راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اهداف تبلیغاتی

تنش آفرینان

در اوکراین

"فروزنده فرزاد"

 

  

تنش میان روسیه و اوکراین در پی برخورد نیروی دریایی روسیه با کشتی های مسلح اوکراین که بدون اعلام از پیش وارد حریم آبی روسیه شدند بالا گرفته است. رسانه های غربی و به تبع آن رسانه های فارسی زبان از جمله بی بی سی فارسی این رویداد را به روال گذشته «توسعه طلبی روسیه» تبلیغ و تفسیر کرده اند. بی بی سی فارسی در تفسیر خود مینویسد که روسیه در پی اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است که قرار است در ماه مارس آینده برگزار شود تا فردی نزدیک به سیاست های کرملین به قدرت برسد. اما ببینیم واقعیت این رویداد چه بود و عیار این تفسیر بی بی سی فارسی چیست؟

تنگه ی "کرچ" دریای آزوف را به دریای سیاه متصل میکند و آبهای اطراف آن پس از رفراندم سال ۲۰۱۴ در کریمه به روسیه بازگشت و جزو آبهای سرزمینی این کشور محسوب میشود. کشتی های اوکراینی از دریای سیاه و با عبور از تنگه ی کرچ میخواستند به دریای آزوف برسند. پس از ملحق شدن کریمه به روسیه، پل عظیم کرچ ساخته شد که شبه جزیره کریمه را به روسیه متصل میکند. اوکراین بارها تهدید کرده بود که این پل را منفجر می کنند. بنابراین برخورد نیروی دریایی روسیه با کشتی های مسلح اوکراین که سرزده وارد آبهای نزدیک پل شدند دارای چنین پیشینه یی بود.

این احتمال کم نیست که حادثه ی تنگه ی کرچ را دولت کیف با طرح ریزی پیشین و پیش بینی برخورد روسیه تدارک دیده بود. دو دلیل احتمالی برای چنین تنش آفرینی وجود دارد. نخست انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که طبق برنامه باید در ماه مارس آینده برگزار شود و نظر سنجی ها نشان میدهند که میزان محبوبیت پتروپروشنکو رئیس جمهورالیگارش معروف به «پادشاه شکلات» این کشور کمتر از 10 در صد است. یکی از رقبای اصلی او یولیاتیمشنکو است که در نظرسنجی ها نسبت به پروشنکو بسیار پیش است. پروشنکو با اعلام حالت فوق العاده و نظامی در اوکراین می خواهد اپوزیسیون را سرکوب، رسانه ها را محدود و انتخابات را به تعویق بیاندازد و احتمالا بدنبال تضعیف مخالفان و با حمایت نونازی ها پیروز انتخابات شود. تیموشنکو تابستان گذشته پیرامون بحران آفرینی از این دست و جنگ با دونباس (شرق اوکرایین) و اعلان حکومت نظامی هشدار داده بود.

دلیل دوم احتمال کارشکنی پیرامون ملاقات پوتین و ترامپ است که در حاشیه ی اجلاس سران گروه ۲۰ در چند روز آینده در آرژانتین برگزار میشود. این امر با توجه به پیشینه ی اقدامات مخالفان ترامپ و بازوی مالی و رسانه یی شان، بویژه از آغاز ریاست جمهوری وی بشیوه های گوناگون در پی تضعیف او بوده اند بعید نیست. نمونه ی آن تحقیقات ادامه دار بازرس مولر است به بهانه ی «دخالت روسیه» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶.

در آستانه دیدار رهبران روسیه و آمریکا در حاشیه ی اجلاس گروه ۲۰، روی آوردن پتروپروشنکو به چنین ماجراجویی گویای کمک به رسانه های مخالف دیدار ترامپ و پوتین و درعین حال نشانه ناکارآمدی دولت اوکراین است که برای فرار از بحران به چنین ماجراجویی هایی روی می آورد. دولتی که با کودتای ۵ میلیارد دلاری آمریکا و اتحادیه اروپا و حضور مستقیم "جان مک کین" و "ویکتوریا نولاند" (معاون وزیر خارجه ی وقت ایالات متحده) در کنار رهبران نونازی و رژه ی مشعل بدستان حزب فاشیست "یسوبودا" به اوکراین تحمیل شد. وارث چنین دولتی راهی جز اعلام حکومت نظامی برای حفظ قدرت ندیده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 670  راه توده -  8 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت