راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مرور تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 بخش 58

شاه از دومین ترور

جان سالم به در برد!

 

سال 1344 سالی است که مجلسین شورا و سنا، مشترکا چاپلوسی را کامل کرده و لقبی را که شجاع الدین شفا اختراع کرده بود به شاه دادند و شاه شد: شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران!

در همین سال نشانه های فعالیت های سیاسی زیر زمینی و مسلحانه بروز کرد اما شاه سرمست از سرکوب های 28 مرداد بر سرکوب ها و گرفتن نفس همگان ادامه داد. حتی در ارتش نیز هر آن نظامی را که گمان می رفت استقلال رای داشته باشد کنار گذاشت. مشروح این مقدمه را بصورت مستقل در همین شماره راه توده می خوانید.

 

  

سال 1344

 

فروردین ماه

 

1- در ساعت 9 بامداد هنگامی که محمد رضا پهلوی به دفتر کار خود در کاخ مرمر رهسپار بود، سرباز وظیفه رضا شمس آبادی او را به مسلسل بست ولی گلوله ها اصابت نکرد و دو نفر از محافظین شاه کشته شدند و دو نفر هم مجروح گردیدند. ضارب توسط ماموران کشته شد.

2- شاه باتفاق ضیاء الدین طباطبائی در اتومبیلی رو باز در شهر به گردش پرداخت تا مردم از سلامت او اطلاع یابند.

3- عصر امروز روزنامه ها نوشتند "بین چند نفر سرباز" در کاخ مرمر نزاع در گرفت که منجر به تیراندازی و کشته شدن چند سرباز گردید.

4- اعلامیه ای در مورد تیراندازی در کاخ مرمر از طرف دولت به شرح زیر صادر شد: "هنگامی که اعلیحضرت همایون شاهنشاه به دفتر کار خود در کاخ مرمر نزول اجلال می فرمودند سرباز وظیفه ای گویا بر اثر جنون آنی به تیراندازی دست زد و باغبان و دو مامور را به قتل رسانید و خود کشته شد."

5- شاه به خانواده دو استوار مقتول در کاخ مرمر هر یک صد هزار تومان پرداخت.

6- دکتر ضیاء الدین شادمان دست به تصفیه دامنه داری در شهرداری زد. به موجب این تصفیه چهارصد نفر از شهرداری اخراح شدند. در بین اخراج شدگان چند مدیر کل و رئیس اداره و رئیس ناحیه وجود داشت.

 

 اردیبهشت ماه

 

1- شهرداری تهران 35 نفر از کارمندان بهداری شهرداری را از خدمت معاف کرد.

2- محاکمه 13 تن متهمان به قتل حسنعلی منصور در دادگاه نظامی آغاز شد. این عده عبارتند از: محمد بخارائی، مرتضی نیک نژاد، رضا صفار هرندی، صادق امانی همدانی، هاشم امانی همدانی، امید عراقی، حمید اپیکچی، محی الدین انواری، ابوالفضل حیدری، محمد تقی کلافچی، حبیب الله عسگر اولادی، احمد شاهید اوغلو و عباس مدرسی فر. دادستان ارتش برای هر 13 نفر تقاضای اعدام کرده بود.

3- دولت اعلام کرد حادثه 21 فروردین و سوء قصد به شاه توسط چند تن دانشجویان افراطی هوادار چین کمونیست فارغ التحصیل دانشگاه منچستر طرح ریزی شده بود. نام متهمین عبارتند از: مهندس پرویز نیکخواه، مهندس احمد منصوری تهرانی، احمد کامرانی، محسن رسولی، فیروز شیروانلو و چند نفر دیگر.

 

خرداد ماه

 

1- یک کشتی نفتکش ایتالیائی در بندر معشور آتش گرفته منفجر شد و سی نفر کشته و صد میلیون تومان خسارت وارد شد.

2- عبدالغیور وزیر کشور افغانستان وارد ایران گردید.

3- بنزین هر لیتر دو ریال، قند هر کیلو یک ریال و شکر هر کیلو دو ریال ارزان شد.

4- دولت لیبی اداره کردن صنعت نفت لیبی را به ایران سپرد و یک هیئت شش نفری از ایران عازم آن کشور شدند.

 

تیر ماه

 

1- وزارت آموزش و پرورش در وضع تحصیلی کشور تغییراتی داد و نظام جدید آموزشی را اعلام کرد. به موجب نظام جدید آموزشی تحصیلات ابتدائی و متوسطه به سه دوره تقسیم شد. دوره اول ابتدائی به مدت پنج سال، دوره دوم راهنمائی به مدت سه سال، دوره سوم متوسطه به مدت چهار سال.

2- لایحه فروش کارخانجات دولتی به تصویب رسید.

 

مرداد ماه

 

 1- وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه ایران قرارداد بست: به موجب این قرارداد هر دانش آموز با پرداخت 20 ریال برای مدت یک سال بیمه می شود.

2- آیت الله حاج سید رضا فیروز آبادی موسس و بنیانگذار بیمارستان فیروز آبادی در شهر ری در سن 96 سالگی در گذشت. فیروز آبادی چندین دوره نماینده مجلس شورای ملی بود.

3- سرهنگ نادر بهزادی رئیس پیشین آگاهی در دادگاه نظامی به ده سال زندان محکوم شد.

 

 شهریور ماه

 

1- پنج تن از کارشناسان شوروی وارد تهران شدند. به وسیله این هیئت مذاکرات ایران و شوروی پیرامون صدور گاز به شوروی و احداث کارخانه ذوب آهن به وسیله آن کشور در تهران آغاز شد.

2- وزارت دارائی دکتر علی امینی را با 35 سال سابقه خدمت بازنشسته کرد. موسی خطاطان وزیر سابق گمرکات هم بازنشسته اجباری شد.

3- در جلسه فوق العاده مشترک مجلسین سنا و شورای ملی، به شاه لقب (آریامهر) داده شد.

 

مهر ماه

 

1- راه آهن تهران – تبریز رسما شروع به کار کرد.

2- وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: امسال سه میلیون و دویست هزار دانش آموز و 120 هزار دبیر آموزگار کار خود را آغاز کردند.

 

آبان ماه

 

1- دادگاه عادی شماره یک دادرسی ارتش پس از رسیدگی به واقعه 21 فروردین و سوء قصد به شاه حکم خود را صادر کرد. به موجب حکم صادره دو نفر محکوم به اعدام، دو نفر تبرئه و 10 نفر حبس گرفتند.

2- فرمان تاسیس دانشگاه صنعتی آریامهر با یک هیئت امنای سی نفری صادر شد و دکتر مجتهدی رئیس مدرسه البرز نایب التولیه دانشگاه مزبور شد. وی در یک مصاحبه اعلام کرد دانشگاه صنعتی از مهر ماه 1345 آغاز به کار خواهد کرد و دانشکده های آن عبارت خواهند بود از: دانشکده صنعتی و مکانیک، دانشکده ذوب آهن، دانشکده پتروشیمی دانشکده نفت، دانشکده صنایع قضائی و دانشکده نساجی.

3- بهمن قشقائی در فارس اعدام شد. عده ای از همدستان او به حبس های طویل المدت محکوم شدند.

4- روح الله خالقی موسقیدان معروف درگذشت.

 

آذر ماه

 

 1- دادگاه تجدید نظر احکام محکومیت واقعه 21 فروردین را بدین شرح تایید نمود: منصوری و کامرانی اعدام، پرویز نیکخواه ده سال زندان، پور کاشانی 8 سال زندان، شیروانلو 5 سال زندان، شریف و رسولی و فروتن و مقدم سلیمی هر یک سه سال زندان. نوائی، اکبرنیا، شیخ زین الدین 6 ماه زندان. وکیلی و کیانی نژاد تبرئه.

2- ارتشبد حجازی به ژنرال آجودانی شاه منصوب شد و بجای وی ارتشبد آریانا نشست.

 

دی ماه

 

1- سرمای همدان بیدادگری را آغاز کرد و به 18 درجه زیر صفر رسید در حالی که در همین روز مسکو سه درجه زیر صفر بود.

2- شاه دو نفر از محکومین به اعدام واقعه 21 فروردین ماه را یک درجه تخفیف داد.

3- دادگاه تجدید نظر نظامی محاکمه محمد بارانی سرباز وظیفه ای که سه سرهنگ را کشته بود به سه بار اعدام محکوم کرد.

4- سرباز وظیفه محمد بارانی متهم به قتل سه سرهنگ تیرباران شد.

5- عراق ارتش خود را به مرزهای ایران فرستاد.

6- دادگاه شماره 3 عادی دادرسی ارتش امروز رسیدگی به پرونده احمد آرامش وزیر پیشین کار و تبلیغات و مشاور دولت علی امینی را پایان داد و حکم خود را صادر نمود. به موجب حکم صادره آرامش به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ده سال زندان محکوم گردید. دکتر معصومیان و فتحی همکاران آرامش هر کدام به سه سال حبس مجرد محکوم شدند.

7- بار دیگر تظاهرات عراقی ها علیه ایران آغاز شد. عده ای به سفارت ایران در بغداد حمله کرده، در و پیکر سفارت را شکستند.

8- معاون دادستان ارتش اعلام کرد: یک حزب مسلح سری را در تهران کشف نموده اند و 55 نفر از آنها دستگیر شده اند. هدف این حزب برانداختن حکومت بوده است.

9- روابط ایران و لبنان به شدت تیره شد. طرفین سفرای خود را احضار کردند.

 

بهمن ماه

 

 1- دادگاه شماره 2 دادرسی ارتش بطور غیابی حکم اعدام 13 نفر سران حزب توده سابق را که از زندان قصر سابقا با کمک سازمان افسری حزب توده فرار کرده بودند صادر و در جرائد آگهی کرد که محکومین می توانند در مدت قانونی به حکم صادره اعتراض نمایند:

دکتر فریدون کشاورز، دکتر رضا رادمنش، احسان طبری، علی امیرخیزی، ایرج اسکندری، عبدالصمد کامبخش، رضا روستا، آرداشس آوانسیان، دکتر غلامحسین فروتن، غلامعلی بابا زاده، یوسف جمارانی، پطروس شمعونی و محمود بقراطی. ضمنا دادگاه نامبرده بانو مریم فیروز را که عضو حزب توده بود غیابا به زندان دائم با اعمال شاقه محکوم کرد.

2- محاکمه خلیل ملکی رهبر جامعه سوسیالیستهای ایران و سه تن از همکاران وی در دادگاه عادی شماره 2 دادرسی ارتش بطور علنی آغاز گردید.

3- محاکمه 55 نفر اعضای حزب مسلح مخفی در دادگاه شماره یک عادی داد رسی آغاز گردید.

4- پوشیدن لباس نظامی برای افسران و درجه داران در اماکن عمومی ممنوع شد.

5- یک هیئت سیاسی از ایران به کویت رفت.

 

اسفند ماه

 

1- دادگاه نظامی مامور رسیدگی به پرونده اتهامی اعضای جمعیت سری به کار خود خاتمه داد. یکنفر از رهبران سران را محکوم به اعدام نمود و بقیه به حبس محکوم گردیدند. حداقل حبس سه سال و حداکثر آن ابد بود.

 

2- اتوبوسی در جاده هراز به رودخانه سقوط کرد و 20 نفر تلف شدند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 681  راه توده - 25 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت