راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زالوی کاخ سفید

خون جهان را

به نفع امریکا

می خواهد بکشد!

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

 

در بسیاری از کشورهای در حال ظهور آغاز یک بحران با ابعاد وسیع پیش بینی میشود. بر مبنای این  پیش بینی بحران جهانی، کنفرانس سالانه صندوق بین المللی پول ( اف. ام .ای ) کارخود را از هفته آینده در شهر بالی (اندونزی) آغاز می کند. صندوق بین المللی پول یک بازنگری در زمینه رشد جهانی را در سال 2018 و2019 معادل 3.7 را پیش بینی می کند. نگرانی صندق بین المللی پول ناشی از وضعیت اقتصادی در کشورهای در حال ظهور و چندین فاکتور ناتوانائی کشورهای در حال ظهور است که بر وضعیت بین المللی تاثیر می گذارد. مدیر کل صندوق بین المللی پول "کریستین لاگارد" در جلسه اول اکتبر صندوق هشدار داد: «خطرات در آغاز تحقق است، وضعیتی که همه از آن رنج خواهند برد.»

در میان ابرهای تیره که در افق متراکم شده یکی از اولویت ها بررسی پیامدهای جنگ تجاری بین ایالات متحده امریکا و چین است که عملا آغاز شده است.

"موریس اوستیفلد" اقتصادان ارشد صندوق بین المللی پول می گوید:« زمانی که دو اقتصاد بزرگ دنیا -ایالات متحده و چین - در گیر میشوند وضعیت بین المللی را ایجاد میکنند که همه از آن رنج خواهند برد.»

دونالد ترامپ اکنون تعرفه های گمرکی جدیدی را معادل 250 میلیارد دلار بر واردات چین به اجرا گذاشته است. پکن نیز در واکنش به تعرفه های ایالات متحده، مالیاتی معادل 110 میلیارد دلار بر کالاهای امریکا وضع کرده و به این نحو به مبارزه اقتصادی امریکا پاسخ داده است.

بر اساس گزارش صندق بین المللی پول، رشد اقتصادی در ایالات متحده 2.5 در صد در مقایسه با 2.9 در صد درسال 2018 خواهد بود و چین 6.2 درصد در مقایسه با 6.6 در صد کاهش مییابد. البته تاثیر این کاهش رشد در سال 2018 ناچیز به نظر میرسد اما تاثیرات آن برای بازار جهانی در سال 2019 نگران کننده است. مستاجر کاخ سفید، اخیرا اعلام کرد که بزودی قصد دارد تعرفه ای معادل 267 میلیارد دلار بر واردات چین خواهد افزود. اروپا نیز در مبارزه اقتصادی چین و امریکا بی ضرر نخواهد ماند و با کاهش رشد اقتصادی روبرو خواهد شد. صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد اقتصادی در محدوده یورو را کمتر از  2 در صد اعلام کرد. تولید ناخالص داخلی فرانسه 1.6 درصد (2  امتیاز) و آلمان 1.9 درصد (3 امتیاز) کمتر از گذشته پیش بینی میشود اما نگرانی اصلی تضعیف وضعیت کشورهای در حال ظهور است. اکنون یکی از عواقب ناسیونالیسم لیبرالیسم دونالد ترامپ که بر روی آن پا فشاری میکند را میتوان درک کرد. سازماندهی مجدد جهان به منظور تقویت سلطه واشنگتن و غول های وال استریت در جهان.

در واقع اصلاحات مالیاتی که تقریبا یک سال قبل در ایالات متحده به تصویب رسید بی محتوا نیست.   مستاجر کاخ سفید یک پل طلائی را برای ثروتمندان و شرکت های خصوصی اختصاص داده است. وی مانند یک زالو عمل میکند و در تدارک تجمع هرچه بیشتر و جلب ذخایر واقعی سرمایه در ایالات متحده است. پدیده ای که توسط بانک فدرال و بانک مرکزی ایالات متحده همزمان با اصلاحات مالیاتی با افزایش نرخ بهره تقویت شد. بازیکنان بازار در کشورهای در حال ظهور کسانی که به شدت وابسته به دلار هستند و از مزایای نرخ بهره صفر درصد بهرمند بودند اکنون صورت حساب های آنها بطور مداوم رو به افزایش است. ترکیه، آرژانتین، برزیل، افریقای جنوبی و اندونزی و بسیاری از کشورهای دیگر اکنون وارد بحران شده اند. ارزهای آنها (پول ملی) بشدت کاهش می یابد.  پول آرژانتین بیش از نیمی از ارزش خود را از ژانویه تا اکنون از دست داده است. سیکل مارپیچی بدهی های (دلار) این کشورها به ابعاد وسیعی رسیده است. بانک مرکزی در این کشورها باید نرخ اصلی خود را در سطوح باور نکردنی افزایش دهد. ترکیه تا 24 در صد بهره بانکی را افزایش داد. مسئله ای که باعث افزایش اعتبارات و سطح اعتماد در بازار میشود اما فعالیتها را فلج میکند و پروژه های همه بازیگران دولتی و خصوصی را بر باد میدهد. پل کروگمن، برنده جایزه نوبل در اقتصاد در ایالات متحده میگوید:

خطر یک بحران خود جوش شبیه آنچه در اقتصادهای کشورهای آسیای جنوبی در سالهای 1997 الی 1998 رخ داد و اقتصاد این کشورها را فلج و ویران کرد در پیش است. چنین شوکی هر فردی را از آینده ناامید میکند.

https://www.humanite.fr/economie-mondiale-le-fmi-revise-ses-previsions-de-croissance-la-baisse-661973

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  19 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت