راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش مردم

علیه دیکتاتور

اسلامی – نظامی

کشور سودان

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

تظاهرات مردم سودان علیه گرانی تبدیل به یک شورش همگانی شده و بتدریج متحدان حاکم نظامی سودان او را ترک می کنند. عمرالبشیر، خودش می گوید که "مدت هاست مرا دیکتاتور خطاب می کنند؟"

چهار سال پیش عمرالبشیر در یک انتخابات با 5ر94 در صد آراء به پیروزی رسید و تصور می کرد برای همیشه حاکم سودان خواهند ماند، اما تنها در عرض 4 سال آن رویا به کابوس برای وی تبدیل شده است.

اعتراض ها از اواسط ماه دسامبر گذشته علیه افزایش قیمت نان آغاز شد و حکومت به مقابله با آن برخاست و جنبش اعتراضی وارد مرحله شورش عمومی شد. حکومتی اسلامی- نظامی سودان است که اکنون عمرالبشیر سکاندار آنست عمری 30 ساله دارد.

هفته گذشته در یک کنفرانس خبری که در خارطوم پایتخت سودان تشکیل شده بود 22 حزب بیانیه مشترک خود را قرائت کردند. آنها در این بیانیه خواهان تشکیل یک دولت و حکومت نوین در سودان شدند که بیانگر خواست های همه مردم سودان باشد. آنها اعلام کردند «تشکل های اسلامی که قبلا متحد عمرالبشیر بودند، اکنون حکومت او را ترک می کنند.»

 به نظر میرسد که این تشکل های اسلامی در اوایل ماه اوت گذشته عمر البشیر را بر خلاف قانون اساسی برای بار سوم نامزد انتخابات سال 2020 اعلام کردند اما اکنون تحت تاثیر و زیر فشار جنبش اعتراضی مردم به او پشت کرده اند.

طبق گزارش سازمان عفو بین الملل تا کنون تظاهرات مردم 37 کشته داشته است. اتحادیه های مترقی و اتحادیه سابق کمونیستها که در سواحل نیل در 250 کیلومتری شمال خارطوم پایگاه دارند، مردم در ابتدا خود جوش و بصورت مسالمت آمیز دست به اعتراض زدند اما به فاصله کوتاهی تشکل های ملی وارد عرصه شده و خواهان پایان حکومت عمرالبشیر شدند.

اکنون همه مخالفان دولت از ملی گرایان تا چپ ها و تا مدافعان حقوق بشر به همراه گروه های شورشی ارتش آزادی سودان «اس ال آ» به جنبش مردم پیوسته اند. جنبشی که تنها به خروج سرکوبگران از حکومت و وعده رفرم اقتصادی حکومت قانع نیست و کل نظام حاکم بر سودان را هدف گرفته است.

از زمان تقسیم کشور در سال 2011 و استقلال سودان جنوبی 70 درصد از درآمدهای حاصل صنعت  و صادرات نفت ناپدید شده است و با افزایش تورم 70 درصدی در سال 2018 و کاهش قیمت پول سودان در برابر دلار کشور با بحران اقتصادی عمیقی مواجه و زمینه ساز شورش علیه حکومت شد.

 هنوز ارتش تحت فرمان عمرالبشیر، بویژه در خارطوم پایتخت سعی می کند با شلیک گلوله به سوی مردم و دستگیری گسترده تظاهرکنندگان آتش شورش را بخواباند اما پخش تصاویر این سرکوب ها در شبکه های اجتماعی خشم و نفرت مردم از حکومت را بیشتر کرده است.

درحال حاضر حاکم سودان محروم از امکان مانورهای اقتصادی در انزوای سیاسی بسر می برد و با سرکوب مردم از آخرین کارت خود استفاده میکند .

عمرالبشیر با یک کودتای نظامی توسط هسته های اسلامی در ارتش این کشور در سال 1989 قدرت را بدست گرفت. او هنوز هم از حمایت ارتش برخوردار است اما این حمایت تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند؟

احتمال سناریو تونس و مصر که منجر به سرنگونی دو دیکتاتور "بن علی" و "مبارک" شد دور از ذهن نیست.

 عمر البشیر هنوز دستگاههای امنیتی و شبه نظامیان که در جنایات جنگی دارفور دخیل بودند را در اختیار دارد. از سال 2017 این شبه نظامیان بنام «ارتش سریع» به ارتش رسمی سودان پیوستند . نقش ارتش که از سال 1989 از افسران لیبرال و مستقل پاکسازی شده درتحولات آینده کشور تاثیر خواهد داشت.

https://www.humanite.fr/soudan-la-revolte-du-pain-fait-vaciller-omar-el-bechir-665874

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 .

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 676  راه توده -  20 دیماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت