راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

باز سازی

ویرانه ای

که ساختند!

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

 

نشست استانبول برای آینده سوریه برگزار شد. روسای جمهور چهار کشور روسیه، فرانسه، آلمان و ترکیه در این نشست حضور یافتند. مسکو در جنگ سوریه از دولت آن کشور حمایت می کند. ترکیه از برخی از اسلامگرایان حمایت میکند و نیروهای نظامی آن کشور در شمال سوریه از پیشروی و ثبات نیروهای دمکراتیک خلق کرد جلوگیری می کنند. پاریس عضو محور ایالات متحده، انگلیس، عربستان سعودی و اردن در سوریه خواستار تغییرات سیاسی در سوریه است. در مورد برلین حضور این کشور در کنفرانس بویژه در روابط تاریخی آلمان و ترکیه و موقعیت آن به عنوان یک کشور اروپائی که اغلب پناهندگان سوری را پذیرفته است قابل توجه و توضیح است.

 تمایلات مقامات در اجلاس ترکیه نشان داد که مذاکره درباره بحران سوریه همچنان ادامه خواهد یافت.

براساس بیانه ای که رجب اردوغان در پایان کنفرانس خواند این نشست بر اهمیت یک آتش بس دراز مدت و ماندگار در ادلب و همچنین بر ضرورت ادامه مبارزه علیه تروریسم تاکید کرد. همچنین  در این نشست بر "پیشرفت" برای ایجاد یک منطقه غیر نظامی و خروج گروههای رادیکال از این منطقه تحت توافقنامه ای که بین ترکیه و روسیه در ماه سپتامبر به امضاء رسید استقبال شد. رهبران اذعان کردند که "با یکدیگر همکاری میکنیم تا شرایطی را برای صلح و امنیت در سوریه ایجاد کنیم و برای این هدف از یک راه حل سیاسی برای تقویت توافق بین المللی حمایت می کنیم." آنها همچنین بر اهمیت "تامین امنیت سازمانهای فعال برای کمک های بشردوستانه در سراسر سوریه تاکید کردند."

نکته مهم دیگر این نشست اعلام با احتیاط عزم رهبران برای "مذاکرات مهم در ژنو پیش از پایان سال جاری میلادی بود" در این مذاکرات قرار است پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه با نظارت سازمان ملل تهیه شود.

فراتر از جنبه ژئوپولیتیک منطقه، همه آماده شرکت در یک مسابقه شده اند. مسابقه حضور در بازار افسانه ای بازسازی سوریه!

.https://www.humanite.fr/syrie-une-demande-de-cessez-le-feu-idleb-662838

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 667  راه توده -  10  آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت