راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مخالفت وسیع

با افزایش سن

بازنشستگی در روسیه

گرد آوری و ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

  

با پیشنهاد حزب "روسیه واحد" که اکثریت نمایندگان مجلس دومای روسیه را در اختیار دارد، افزایش سن بازنشستگی در این کشور به تصویب رسید. در حال حاضر سن بازنشستگی برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال می باشد. مطابق این مصوبه سن بازنشستگی برای زنان 63 سال و برای مردان به 65 سال به تصویب رسید.

از ابتدای گفتگوی طرح بالا بردن سن بازنشستگی در حزب روسیه واحد و سپس بحث در مجلس دوما و تصویب آن، حزب کمونیست و دیگر احزاب چپ، به شدت با این طرح به اشکال مختلف به مخالفت برخاستند. مخالفت در بدو امر از طریق تریبون مجلس توسط نمایندگان فراکسیون ها آغاز شد و در ادامه به میتینگ های خیابانی سراسری روسیه کشیده شد.

یکی از موارد پیشنهادی حزب کمونیست و نیروهای چپ به حکومت، به رفراندم گذاشتن این طرح بود که عملا تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است.

بعد از تصویب بالا بردن سن بازنشستگی و گسترش اعتراضات، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی گفت: تا من رئیس جمهور هستم از اجرای این قانون جلوگیری خواهم کرد!

روز 29 اوت رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی به طور غیر منتظره اعلام کرد: این طرح باید تعدیل شود و پیشنهاد داد برای زنان سن بازنشستگی 60 سال و برای مردان همان 65 سال بشود. با پایان گرفتن سخنرانی پوتین، بلافاصله دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه که رهبری حزب واحد روسیه را نیز برعهده دارد با طرح تعدیل رئیس جمهور موافقت کرد و پذیرفت که این تعدیل در مصوبه را به مجلس دوما ببرد، اما طرح رئیس جمهور نیز با مخالفت حزب کمونیست و دیگر احزاب چپ روبرو شد و بر ادامه تظاهرات اعتراضی تاکید شد. حزب کمونیست روسیه فدراتیو، طی اطلاعیه ای اعلام داشت: تنها با تشدید فشارهای اجتماعی می توان از اجرای این طرح جلو گیری کرد. تعدیل این طرح توسط رئیس جمهور که رنگ و لعابی به آن زده شده است، دور از انتظار بود. اجرای چنین طرحی یک اتفاق ناگوار برای مردم روسیه خواهد بود زیرا عواقب آن فقر و نا بسامانی را در کشورشدت خواهد بخشید. بر اساس تحقیقات کارشناسان اجتماعی، بیش از 13 در صد مردم روسیه با فقر زندگی می کنند. 50 در صد خانواده ها به زیر خط فقر رفته اند و در صورت اجرای« اصلاحات» استاندارد های زندگی میلیون ها نفر از شهروندان ما وخیم تر خواهد شد. گروه حاکم با استدلال "نداشتن بودجه لازم"، خواهان بالا بردن سن بازنشستگی است در حالی که چنین استدلالی غیر واقعی است. سال های طولانی است که حزب کمونیست روسیه با ارائه یک برنامه عملی راه به دست آوردن بودجه بیشتر را مشخص کرده است: احیای صنعت، بازسازی روستاها و توجه به اقتصاد کشاورزی، اختصاص بودجه برای رشد علم و فن آوری (به معنی ایجاد شغل برای شهروندان که خود منبع بزرگ مالیاتی است)، مالیات بر ثروت ثروتمندان و انحصارات تولیدی متعلق به دولت، مانند بالا بردن قیمت الکل و...اجرای پیشنهاد های ما منجر به اضافه شدن تریلیون ها روبل به بودجه دولتی خواهد بود و رشد اقتصادی را در آینده به 3.5 در صد در سال خواهد رساند.

حاکمیت با پمپاژ کردن تریلیون ها روبل به بانک ها، دست ارسال پول غارتگران به خارج از کشور را باز گذاشته است. در نتیجه راه حل کسری بودجه را دست در جیب مردم بردن می داند. شمار میلیاردرهای روسیه به 200 نفر افزایش یافته اند که 90 در صد ثروت ملی را در اختیار دارند. سطح نابرابری در روسیه یکی از نابرابرترین ها در جهان است. به بنظر ما اجرای طرح بازنشستگی به نابرابری ها دامن خواهد زد و ادامه چنین وضعیتی ممکن نخواهد بود. در اساس ایده افزایش بازنشستگی را بانک جهانی و صندوق بین الملی پول به یلتسین دیکته کردند و جانشینان او خواهان اجرای آن هستند.

با فرا خوان حزب کمونیست، روز دوم سپتامبر تظاهرات سراسری در روسیه با شعار، مخالفت با طرح ضد مردمی رفورم بازنشستگی، به خیابان ها آمدند.

ده ها هزار نفر از مردم روسیه در اقصی نقاط این کشور به ندای حزب کمونیست برای دستیابی به عدالت اجتماعی پاسخ مثبت دادند. تنها در مسکو بیش از 40 هزار نفر دست به تظاهرات زدند. سخنرانان میتینگ ها را اقشار مختلف، اعم از رهبران حزب کمونیست، رهبران جنبش های زنان، جوانان و دیگر قشر های مردمی تشکیل می دادند.

گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه، در سخنرانی خود در تظاهرات مسکو تاکید کرد: با استناد به قانون اساسی روسیه فدراتیو که با صراحت منبع قدرت در روسیه را مردم می داند، حزب کمونیست پیشنهاد می کند برای پذیرش و یا رد اصلاح قانون سن بازنشستگی، این طرح به رفراندوم عموم گذاشته تا حقوق اساسی مردم در نظر گرفته شود. صدای مردم باید به گوش حاکمیت برسد.

 

فیلم میتینگ و تظاهرات در مسکو:

 

http://www.rline.tv/news/2018-09-03-vserossiyskaya-aktsiya-protesta-2-sentyabrya-protiv-povysheniya-pensionnogo-vozrasta-smotrite-kak-et/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 660  راه توده -  15 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت