راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

  کوچ سازمان یافته
داعش به مرزهای
تاجیکستان

ولادیمیر پروخواتیلف
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه - کیوان خسروی



28 ژانویه معاون وزیر امورداخلی روسیه «ایگور زوبوف» گزارش داد که هلیکوپترهای ناشناسی ستیزه جویان داعش را از پاکستان به مرزهای تاجیکستان انتقال می دهند – یعنی به مرزهای جنوبی فدراسیون روسیه. معاون وزیر تصریح کرد که «در آنجا ظاهرا تحرکات گسترده ای را برای آینده با گرفتن شمار زیادی پناهجو و با تمامی پیامدهای آن در کنار روسیه برنامه ریزی می کنند». پیشتر در ژوئیه سال 2018 سفیر روسیه در افغانستان «آلکساندر مانتیتسکی» اطلاعات مشابهی را به اطلاع افکارعمومی رسانده بود. در این اطلاعات آمده بود که آمریکا ستیزه جویانی را با هلیکوپترهایی بدون علامت شناسایی از سوریه و عراق به افغانستان انتقال می دهد.
در اکتبر سال 2018 پرتال تاجیکی«خبر» گزارش داد که«وزیر جنگ» داعش «گلمراد حلیموف» به افغانستان منتقل شده و حمله به تاجیکستان را تدارک می بیند. سرهنگ سابق پلیس ضد شوروش تاجیکستان «گ.حلیموف» در بهار سال 2015 فرماندهی دفاع از موصل را بعهده داشت. او آموزش دوره های ضد تروریسم را در آمریکا، بویژه در اردوگاه های آموزشی بلاک واتر دید و استاد جنگهای پارتیزانی به حساب می آید. طبق ارزیابی‌ها شمار ستیزه جویان «حلیموف» به شش هزار نفر می رسد. او فرمانده ولایت خراسان - شاخه ای از داعش در افغانستان و پاکستان است. 26 ژانویه پس از چند روز مذاکره، "زلمان خلیل زاد" فرستاده ویژه آمریکا با رهبران طالبان در قطر در مورد صلح در افغانستان در مورد نزدیک شدن توافق و پایان دادن به تقریبا دو دهه عملیات نظامی در یک کشور جنگ زده اظهار خوشبینی کرد. «زلمای خلیل زاد» در توییتر خود نوشت که «پس از شش روز در دوحه من برای مشاوره به افغانستان رفتم. در اینجا جلسات سازنده تر بودند به نسبت گذشته. ما به پیشرفت های چشمگیری در حل مسائل مهم حیاتی دست یافتیم». با توجه به ناشناس بودن نمایندگان جنبش «طالبان» آشوشیتدپرس خبر داد که توافق درباره خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از کشورشان حاصل شده است. آنها همچنین مدعی هستند که دیگر به نیروهای آمریکایی و متحدان آنها در خاک افغانستان حمله نخواهند کرد. از سوی دیگر طالبان اعلام کرد که این قرارداد امکان ناپذیر است تا وقتی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به پایان نرسیده باشد.
خبرگزاری "پژواک اخبارافغانستان" از «زلمای خلیل زاد» نقل قول می کند که «طالبان، برای رضایت و خرسندی ما به انجام آنچه که ضروری است متعهد شد تا مانع تبدیل شدن پلا‌تفرمی برای گروه تروریستی بین المللی یا افراد متفرقه شود.- اکنون کلید دستیابی به راه حل مسائل افغانستان در دستان افغانهاست».
بیانیه نماینده ویژه آمریکا در افغانستان درباره موفقیت های مذاکرات با طالبان با اطلاعات معاون وزیرکشور«ای. زوبوف» درباره انتقال ستیزه جویان داعش از پاکستان به مرزهای افغانستان با تاجیکستان همخوانی داشت. در ماه نوامبر سال گذشته سایت مرکز ضد‌تروریستی آکادمی نظامی آمریکا «وست پوینت» از سوی کارشناس برجسته این مرکز «دیمون میل» گزارشی را درباره افزایش نفوذ تروریستها به خاک تاجیکستان منتشر کرد. وی نوشت که«از دست دادن دولت اسلامی سرزمینهای عراق و سوریه می تواند منجر به جابجایی شمار قابل توجهی از شهروندان تاجیکستان در آن کشور شود. طی دو دهه اخیر جهادگران تاجیک موقعیت خود را در بین گروه‌های تروریستی جهانی ارتقاء دادند، که کمک به آنها از سوی سازمانهای تروریستی بزرگتر و از سرگیری توجه جهادگران به آسیای مرکزی احتمال زیاد می رود».
«دیمون میل»در بین آن کسانی که می تواند از اپوزیسیون تاجیکستان «با ستیزه جویان و منابع خود» حمایت کند از «گلمراد حلیموف» نام می برد. و در تاریخ 17 ژانویه «میل» در توییتر مصاحبه رهبر حزب نهضت تاجیکستان «محی الدین کبیری» را منتشر کرد که به رادیو« آزادی» فرستاده بود و در آن خواستار اتحاد همه نیروهای مخالف رژیم حاکم شده بود. نشریه آمریکایی «دیپلمات» می نویسد که تاجیکستان در حال آماده شدن برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که باید در سال 2020 صورت بگیرد. «نتایج آن در مرحله زیر قابل پیش بینی است: یا پیروزی دوباره رئیس جمهور 66 ساله «امامعلی رحمانف» و یا پسر وی «رستم»، شهردار دوشنبه و یا سایر همکاران نزدیک او» و گذشته از این گزینه های دیگر تکامل اوضاع را منتفی نمی داند. ظاهرا «محی الدین کبیری» 53 ساله در ایالات متحده آمریکا بعنوان یک رهبر در نظر گرفته می شود که روی آن میتوان در اوضاع هرج و مرج و نابسامانی ها در جمهوری حساب کرد. تنش ها در پامیر، در منطقه کوهستانی بدخشان تهییج می شود. سرویس رادیو«آزادی» تاجیکستان دائما گزارشات درباره همه چیز، حتی تظاهرات جزیی یا شورشهای شهر«خاروع» را پوشش می دهد و منابع آمریکایی تایید می کنند که «علیرغم دو دهه تلاش دولت مرکزی برای احیای سلطه کامل بر همه مناطق کشور، بلحاظ جغرافیایی دور، پامیری های منطقه کوهستانی بدخشان بلحاظ اتنیکی پرجمعیت و بلحاظ مذهبی متمایز[از تاجیکها] در بسیاری موارد در برابر این تلاشها مقاومت می کنند».
در روزهای آینده سفیر جدید آمریکا در تاجیکستان «جان مارک پومرشایم»به شهر دوشنبه وارد می شود که در وبسایت رسمی وزارت امورخارجه بعنوان « یک کارمند مستعد که کاریر و حرفه خود را برای پیشبرد اولویتهای آمریکایی از مبارزه ضد تروریسم تا حفاظت از منافع تجارتی آمریکا وقف کرده است» معرفی می شود. «پومرشایم» در شمار بهترین روسی دان های وزارت امورخارجه است. وی همچنین به زبانهای آلمانی، چینی، ژاپنی و قزاقی مسلط است. وی در دانشگاه «باکنل» و دانشگاه «کلمبیا» تحصیل کرده و پس از آن ضمن دریافت بورس تحصیلی از وزارت دفاع آمریکا زبان روسی را در انستیتوی دولتی مسکو بنام «آ.س. پوشکین» می آموزد. در سالهای دهه 1980 «پومرشایم» در آژانس خبری آمریکا کار می کرد. پس از کار در سفارت آمریکا در قزاقستان به تاجیکستان منتقل شد. او از منطقه قفقاز شناخت دارد آنطورکه نشریه تاجیکی «اوریون» گزارش می دهد، «او مسئولیت اداره طیف گسترده ای از مناسبات آمریکا با ارمنستان، آذربایجان و گرجستان را بعهده می گیرد».
تمامی قرائن نشان می دهد که آمریکا در حال آماده سازی اعمال استراتژی«نیروی قهر» خود برای تاجیکستان است که ترکیبی از«اعتراض نوار سفیدها»(سمبل جنبش اعتراضی علیه دولت در روسیه درسال 2011. مترجم) با جهاد«انقلابی» و احتمالا شورش عناصر جنایتکار است. «محی الدین کبیری» در این مورد رهبری مخالفان سیاسی و «رهبران پامیر» و آنطورکه رادیو«آزادی» می نامد فروشندگان مواد مخدر بدخشان کوهستانی را بعهده خواهد گرفت و از شورش جنایتکارانه ستیزه جویان گلمراد حلیموف پشتیبانی خواهد کرد. با این حال وزارت امورخارجه تاجیکستان 29 ژانویه اعلام کرد که آنها اطلاعاتی درباره حضور ستیزه جویان در نزدیکی مرزهای خود در اختیار ندارند. طبق داده‌های وزارتخانه دراین روزها «اوضاع در مناطق شمالی افغانستان که مستقیما مرزهای کشورهای آسیای میانه را تشکیل می دهد متشنج است، اما با وجود این تحت کنترل کامل نیروهای مرزی تاجیکستان قرار دارد». به نوبه خود «محمد جان اولوغ خوجایف» سخنگوی گارد مرزی تاجیکستان تاکید کرد که: در صورت تحریک و تشدید اوضاع، تاجیکستان که عضو سازمانهایی مانند سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای است مسائل را از این طریق دنبال خواهد کرد». موافقت نامه های موجود درباره ارائه کمک های نظامی ضروری به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی حقیقتا واکنش موثری به هرگونه تلاش جهت نفوذ جهادگران به جمهوری های آسیای میانه را تضمین می کند.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 681  راه توده - 25 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت