راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات مهم

ریاست جمهوری

در الجزایر

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

   

بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر با وجود وضعیت بد سلامتی و حضور نادر در صحنه اجتماعی پس از فرا خوان احزاب حاکم از جمله حزب «اف.ال .ان » یکشنبه 10 فوریه نامزدی خود را برای یک دوره پنج ساله دیگر اعلام کرد. اشخاص و نهادهای که از سر دولت رئیس جمهور وسیستم موجود به « مال و مقام »رسیده اند و کشور را به نابودی کشانده اند از هیچ اقدامی برای ادامه نظام حاکم و نگاهداری مجدد رئیس جمهور در قدرت چشم نمی پوشند.

انتخابات قرار است 18 ماه آوریل برگزار شود و رئیس جمهور که از سال 2013 در صحنه ظاهر نشده است پیامی از ترازنامه خود به کشور ارائه کرد و اصلاح قانون اساسی را به مردم وعده داد.  این در حالی است که مخالفان دولت در حال برنامه ریزی برای تحریم انتخابات می باشند و «علی غدیری» یک ژنرال باز نشسته خود را کاندیدای ریاست جمهوری در مقابل رئیس جمهور اعلام کرده است.

با وجود تغییرات نامطلوب و ناگهانی در قیمت محصولات نفتی که بخش بزرگی از هزینه های دولت را تامین میکند، الجزایر در تعادل اجتماعی ناتوان است. عمر طولانی نظام حاکم و عدم اصلاحات عمیق اقتصادی کاسه صبر مردم را لبریز کرده است.

«بوتفلیقه» این بار با وعده انجام اصلاحات در قانون اساسی به میدان آمده است. زمانی که خواستها برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق فوری و ضروری است دولت  فرار به جلو را برای ثبات خود  ترجیج میدهد.

درباره نامزدی مجدد «عبدالعزیز بوتفلیقه» مطبوعات مستقلی مانند روزنامه «آزادی» مینویسد « 20 سال بعد از فراموشی وعده های رئیس جمهور در سال 1999 اکنون وعده اصلاحات در قانون اساسی و ایجاد اصلاحات در ساختار دولتی و اقتصادی و رفروم داده میشود. آنچه مسلم است  پس از 20 سال فلج خو کشور تحت رهبری یک رژم اقتدارگرا زمان زیادی برای اجرای چنین تصمیماتی  باقی نمانده است.»

مردم الجزایر معتقد هستند که با وضعیف فعلی رئیس جمهور این امکان وجود ندارد که وی دوره پنج ساله اینده را طی کرده و بتواند به وعده های خود عمل کند. رئیس جمهوری پس از سخنرانی خود در سپتامبر سال 2012 دیگر در مقابل مردم ظاهر نشده است.

از نظر سیاسی واکنش مخالفان دولت بسیار پرجنب جوش و حیاتی است. «علی عسکری» هماهنگ کننده جناح جنبش سوسیالیستی «اف .اف. اس » معتقد است «قدرت سیاسی یک تصمیم غیر مسئولانه را اتخاذ کرده است که احتمالا کشور را در بحران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی غرق خواهد کرد. رئیس جمهور با وعده های خود مجدد مردم را به انحراف میکشاند و برخلاف اراده مردم تصمیم میگیرد و  عمل میکند. این یک انتخابات برنامه ریزی شده است. کسانی که رای خواهند داد وقت خود را هدر میدهند. در الجزایر انتخابات ازاد وجود ندارد. تنها نماد جعلی دمکراتیک وجود دارد . نظام الجزایر دیکتاتوری است که از سال 1962 ادامه دارد. یک رژیم استبدادی که همه چیز را برای ثبات دائمی خود قربانی میکند. اکنون جنبش ما با هماهنگی با و تشکل های مدنی در حال اماده سازی تحریم  انتخابات است. »

سرلشکر «علی غدیری» باز نشسته ارتش نامزد انتخابات اینده ریاست جمهوری که قرار است در مقابل «بوتفلیقه» رئیس جمهور فعلی قرار گیرد پسر یک کارگر ساده از منطقه« ماسه ایور» در شرق الجزایر است. وی تحصیلات خود را در اکادمی نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق و اکادمی نیروی دریائی سن پترزبورگ و اکادمی مسکو به پایان رسانده و دارای مدرک کارشناسی در روابط بین المللی و دکترای علوم سیاسی است او در نیروی دریای و زمینی الجزایر خدمت کرده و در سال 2000 به مقام سرلشکری رسید و به عنوان مدیر مرکز منابع انسانی در وزارت دفاع ملی قبل از بازنشستگی در سال 2015 منصوب شد. «علی غدیری» نویسنده مقالات متعددی در مطبوعات الجزایر است و طرفدار تغییرات رادیکال و استعفای رئیس جمهور کنونی است. رئیس جمهوری که با جاه طلبی های احمقانه به حکومت خود ادامه میدهد . بارها از طرف نیروهای امنیتی به او هشدار داده شده است. در نوشته های «علی غدیری» در استقلال الجزایر و در باز سازی ارتش نقش داشته است. از جمله اهدافی که اعلام کرده ریشه کن ساختن فسادی است که در الجزایر تبدیل به یک ورزش ملی شده است، باز سازی حقوق فردی و عمومی، برقراری عدالت، ترویح پروژه های اجتماعی و گرایش به سمت آینده نوین برای الجزایر نیز از برنامه های اوست. اگر فساد ساختاری و تقلب های انتخاباتی اجازه بدهد، «عبدالعزیز بو تفلیقه» شانس زیادی ندارد.

. https://www.humanite.fr/article-sans-titre-667743

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 682  - 2 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت