راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جدال و رقابت

برای سلطه بر

شاخ افریقا

و دریای سرخ

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

 

توافق تاریخی در مورد همکاری امنیتی و اقتصادی بین اریتره، اتیوپی و سومالی به امضاء رسید  و شاخ افریقا والس دیپلماتیک خود را آغاز کرد.

در سواحل افریقایی دریای سرخ، انقلاب دیپلماتیک در اوریل امسال با ورود نخست وزیر جوان اتیوپی (ابو احمد) آغاز شد و شاخ افریقا را لرزاند. نخست وزیر جوان اتیوپی در جبهه داخلی کلیه زندانیان سیاسی رژیم قبلی را آزاد کرد و هر نوع تبعید سیاسی را لغو کرد.

برخی  از رهبران اپوزیسیون (چریکهای مسلح) که از سال 2009 در اریتره مستقر بودند برای گفتگو با مقامات وارد اتیوپی شدند و این سرآغاز یک تحول شبه انقلابی در اتیوپی بود که سریعا سیاست خارجی و بویژه کشورهای منطقه را نیز شامل شد و پس از بیست سال یک کشتی تجاری با پرچم اتیوپی در بندر ماساوا در اریتره لنگر انداخت.

بعد از توافقنامه صلح در ماه جولای گذشته بین دو کشور برای حل و فصل بحران مرزی، این اولین گام صلح بود که در منطقه برداشته شد و سرآغاز پایان جنگی شد که بیش از 80 هزار کشته بین سالهای 1998 تا 2000 در پی داشت.

یکی از کشتی های حمل و نقل بزرگ اتیوپی بعد از بهبود روابط دیپلماتیک  بین دو کشور موفق شد وارد بنادر دریای سرخ شده و 11 هزار تنُ "سنگ زنگ" معادن اریتره را به مقصد چین حمل کند. در همان روز نخست وزیر اتیوپی همراه با رئیس جمهور اریتره از ترمینال بنادر دریائی اریتره بازدید کردند. همچنین در شهر اسمارا (اریتره) سفارت اتیوپی افتتاح شد و مراسم مشابهی نیز قرار است در آینده برای بازگشائی سفارت اریتره در آدیس بابا برگزار شود. در ادامه روند صلح ابوئی احمد به همراه محمد عبداللهی (فارماژو) و رئیس جمهور سومالی یک موافقتنامه همکاری تاریخی بین سه کشور را امضاء کردند و بدین ترتیب "کمیته مشترک" برای حل بحران در سومالی و منطقه آغاز به کار خواهد کرد . یکی از وظایف کمیته مشترک تنظیم یک سیاست مشترک برای مبارزه با تروریسم است.

اکنون  برای هر دو کشور سومالی و اتیوپی دسترسی به بنادر اریتره نوعی رقابت با جیبوتی است که تا این زمان انحصار تجارت ترانزیت در منطقه را برعهده داشته است و اکنون جیبوتی مجبور است تعرفه های گمرکی خود را برای کشور های منطقه کاهش دهد.

آیا عربستان سعودی و امارت متحده علاقمند به صلح در منطقه میباشند؟

 با روی کار آمدن نخست وزیر جدید اتیوپی که از خود یک تصویر شفاف و مستقل در کشور و منطقه نشان داده مخالفت ها و کارشکنی های عربستان سعودی را دشوار کرده است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی حاضر به تقبل بودجه زیر بناهای ارتباطی (جاده ها  و ساخت بنادر) در کشورهای افریقائی و در سواحل دریای سرخ شده اند اما آشکار است که هدف آنها یک هدف بشردوستانه نیست و پشت این سخاوتمندی ها نیت های سیاسی پنهان است.

دو هدف در پشت این سخاوتمندی پنهان است. ابتدا رقابتهای اقتصادی - سیاسی با قطر است که قراردادهائی با جیبوتی، اریتره و سومالی بسته بود. و اکنون زیر فشار عربستان که قطر را متهم به همکاری با تروریستها کرده قطع کرده اند. علیرغم این اقدام  دو کشور یاد شده، فقط اتیوپی به پیروی از سیاست مستقل دولت جدید این کشور حاضر به قطع ارتباط خود با قطر نشده است.

عربستان و امارات متحده عربی سعی می کنند به هر طریق ممکن دریای سرخ را تحت سلطه خود در آورند و بخش مهمی از اهداف پنهان جنگ در یمن نیز همین است. کشور های ائتلاف عربی خواستار تسلط کامل بر شاخ افریقا و یمن و سرکوب جنبش حوثی های یمن هستند که ایران از آنها حمایت می کند.

-         .https://www.humanite.fr/corne-de-lafrique-ethiopie-erythree-somalie la-valse-diplomatique-saccelere-660409

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 661  راه توده -  22 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت