راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا می تواند

ماهی طلائی را

در لبنان صید کند؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

   

سعد حریری نخست وزیر لبنان، که زیر فشار اعتراضات وسیع خیابانی مردم آن کشور ناچار به استعفا شده بود، بار دیگر باحتمال بسیار به سر کار خود می گردد. آیا این بازگشت با دام خواهد بود و به اعتراضات مردم پایان خواهد بخشید؟

اعتراضات هفته هاست که در لبنان ادامه دارد و بحران روز به روز عمیق تر میشود. با وجود  خواست های مکرر معترضین از شمال تا جنوب کشور از 17 اکتبر تاکنون رژیم حاکم گوش شنوا نداشته است.

پایان رژیمی با ترکیب فرقه ای که مردم علیه سیاست های آن به  خیابانها آمده اند. بخصوص نسلی که جنگ داخلی در لبنان را تجربه نکرده است.

ظاهرا استعفای حریری در اوایل 29 اکتبر یک مانور بوده است. هدف حریری این است که خود را از دیگر مولفه های "اجزای" قدرت آزاد کند. او تاکید میکند که مانند معترضان میخواهد قانون اساسی راه را برای یک دولت تکنوکرات هموار کند و دولت اینده  توسط سیاستمداری هدایت شود که کسی جز خود او نیست .

از زمان استعفای وی، مشاوره های مجلس با هدف پیشرفت در جهت تشکیل دولت به طور مداوم به تعویق افتاده است. این تعویق معترضان را خشمگین تر کرده است. اوضاع اقتصادی و اجتماعی در کشوری بدهکار که یک سوم مردم ان  زیر خط  فقر زندگی می کنند غیر قابل دوام است.

یکی از دلایل به تعویق افتادن تشکیل دولت جدید عدم وحدت بین بلوک های اصلی سیاسی در انتصاب مجدد حریری است که توسط بخش بزرگی از تظاهرکنندگان رد شده است. میشل عون نخست وزیر لبنان خواستار کابینه ای متشکل از تکنوکرات ها و شخصیت های مستقل از احزاب سنتی است که توسط رهبران جامعه تحت نظارت باشند. از نظر او این تنها راه برای پایان دادن به "کنفسیوالیسم" در لبنان است. حسن نصرالله، رهبر حزب الله میگوید: "انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت اقدام آسانی نخواهد بود."

تاکنون نمایندگان فراکسیون های مختلف مجلس روی هیچ شخصیتی برای نخست وزیری به توافق نرسیده اند. رئیس جمهور خواستار تشکیل دولتی با تركیب همه نیروهای سیاسی، با "وسیع ترین نمایندگی ممكن" است. سعد حریری این شرایط را هنوز نپذیرفته است.

 هفته گذشته اعلامیه رئیس جمهور مردم را دوباره به خیابان ها کشاند. درگیری معترضان در نزدیکی پارلمان در بیروت با پلیس دهها زخمی برجای گذاشت. پلیس با گاز اشک اور و گلوله های پلاستیکی با معترضان روبرو شد. با افزایش محدودیت های بانکی و کمبود پول نقد، خشونت در لبنان گسترش می یابد. اوضاع اقتصادی و مالی، بشدت رو به وخامت است. حامیان بین المللی لبنان، در پاریس- از جمله بانک جهانی و (صندوق بین المللی پول) - جمع شدند. اما غیبت مهم عربستان سعودی، هرگونه کمک مالی را برای ایجاد دولت "مؤثر و معتبر" در لبنان به حال تعلیق در آورد. دولتی که به سرعت اصلاحات "اضطراری" را آغاز میکند. به بهانه کمک های مالی، اکثر کشورها توجه جدی به کشور لبنان دارند. کشور که اکنون بیش از دو میلیون پناهجوی سوری دارد. استقبال از  انها نه با هدف بشر دوستانه بلکه تنها با انگیزه سیاسی است.

برای امریکا دولتی در لبنان مطلوب است که حزب الله این کشور را که اکنون متحد مسکو و دمشق است و نزدیک ترین روابط را با جمهوری اسلامی دارد به حاشیه براند. آیا امریکا این ماهی طلائی را از جنبش خیابانی و اعتراضی مردم لبنان خواهد گرفت؟

 

https://www.humanite.fr/comment/reply/681957

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 720 - 28 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت