راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو گزینه

در جنگ سوریه

در برابر ترامپ

فروزنده فرزاد

 

 

سوریه با کمک روسیه در آستانه ی عملیاتی مهم در ادلب سوریه است تا این آخرین پایگاه مهم پیکارجویان مزدور مخالف دولت بشار اسد را به کنترل خویش درآورد. روسیه برای پیشگیری از تدارک حمله ی شیمیایی بوسیله ی جنگجویان اسلامگرا و همچون موارد پیشین انتساب آن به دولت اسد شواهدی را به سازمان منع سلاح های شیمیایی ارائه کرد. دو نمونه از جنگ روانی اسرائیل در این رابطه قابل تامل است. نخست گزارش خبرگزاری رویترز است که گویا ایران به عراق و گروههای شیعی این کشور موشک بالستیک داده است و القای این مساله که در صورت حمله نظامی به ایران این گروهها در موقعیتی هستند که میتوانند تل آویو و ریاض را هدف حمله ی موشکی قرار دهند. (بنابراین، قبل از حمله به ایران تکلیف این موشک ها را درعراق و سوریه باید روشن کرد!) همزمان اعلام شد که ایران در سوریه و زیر چتر حمایتی روسیه در تدارک ساخت موشک بالستیک سطح به سطح برای این کشور است. این خبر در کنار خبر نخست آشکارا در پی القای ضرورت ماندن آمریکا در سوریه و پا پس نکشیدن از جنگ داخلی در این کشور و مداخله ی نظامی بیشتر و در صورت امکان متوقف کردن عملیات در ادلب است.

 

چنانچه اسراییل در نگه داشتن پای آمریکا در میدان جنگ سوریه به بهانه ی ایران ناکام بماند سناریوی محتمل در سوریه، با توجه به نشانه هایی چند از جمله اینکه ترکیه گروه تحریرالشام را که بخش بزرگی از ادلب را در اختیار دارد در فهرست گروههای تروریستی قرار داد، آغاز عملیات سوریه با پشتیبانی روسیه در ادلب است. به دنبال آن مذاکرات صلح در سوچی و آستانه و احتمالا حضور آلمان در آن گفتگوها و در عمل تایید اروپا بر آغاز پیگیری یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ سوریه راه را برای صلح در سوریه و بازسازی این کشور هموار میکند. آمریکا نیز میتواند با از بین بردن باقی مانده ی داعش در شرق فرات در سوریه زمینه را برای اعلام پیروزی بزرگ خود بر داعش که از وعده های مهم انتخاباتی ترامپ بود، فراهم کند و به این ترتیب ترامپ در آستانه ی انتخابات کنگره در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت. او از آن بیم دارد که دموکرات ها در انتخابات آینده پیروز شوند و در آن صورت با محدودیت بسیاری مواجه خواهد شد. گفتگوی پنهان ترامپ در محفل سران مسیحی های انجیلی نشان میدهد که او سخت از باخت در انتخابات وحشت دارد. استیو بنن استراتژیست پیشین ترامپ هم پیرامون باخت جمهوریخواهان در این انتخابات هشدار داده است. با توجه به معامله گری ترامپ و آینده ی سیاسی وی و نیز محاسبات سیاسی پیرامون انتخابات پیش رو برای کنگره، چنین سناریویی (خروج تدریجی از سوریه) در برابر رویارویی در سوریه به سود اسرائیل و نوکانهایی مانند جان بولتن محتمل تر مینماید.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 660  راه توده -  15 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت