راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نفوذ داعش

در حکومت قرقیزستان

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  

مقامات امنیتی قرقیزستان شبکه استخدام و تربیت مزدوران داعش در این کشور را کشف و افشا کردند.

کمیته امنیت ملی جمهوری قرقیزستان در ماه سپتامبر، فردی را که از سال 2013 تا به حال با سازمان های تروریستی بین المللی در سوریه ارتباط داشت، دستگیر کردند. فرد دستگیر شده در آغاز همکاری خود با تروریست ها 18 سال داشته و در کشور خود پس از آموزش و آشنایی با سلاح، بمب گذاری و خرابکاری علیه نیروهای دولتی اقدام کرده بود. علاوه بر این با دستور رهبران خود، ایده های افراط گرایی را به جوانان آموزش می داده و با شگرد تبلیغاتی سازمان های تروریستی وعده ایجاد خلافت جهانی اسلام، آنها را از طریق ارتباط های پنهانی، روانه خاورمیانه می کرده است.

بر اساس اطلاعات اولیه، او موفق شده بود بیش از 100 نفر از جمهوری های اتحاد شوروی سابق را استخدام و با آموزش لازم به مناطق جنگی سوریه بفرستد.

در همین رابطه چند روز قبل، کمیته امنیت ملی قرقیزستان یکی دیگر از فعالان تروریستی که با رهبری یکی از گروه های تروریستی در ارتباط بود را دستگیر کردند. وی برای عملیات تروریستی قصد رفتن به سوریه را داشت. اوایل ماه اکتبر، دو نفر از فعالان "سازمان تروریستی التحریر" در منطقه "ایسیک کول" نیز دستگیر شدند.

بر مبنای گزارش سازمان زندان های قرقیزستان، در مجموع تا به حال 500 نفر از شهروندان این کشور به اتهام شرکت در عملیات تروریستی، خرابکاری و همکاری با سازمان های تروریستی، محکوم شده و به زندان افتاده اند. تنها در نیمه اول سال جاری 157 نفر که در ارتباط با سازمان های دینی افراطی بودند دستگیر شدند. در بین این تعداد، 36 خارجی وجود داشته اند که از این کشور اخراج شده اند.

فعالیت سازمان های زیرزمینی اسلام گرایان افراطی در قرقیزستان، یک تهدید واقعی برای امنیت ملی این جمهوری است. خصوصا همکاری و مساعدت مرزبانان قرقیزستان در استخدام، آموزش و انتقال آن ها به نقاط حاد جنگی دیگر کشور ها قابل توجه است.

 اخیرا کمیته امنیت ملی این کشور دو نفر از مرزبانان را دستگیر کرد. جرم این دو تن طراحی و  همکاری برای ورود افراد خارجی و مرتبط کردن آن ها با پایگاه های تروریست ها جهت آموزش های جنگی می باشد. این کارمندان مرزبانی پس از آموزش افراد، برای عملیات تروریستی بدون طی کردن مراحل قانونی و کنترل پاسپورت با ورود و خروج الکترونیکی آن ها را روانه ترکیه و از آن جا به سوریه می فرستادند.

در مجموع به عنوان بخشی از عملیات کمیته امنیت ملی قرقیزستان، سه افسر گارد مرزی این کشور بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. ماموران مرزبانی، ماه های طولانی تحت کنترل بوده اند و پس از اثبات جرم دستگیرشدند. در بازجویی ها بیش از ده مورد نقض وظایف مرزبانی مشخص شد. ماموران خاطی در دادگاه به جرم سوء استفاده ازموقعیت شغلی، جعل اسناد، همکاری در عبور دادن افراد غیر مجاز از مرز محاکمه و به زندان افتادند.

آیا می توان نتیجه گرفت که فقط عملیات جنایت کارانه در قرقیزستان منحصر به تعدادی از ضابطین مرزبانی و همدستان آن ها خلاصه می شود؟ پی گیری چنین حوادثی از راز دست هایی به مراتب گسترده تر و توانا تر پرده بر می دارد. رسوایی را باید در ارگان های بالاتر و قدرتمند تری در حکومت قرقیزستان جستجو کرد. در ماه سپتامبر مقامات امنیتی این کشور از دستگیری و محاکمه تعدادی از افسران وزارت کشور خبر داد. این افراد اطلاعات محرمانه را در اختیار سفارت ایالات متحده آمریکا می گذاشتند. سئوال مهم تر اینست که آیا مقامات دولتی قابل اعتماد هستند، در صورتی که وظیفه آن ها حفاظت از امنیت، کشور و مردم خود می باشد؟

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/110-30753-9-10-oktyabrya-2018-goda/prestupnyy-sindikat/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  26 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت