راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حزب کمونیست
اروپا علیه
کودتا در ونزوئلا

ترجمه – عسگر داوودی

  

بیست وپنج حزب کمونیست کشور های اتحادیه اروپا روز جمعه در یک بیانیه مشترک اقدام به کودتای آمریکائی در ونزوئلا را محکوم کرده و اطلاعیه به شرح زیر منتشر کردند:

 

ما هر گونه دخالت، تشدید بحران، تهدید های سیاسی ـ نظامی کشور های اتحادیه اروپا علیه انقلاب بولیواری و نیز هماهنگی و همکاری با اقدامات کودتائی دولت دونالد ترامپ را در این رابطه محکوم می کنیم. این اقدامات تجاوز به حقوق یک ملت و زیرپا گذاشتن قانون اساسی یک کشور و اقدام به کودتا وسرنگونی ریاست جمهوری قانونی «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا است.

ما دلائل غیرمنطقی و سفسطه گرانه اتحادیه اروپا در رابطه با دولت قانونی ونزوئلا را رد می کنیم. این توجیهات ساخته و پرداخته دولت دونالد ترامپ است. اقدامات تجاوزکارانه آمریکا از سال 2002 بر علیه ونزوئلا شروع شده است، از جمله تحریم و بایکوت، اقدامات تروریستی سالهای اخیر، دخالت ها و ایجاد بی نظمی در امور اقتصادی و مالی در ونزوئلا، اقدامات سیاسی و انواع محاصره ها همچون بلوکه کردن و مصادره دارائی های پولی وموجودی مالی و منابع پولی حاصل از ذخایر معدنی، از طرف آمریکا خود عمل بحران سازی است که از هفده سال قبل بر مردم ونزوئلا تحمیل می شود. هدف این اعمال افزایش سختی تا حد نابودی یک ملت و تسلط بر دارائی های یک ملت است.

ما هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا از طرف آمریکا، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای منطقه که خود را «گروه لیما» می نامند را محکوم می کنیم و اعلام می کنیم که اقدامات و دخالت های جریانات سیاسی نامبرده با هدف دست اندازی و غارت منابع سرشار معدنی و بویژه نفت مردم ونزوئلا اعمال می شود.

ما خواهان پایان دادن به اقدامات ایذائی وتخریبی علیه انقلاب بولیواری و رعایت حقوق حقه مردم ونزوئلا در انتخاب راه و روش زندگی سیاسی مستقل خود هستیم.

روزنامه «یونگه ولت» همچنین در تاریخ 22 بهمن از کاراکاس پایتخت ونزوئلا گزارش داد که مجموعه نیروهای نظامی این کشور از روز یکشنبه 21 بهمن مانور نظامی گسترده ای را در سطح کشوری آغاز کرده اند. این مانور تحت عنوان «کنگره آنگوسترار» برگزار می شود.

( این نام یادآور دویستمین سالگرد مبارزات رهائی بخش به رهبری «سیمون بولیوار» در سال 1819 در امریکای لاتین است که در ادامه بتدریج به استقلال ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور و پاناما از یوغ استعمار اسپانیا منجر شد. «آنگوسترا» نام سابق شهر کنونی «سیوداد بولیوار» پایتخت ایالت بولیواردر جنوب شرقی ونزوئلا است.

«نیکولاس مادورو» در همین رابطه در مراسم آغاز مانور گفت: «این مانوربخشی از تاریخ جمهوریت ما است، زیرا مستقیما در مقابل تهدیدات امپریالیستی دولت ترامپ برگزار می شود.»

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 681  راه توده - 25 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت