راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

 

  

به اعضای پیمان "لیما"

امریکا از هم اکنون

تقسیم غنائم

در ونزوئلا را وعده میدهد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

حمله امریکا  پس از شکست عملیات «کمک های بشر دوستانه» در هفته گذشته در مرز کلمبیا ـ ونزوئلا مجدد آغاز شد. مقامات امریکا در شهر«بوگوتا» به مناسبت اجلاس سازمان «لیما»که با حضور کشورهای عضو این سازمان (آرژانتین، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس ، مکزیک ، پاناما ، بریتانیا ، پاراگوئه و پرو)برگزار شد، شرکت کردند  و حمله تازه خود علیه دولت نیکلاس مادورو را تدارک دیدند. معاون رئیس جمهورامریکا « مایک پنس» در این اجلاس حضور داشت، در حالی که  ایالات متحده عضو این سازمان نیست! سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل معتقد است که «نیکلاس مادورو» تنها رئیس جمهور قانونی ونزوئلا است، لذا حضور رهبران مخالف دولت ونزوئلا در چنین اجلاسی نقض قوانین بین المللی است. ترامپ  در دیدار اخیر خود با «خوان گایدو» پیام ساده خود «ما صد درصد با شما هستیم » را به «خوان گایدو» که مترسک امریکا برای سرنگونی نیکلاس مادورا ست را رساند .

ترفندهای رسانه ای برای تخریب افکار عمومی ونزوئلا تحت فشارهای بی حد و مرز ایالات متحده ومرز ادامه دارد . اعلامیه نهائی ایالات متحده پایان دادن به مشروعیت اعلام « دولت بولیواری» در ونزوئلا و سرنگونی «نیکلاس مادورو» است . کلمبیا همپیمان امریکا پیش قراول « محاصره سریع تر  و قوی تر  ونزوئلا» است. این کشور همسایه اجازه میدهد با سرعت بیشتری «کودتا» به قدرت دست یابد .  اعلامیه «نهائی ایالات متحده » از کشورهای عضو سازمان« لیما » در خواست میکند با امضائ خود در «باز سازی ونزوئلا » (بخوانید تقسیم غارت منابع طبیعی آن کشور پس از سرنگونی دولت قانونی آن- م) سهیم باشند. در همین اعلامیه سخن از برگزاری «کنفرانس بین المللی » با حضور صندوق بین المللی پول و بانک جهانی می رود. وزیر امور خارجه کوبا «برونو رودریگز »گفت «با توجه به آرزوهای واشنگتن که سرنگونی دولت ونزوئلا است، توسل به زور تحت بهانه کمک های به اصطلاح بشر دوستانه  نقش "اسب تروا "را ایفا می کند ».

نماینده مخالفان و هماهنگ کننده قوه قضایه مجلس ونزوئلا «خولیو بورژس » که یک راستگرای افراطی است می گوید: ما و رئیس جمهور «خوان گایدو» خواهان تشدید فشارهای دیپلماتیک و استفاده از زور علیه «دیکتاتوری مادورو» هستیم!» . وی که رئیس سابق مجلس ملی است در تویتیرخود اصرار دارد اثبات کند« انتقال قدرت» در ونزوئلا اغاز شده است. و میگوید «تنها کسی که متوجه نیست که جمهوربولیواری سقوط کرده رئیس جمهور مادورو است! ما دولت را محاصره کرده ایم و اکنون درحال تکمیل مرحله نهائی سقوط «مادورو» هستیم». رئیس سابق مجلس ملی  «خولیو بوژرس» توسط رهبران امریکائی از جمله «مارکور روبیو» سناتور جمهوریخواه ضد کاسترو از ایالت فلوریدا تشویق میشود . این سناتور دو عکس از رهبر سابق لیبی معمر قذافی را  در تویتیر خود منتشر کرد . او همچنان از سقوط دولت قذافی و قتل فجیع او ابراز خوشحالی می کنن و از نتیجه مداخلات نظامی خارجی در سال 2011 در بیبی ابراز رضایت می کند. سرنوشتی که مخالفان دولت ونزوئلا برای «مادورو» رزرو کرده اند. اکنون اعلامیه های دروغین «خوان گایدو» رئیس جمهور خود خوانده در شبکه های اجتماعی نفت روی آتش کودتا می ریزد.

علیرغم شتاب برخی کشورهای اروپائی درحمایت از کودتا در ونزوئلا، اکنون همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا میگوید «موضع اتحادیه اروپا در این زمینه بسیار روشن است «ما باید از دخالت  نظامی در امور ونزوئلا اجتناب کنیم».  این درحالی است که هنوز بروکسل و پاریس بدنبال راه حلی برای هماهنگی با سیاست خارجی امریکا هستند . نقش دولت فرانسه پیروی از سیاست خارجی امریکا نیست . فرانسه باید از ظرفیت خود برای میانجیگری استفاده کند، مانند کوبا که مذاکرات صلح بین چریکهای «فارک» و دولت کلمیبا رامیزبانی کرد.  کشورهای مکزیک و سنت دومینگو  درخبرگزاری  فرانس اینتر به نخست وزیر سابق فرانسه «دو مینیک دو ویلپین» یاداور شدند که «مداخله نظامی در ونزوئلا  برای امریکای لاتین فاجعه آمیز است ». هاوانا مردم کوبا  را دعوت به تظاهرات  صلح کرد. واز رهبران جهان خواست که  ب راه حلی برای گفتگو و جلوگیری از جنگی که امریکای لاتین را نابود خواهد کرد باشند.

 .https://www.humanite.fr/amerique-les-etats-unis-contre

-attaquent-au-venezuela-668572

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 683  - 9 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت