راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 720

از هر گامی، که بتواند کشور را

از پرتگاه نجات دهد باید استقبال کرد!

 

   

این هفته و در واوج جنجال و حملات به حسن روحانی، روزنت اینترنتی "پیک نت" طی تحلیلی درباره دلایل شتاب این حملات نوشت: 

"فشار به شخص روحانی تا حد پیشنهاد استعفا به وی و یا حتی حمایت سخنگوی شورای نگهبان از "همه پرسی" اما، فعلا بدون نام بردن از سوژه این همه پرسی که قطعا "ماندن یا رفتن" روحانی است، چرا اینگونه شتاب گرفته است؟ می خواهند انتخابات مجلس را بدهند بدست سرپرست ریاست جمهوری و مجلس را یکدست در اختیار بگیرند؟ این هم میتواند از جمله دلائل این فشار باشد اما اصل ماجرا هنوز این نیست. شواهد نشان میدهد که او اختیار مذاکره با امریکا را با شروطی گرفته و سرگرم چانه زنی و مقدمه چینی برای آنست که اگر به نتیجه برسد، لغو تحریم ‌ها آغاز می شود، برجام دوباره زنده و فشار از گردن مردم برداشته می شود و بدین ترتیب آنها هرچه دراین 6 سال رشته بودند، پنبه می شود. انتخابات رونق می گیرد و حتی از لیست شورای نگهبان هم مجلس یکدست به چنگشان نمی افتد. هم مجلس را از دست می دهند و هم برگ برنده مذاکره با امریکا را که خود را آماده آن کرده‌اند. سفر وزیرخارجه عمان به تهران و مذاکراتش با ظریف و شخص روحانی که جزئیات آن اعلام نشده، آزادی زندانیان امریکائی در ایران و زندانیان ایرانی در امریکا، رایزنی‌های تازه از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است، برخی اظهار نظرهای تازه از سوی مقامات امریکائی برای مذاکره با ایران، سرعت گرفتن تلاش‌ها برای مصالحه و آشتی با عربستان و بالاخره سفر روحانی به ژاپن و دیدار و  مذاکره با نخست وزیر این کشور که مهمترین پل ارتباطی با امریکا محسوب می شود، همگی باندازه کافی گویای وحشت و عجله دولت سایه برای ساقط کردن دولت روحانی است. در این میان، روحانی با خونسردی و آگاهی از خشم مردم زیر فشار تحریم‌ها و بحران اقتصادی که در آبانماه به شورش انجامید، و با آگاهی از دلیل شتاب مخالفان برای زمین زدن او، به سوی هدف پیش می رود و میداند که در صورت رسیدن به این هدف، به یکباره مجسمه برفی مخالفان دولت آب خواهد شد. گفته می شود که در رده‌های دوم فرماندهی سپاه نیز حمایت از روحانی جدی است و این خود تبدیل به یکی از نگرانی‌های برخی فرماندهان بلند مرتبه سپاه شده است. ضمن آنکه در میان همین فرماندهان نیز نظرات یکدست نیست و منطق روحانی مبنی بر حل مشکلات با سیاست و نرمش، روز به روز و گام به گام روی آنها تاثیر گذاشته است."

در تایید سمتگیری این تحلیل، سیمای جمهوری اسلامی نیز در برنامه 20 خبری روز دوشنبه شایعه استعفای روحانی را مطرح کرد که هدف آن آشکارا تضعیف موقعیت روحانی در آستانه سفر به ژاپن بود و نشان داد که دولت سایه و مخالفان روحانی می دانند که مذاکره با امریکا قطعی است، اما نمی خواهند بدست روحانی این گره باز شود، تحریم‌ها نیز متوقف شود و گشایش اقتصادی در جامعه بوجود آمده و از خشم و ناامیدی کنونی مردم کاسته شود.

همزمان سه روزنامه اطلاعات، رسالت و جوان اشاره ها و خبرهایی را درباره دلایل سفر روحانی به ژاپن منتشر کردند. روزنامه اطلاعات نوشت:

 رسانه های آمریکایی از پیش نویس توافق ایران و آمریکا خبر دادند."

روزنامه رسالت؛ که سخنگوی بنیادهای بزرگ تجاری؛ مخالف دولت و منتشر کننده نظرات حزب موتلفه هم نوشت: "دبیر کل مؤتلفه: سفر رئیس جمهور به ژاپن و همزمانی این سفر با ورود ترامپ به توکیو مشکوک است."

روزنامه جوان هم که مستقیما زیر نظر سپاه منتشر می شود در سرمقاله خود نوشت: "مذاکره با آمریکا، سازش «شاه سلطان حسینی» تدبیر و امید است!"

به همه اینها می توان طرح دوباره لوایح فاتف در مجمع تشخیص مصلحت و سکوت روزهای اخیر سرداران سپاه را افزود که هم در میان خود و هم میان آنها با فرماندهان رده دوم گفته می شود اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. همه اینها نشان از به راه افتادن دوباره چرخ های مذاکره با آمریکا دارد. بدیهی است با آنکه سمتگیری مورد اشاره در بالا قطعی است نتیجه قطعی نیست. هم بدلیل عدم وجود اراده قاطع در رهبر جمهوری اسلامی، هم بدلیل بازی های سیاسی جناح ها و رقابت های درونی آنها و کارشکنی مخالفان دولت دربرابر هر اقدامی که به گشایش در اوضاع مردم بیانجامد، و بالاخره بدلیل اینکه بخشی از مسئله هم به دولت آمریکا و موقعیت ترامپ باز می گردد که آن هم متزلزل و نامعلوم است. 

حوادث آبان ماه نشان داد که بازی حکومتی و جناحی با افزایش فشار به مردم و دامن زدن به خشم و نارضایتی به این امید که فقط علیه دولت حسن روحانی جهت خواهد گرفت کارآیی خود را از دست داده و کل نظام را در خطر قرار داده است. ادامه وضع کنونی کشور را به سمت پرتگاه می برد و از هر قدمی برای تغییر این وضع باید استقبال کرد. 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 720 - 28 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت