راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

  امریکا به کمک
"گوایدو" می خواهد
ونزوئلا را تبدیل
به سوریه کند!
ولادیمیر پروخواتیلف
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه از کیوان خسروی.

 



نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اولتیماتوم آلمان، فرانسه و اسپانیا را که گفته بودند اگر در ونزوئلا در جریان هشت روز آینده انتخابات زودهنگام برگزار نگردد، آنها خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون کشور را بعنوان رئیس جمهور موقت برسمیت خواهند شناخت رد کرد.
در ونزوئلا رویدادی بی سابقه درجریان است.
ناآرامی ها پس از آنکه 23 ژانویه رئیس مجلس ملی ونزوئلا "خوان گوایدو" را بعنوان رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد آغاز شد. رئیس جمهور خود خوانده توسط آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، شیلی، اکوادور، کوستاریکا، پرو، پاراگوای، هندوراس، پاناما که در اغلب آنها رژیم های دست راستی و حتی وابسته مستقیم به امریکا بر سر کارهستند برسمیت شناخته شد و سپس برخی کشورهای اروپائی نیز از او حمایت کردند. در رویارویی آغاز شده کوبا، بولیوی، نیکاراگوا، السالوادور و همچنین روسیه، ترکیه و ایران از رئیس جمهور مادورو حمایت کردند. روز بعد از اعلامیه گوآیدو وال استریت ژورنال نوشت که معاون رئیس جمهور آمریکا مایکل پنس به گوایدو تلفن کرده و«وعده داد که ایالات متحده آمریکا از گوایدو اگر او زمام امور را از دست نیکلاس مادورو بگیرد حمایت می کند». وال استریت ژورنال نوشت اکنون آمریکا با متحدین خود در ونزوئلا فعالیت می کند، و... «طرح مخفی دولت ترامپ که حمایت از خوان گوایدو است، بطور جدی هماهنگ شده است».
به گزارش وال استریت ژورنال در چند هفته اخیر دولت ترامپ جزییات طرح مخفی سرنگونی مادورو را، ضمن مذاکره با نمایندگان اپوزیسیون ونزوئلا مشخص کرده است. در تدوین و تدقیق این طرح مشاور امنیت ملی جان بولتون و مایکل پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا شرکت دارند. خبرگزاری اسوشیتدس پرس گزارش داد که گوایدو در اواسط ماه دسامبر بطور غیرقانونی از مرز ونزوئلا به کلمبیا رفته و به واشنگتن، کلمبیا و برزیل برای آنکه مقامات رسمی این کشورها را برای سازماندهی تظاهرات عمومی مخالفان راضی کند سفر کرده است. خبرگزاری آسوشیتدس پرس اشاره می کند، اما حمایت اصلی از مخالفان ونزوئلا را وزارت امورخارجه آمریکا تدارک دید. طرح بی ثبات سازی ونزوئلا را واشنگتن بیش از یک دهه و در دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز شروع کرد. این بی ثبات سازی در تلگرام مخفی سفیر آمریکا در ونزوئلا ویلیام براونفلد در نوامبر سال 2006 طرح شده بود. بعدها این تلگرام را سایت ویکی لیکس منتشر کرد. این طرح توسط براونفلد برای ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده آمریکا تهیه ارسال شده بود و «نفوذ در پایگاه سیاسی چاوز»،« تفرقه و شکاف در چاوزیسم» و «حمایت از شرکتهای حیاتی آمریکا»،« انزوای چاوز در سطح بین المللی» محورهای اصلی آن بود.
براونفلد از فعالیت های تخریبی سازمانهایی مانند نمایندگی آمریکا برای توسعه بین المللی و اُ.ت.آی. (بخشی از آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا است.مترجم) در ونزوئلا خبر داد و نوشت که میلیونها دلار برای سازماندهی 3 هزار انجمن و گردهمایی شهروندان صرف کرده‌اند. سفیر آمریکا درباره برنامه آموزشی سازمان‌ اُ.ت.آی بنام «دمکراسی در میان ما» توضیح می‌دهد که این طرح بیش از 600 هزار ونزوئلایی را پوشش می داد. در سالهای 2006 -2004 براونفلد گزارش داد که سازمان نمایندگی آمریکا برای توسعه بین المللی حدود 300 میلیون دلار برای تقریبا 300 سازمان غیردولتی ونزوئلا اختصاص داد و از آنها حمایت تکنیکی در دستیابی به اهداف آمریکا کرد. پرتال اینترسپت می نویسد که در بحران کنونی نیز نقش مهمی را "سدیسه لیبرتا" – شعبه ونزوئلایی "اطلس نت ورک" و شبکه جهانی که توسط میلیاردر آمریکایی " کُخ" تامین می شود بازی می کند. هنگامیکه چاوز از فروش نفت به شرکت صنعتی "کُخ" امتناع کرد، افرادی از طریق ساختارهای "سدیسه لیبرتا" شروع به حمایت از مخالفان سیاسی مادورو، مانند "ماریا کورینا ماچادو" و "لئوپولد لوپس" کردند. این مخالفان خشونت شهری (گواریمبا) را بعنوان یگانه راه ممکن سرنگونی «رژیم» در ونزوئلا تشخیص دادند.
اکنون آمریکا استراتژی تدوین شده پنتاگون«نیروی قهر» در ونزوئلا را تجربه می کند و قصد دارد علیه «کشورهای هدف» تحریم های مالی و عملیات تهاجمی آنلاین همراه با حمایت از مخالفان سیاسی و تهدید به کارگیری نیروی نظامی اعمال کند. "تیری میسان" خبرنگار فرانسوی و بنیانگذار پرتال «شبکه ولتر» معتقد است که هدف آمریکا نه تنها سرنگونی رئیس جمهور مادورو و گذاشتن گوایدوی دست نشانده بجای او است بلکه هدف «در حوضه کارائیب اعمال دکترین تخریب ساختارهای دولتی در کشورهای منطقه [آمریکای لاتین] است». به عقیده "تیری میسان" این امر نخست نیازمند برکناری نیکلاس مادورو و سپس گذاشتن خوان گوایدو است. بعدا پیش از آنکه گوایدو درخواست کمک از برزیل، گویان و کلمبیا جهت ایجاد نیروهای«حافظ صلح» با حمایت اسراییل، بریتانیا و آمریکا را بکند خشونت تا زمانی که تمامی کلان شهرها به ویرانه ای تبدیل نشود ادامه خواهد یافت». اهمیت رویدادهایی که امروزه در ونزوئلا روی می دهد در این است که درآنجا عیار نیروهایی که تلاش می کنند برای تغییر و تجدید بنای رادیکال نظم جهانی نظیر آنچه که در اسپانیای پیش از دوران جنگ جهانی دوم بعمل آمد آغاز شده است.


 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 680  راه توده - 18 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت