راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حوثی ها

قدرت واحد

در یمن می شوند؟

نیکولای بابکین- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

برخلاف ادعاهایی مبنی بر اینکه ترامپ از خاورمیانه «عقب نشینی می کند»، حضور نظامی آمریکا در منطقه رو به افزایش است. دولت ترامپ بسیاری پست های نمایندگان دیپلماتیک آمریکا را خالی گذاشته، برنامه های کمک به کشورهای منطقه را کاهش داده و بر روابط با رهبران عمدتا اسراییل و پادشاهی های خلیج فارس متمرکز شده است. با این حال اختلاف آنها با واشنگتن رو به افزایش است. 26 و30 ژوییه دو هیئت از ابوظبی از تهران دیدار کرد. این دیدار نخستین تماس رسمی امارات و ایران در سطح رسمی طی شش سال گذشته بود. طی سفر دومین هیئت عربی به ایران که در پس زمینه رویدادها در خلیج فارس برگزار شد، امنیت دریایی مورد بحث قرار گرفت. در پی این گفتگوها هر دو طرف بر احتمال همکاری در برخی زمینه‌ها از جمله همکاری در مرزهای دریایی، حفظ مسیرهای باز حمل و نقل و محافظت از آزادی کشتیرانی و همچنین برقراری تماسهای دائم دوجانبه بین گاردهای ساحلی و خدمات مرزی تایید کردند. با روی کار آمدن ترامپ، ابوظبی از  کاخ سفید در زمینه مقابله با ایران حمایت کرد، اما اکنون امارات بنظر می رسد سعی دارد از پیروی بلاشرط خط مشی واشنگتن علیه ایران فاصله بگیرد. در خلیج فارس همسایگان عرب ایران بطور خطرناکی به درگیری مسلحانه بالقوه بین آمریکا و جمهوری اسلامی نزدیک هستند و نمی توانند ایران را از طریق دریچه امنیت خودشان در نظر نگیرند. علاوه بر این در دبی (بزرگترین شهر امارات و یک بندر دریایی) به روابط با ایران ضمن اولویت دادن روابط تجاری بر سیاست از منظر تجاری نگاه می کنند. ایران سناریو محاصره تنگه هرمز را، که امارات به هیچ وجه نمی خواهد اجازه دهد ممکن می شمارد. در این میان رئیس شرکت مهندسی و توسعه نفت 14 اوت اعلام کرد که تا مارس سال 2021  ایران می تواند تنگه هرمز را دور بزند و صادرات نفت خود را از خلیج عمان آغاز کند. ظرفیت خط لوله جدید می تواند در حدود یک میلیون بشکه در روز باشد؛ علاوه بر این مخازنی با ظرفیت 20 میلیون بشکه برای حمایت از صادرات نفت ایران، بدون تنگه هرمز ایجاد خواهد شد. در ابوظبی متوجه می شوند که هیچ روش دیپلماتیک قابل قبولی برای اجرای سیاست «فشار حداکثر» آمریکایی بر تهران وجود ندارد. در پاسخ به استراتژی «فشار حداکثر» آمریکا، ایران «مقاومت حداکثر» را اعلام کرد. در جامعه جهانی چنین موضعی محکومیتی را برنمی انگیزد و درباره«حداکثر انزوای ممکن» رژیم ایران صحبتی هم نیست. در این شرایط حمایت ترامپ از تلاش اسراییل برای شرکت در محاصره دریایی ایران به نظر می رسد برای اعراب خلیج فارس توهین و بی حرمتی است. تنها ریاض در کنار واشنگتن می ماند.

سیاست آمریکا بجای آنکه کشورهای خلیج فارس را علیه ایران متحد کند، منجر به آن می شود که کشورهایی مانند عمان، کویت، قطر از عربستان سعودی فاصله بگیرند و روابط آنها با ایران عمل گرایانه تر شود. امارات اکنون این خط مشی را برمی گزیند تا در مرکز درگیری مسلحانه قرار نگیرد. و در اینجا ابوظبی بیشتر به تهران وابسته است تا واشنگتن. هنوز معلوم نیست تا چه میزان مذاکرات امارات و ایران می تواند به همکاری واقعی تبدیل شود. بعید نیست که ترامپ پیش از نامزدی خود برای دوره دوم ریاست جمهوری، از کشاندن آمریکا به جنگ جدید پرهیز کند و به تماسهای ایران و امارات گردن نهد. تا آنجا که به عربستان سعودی مربوط است این کشور می تواند این تماسها را به عنوان ادامه «خیانت» امارات پس از خروج نیمه کاره آنها از یمن تعبیر کند. هنگامیکه امارات تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از آنجا خارج کرد، سعودی ها با جنگی بمراتب پیچیده تر علیه حوثی های تحت حمایت ایران روبرو شد. عربستان سعودی عملا در حل مسئله بیرون راندن «حوثی ها» از «صنعا» و مناطق شمالی یمن که برای تامین امنیت مرزهای جنوبی پادشاهی مهم بود تنها مانده است. امارات متحده عربی ضمن فاصله گرفتن از عربستان سعودی حتی فراتر نیز رفت. امروز ابوظبی از نیروهایی که برای ایجاد یمن جنوبی بطور مستقل اقدام می کنند حمایت می کند، که مغایر با علاقمندی ریاض در حفظ وحدت یمن تحت کنترل خود است. چیزی که هست ایران به حفظ وحدت یمن اصرار دارد، اما یمن تحت کنترل «حوثی ها» را در نظر دارد. آخر هفته گذشته جدایی طلبان در «عدن» با حمایت امارات متحده عربی بقایای دولت را مجبور کردند که به ریاض فرار کند. روشن است که در طرح و هدف سیاسی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن در یک تیم نیستند. با این وجود مشخص نیست که آیا جنگ یمن به همکاری امارات متحده عربی و عربستان سعودی خاتمه خواهد داد یا نه.

ایران در این بازی- ابزار مرکزی فشار ابوظبی بر ریاض است. سعودی ها نمی توانند از عادی سازی رابطه یک متحد وفادار خود با تهران نگران نشوند. فعلا هیئت نظامی مشترک عربستان سعودی و امارات وارد «عدن» شدند تا درباره خروج نیروی «شورای انتقالی جنوب» از مواضعی که با حمایت امارات در پایتخت موقت یمن در هفته گذشته گرفته شده بحث و گفتگو کنند. بهرصورت بحران در روابط ریاض و ابوظبی باز یکی دیگر از دلایل شکست سیاست خاورمیانه آمریکا است که در مبارزه با ایران متحدی پس از دیگری را از دست می دهد. بعید است که واشنگتن تصمیم ابوظبی برای شرکت در 61 – مین نمایشگاه بین المللی در دمشق را بپسندد؛ این نخستین موردی است که هیئتی از کشور خلیج فارس از زمانی که در سال 2011 سوریه را از اتحادیه کشورهای عربی اخراج کردند، وارد دمشق می شود.

 

https://www.fondsk.ru/news/2019/08/17/minuya-ormuzskij-proliv-48813.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 705 - 7 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت