشت ماهواره فراموش شد و حکومت از همه ترفندهای تبلیغاتی و قدرت حکومتی به کنترل فضای مجازی استفاده کرد.

بجای باز کردن فضا و پایان دادن به بی اعتباری صدا و سیما، حکومت و سپاه همچنان در خیال خام توطئه علیه مردم و جلوگیری از آگاهی و اطلاع رسانی به آنها هستند، در حالیکه تردید نیست سرنوشت فیلترینگ تلگرام و اینترنت رسواتر از سرنوشت "گشت ماهواره" خواهد بود همچنانکه تا به امروز بوده است.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 669  راه توده -  اول آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت