راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جاه طلبی "بوتفلیقه"

الجزایر را به کام

شورش می برد!

ترجمه و تدوین- جعفرپویا

   

با گسترش تظاهرات مردم در روز جمعه هفته گذشته در خیابانهای الجزایر علیه نامزدی دوباره «عبدالعزیر بوتفلیقه» برای انتخابات ریاست جمهوری آینده «به مدت پنج سال» صفوف تمام گرایش های سیاسی از جمله احزاب اسلامگرا دچار پراکنده شده است. کمیته هماهنگی ملی «امامان» که تلاش می کند در نمازهای جمعه هواداران خود را قانع کنند که از  شرکت در تظاهرات خوداری کنند . انها استدلال میکنند «هیچ کسی نمیداند در این انتخابات یک الجزایری و یا یک دشمن یک مسلمان و یا یک ملحد پیروز خواهد شد». جنبش سلفی های الجزایر که ازطرف وهابی های عربستان سعودی حمایت میشود تمایلی به تغییر و تحولات و تضعیف اقتدار دولت «عبدالعزیز بوتفلیقه» ندارد. آنها مانند سلفی های مصر که از ژنرال سیسی حمایت میکنند از«عبدالعزیر بوتفلیقه » حمایت میکنند .

جنبش سلفی های الجزایر که از گسترش حضور مردم در تظاهرات علیه بوتفلیقه نگران است عامل اصلی «ویروس»مبارزه با نیروهای دمکراتیک در شبکه های اجتماعی است. این ستیزه جویان که «علی فیرکوس» رهبر ایدئولوژیک آنها اسرا برعهده دارد در تاریخ 18 ژانویه 2018 به عنوان نماینده رسمی سلفی های الجزایر انتخاب شد. او مانند نماینده سلفی ها و وهابی های الجزایر در عربستان سعودی مدرسه دینی مدینه را گذرانده است.

یکی دیگر از بازیگران اسلامگرای مخالف تظاهرات مردمی در الجزایر حزب "بسیج برای امید الجزایر«ت.آ.ژ» با 20 نماینده در مجلس است. مردم آن را «تاج محل » می نامند. رهبر حزب «عمار غول» وزیر سابق خدمات اجتماعی الجزایر است. او اخیر گفت «من از رئیس جمهور بوتفلیقه زنده یا مرده» پشتیبانی میکنم.

باید سکوت کانال های تلویزیون خصوصی طرفدار رژیم را به مخالفان تظاهرات علیه رئیس جمهور افزود. همچنین در مقابل طیف مدافعان اسلامگرای رئیس جمهور طیفی از مخالفان اسلامگرا میانه رو رژم از جمله «جنبش جامعه صلح» با 34 نماینده در مجلس ملی که در اخرین لحظه خود را به قطار انتخابات رساند اما اکثرا قطار را از دست دادند قرار دارند .   این حزب اکنون در میان احزاب اپوزیسیون جا دارد و بین سالهای 1999تا 2012 در دولت های مختلف حضور داشت.

«جنبش جامعه صلح» مناسبات دوستانه ای با حزب رئیس جمهور ترکیه طیب اردوغان و حزب اسلامگرا ی «الندا» در تونس . این حزب با و متحدانش حزب «عدالت و ازادی» و «جبهه رستاخیز اسلامی» در تظاهرات روز جمعه گذشته شرکت کردند .

 پشت صحنه مذاکرات و مانورهای بزرگ ادامه دارد . ارتش در نقش داورعمل میکند و هنوز نفوذ خود را از سال 1962 حفظ کرده است. متحد قبیله ای رئیس جمهور ژنرال «احمد گود صلاح» معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش ملی است که از معترضان انتقاد میکند. او معتقد است «دشمنان داخلی و خارجی تهدیدی جدی برای ثبات کشور هستند». مخالفان دولت هر چند ناهمگن ، ضعیف و تقسیم شده اند اما دراین نظر متحدند که بوتفلیقه «الجزایر و مردمش را گروگان منافع خود و جاه طلبی های خود گرفته است» 

اکنون موارتش تقسیم شده است. نامزدی مستقل ژنرال بازنشسته «علی غدیری» درانتخابات یک نمونه بارز از شکاف در داخل نیروهای ارتش است .

هیچ فردی بهتر از کاریکاتوریست الجزایری «علی دلیم» نمیتواند شرایط کنونی الجزایر را ترسیم کند. او در روزنامه «آزادی» طراحی  منتشر کرد که  هواپیمای ریاست جمهوری رادر مسیر سوئیس نشان میدهد و معترضین بیشماری در خیابانها الجزایر او را بدرقه می کنند. خلبان هواپیما  اعلام میکند "ما از منطقه آشفته عبور میکنیم. کمربندهای خود را ببندید".

 رئیس جمهور پس از سکته مغزی در سال 2013 در شرایط نامناسبی بسر میبرد و بطور رسمی هفته گذشته برای اقامت کوتاهی برای  ازمایشهای پزشکی به ژئو رفت.

 

https://www.humanite.fr/en-partie-tenus-par-le-pouvoir-les-islamistes-en-rangs-disperses-668445

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 683  - 9 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت