راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

امریکا با دلار

اینگونه جهان را

به گروگان گرفته!

گفتگو با مایکل هادسون

یونگه ولت - ترجمه رضا نافعی

 

 

گفتگو با مایکل هادسون، استاد اقتصاد در دانشگاه میسوری- کانزاس سیتی

 

- امپریالیسم یعنی جنگ....

- نه، جنگ فقط وسیله ایست که امپریالیسم با آن خواست های خود را تحمیل می کند. امپریالیسم یعنی  بر درآمد و دارائی کشورهای دیگر چنگ انداختن، برای آنها خط مشی سیاسی تعیین کردن، آنها را به قدرت امپریالیستی خود وابسته ساختن. امپریالیسم یک نظام بین المللی ایجاد می کند که مستقیما  توسط یک مرکز اداره می شود.

اهمیت دلار برای امپریالیسم  تا چه حد است؟

- از سال 1971، هنگامی که امریکا طلا را بعنوان استاندارد ارزش پول به کنار نهاد، تا امروز،  دلار وسیله ایست برای تصاحب پول دیگر کشورها. بانک های مرکزی کشورهای دیگر عمدتا پس انداز خود را در قالب وام های ایالات متحده، اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و یا سرمایه گذاری های دیگر در ایالات متحده حفظ می کنند. با این حال طی ماههای گذشته برخی از امور تغییر کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بدرستی یادآور شده است که دولت امریکا دیگر کشورها را از حوزه دلار بیرون می راند.  چین، روسیه و دیگر کشورها برای سرمایه گذاری در دلار مردد هستند، چون خیلی ساده می توان پول آنها را مصادره کرد. افزون بر این، کشورهای مذکور می دانند  که با این کار هزینه محاصرۀ نظامی خود را تامین می کنند. البته روشن است که علاقه ای به این کار ندارند و از این رو بیشتر و بیشتر به ذخیره طلا و یورو روی می آورند. آنها نمی خواهند با ذخائر خود  به تامین بودجه برای تسلیحات نظامی امریکا کمک کرده باشند.

ایالات متحده امریکا چگونه علائق خود را تحمیل می کند؟

- به این صورت که خود قانون وضع می کند. ایالات متحده امریکا تحریم هائی را علیه ایران اِعمال کرده است. هرکشوری که از بانکی برای خرید وفروش با ایران استفاده کند، ممکن است به پرداخت میلیاردها دلار جریمه محکوم گردد و یا اتباع آن کشور دستگیر شوند. بعنوان مثال در آغاز ماه دسامبر رئیس امور مالی کنسرن تکنولوژی Huawei، خانم مِنگ وانزو در کانادا توقیف شد.

هر قانونی که در امریکا تصویب شود باید بیرون از امریکا نیز اجرا گردد. نقشه اقتصادی امریکا یک نقشه توتالیتر است. اقتصاد پیرامونی ( یعنی اقتصاد بیرون از امریکا. م) توسط اقتصاد مرکزی هدایت می شود. بازیگران کلیدی این نظام نمایندگان وال استریت و نظامیان هستند.

در عرصه نظامی امریکا مدعی است که می تواند به هر کشوری که اراده کرد حمله کند. هیچ کشوری حق ندارد دارای آنچنان نظام دفاعی باشد که بتواند در برابر هجوم نظامی مقاومت کند. به همین دلیل است که واشنگتن چشم دیدن نظام دفاعی روسیه را ندارد. وظیفه ناتو این است که تضمین کند اگر کار اختلاف بین امریکا و روسیه بالا گرفت میدان جنگ خاک اروپا باشد.

هدف دولت ایالات متحده در جنگ تجاری با چین چیست؟

- تمام کنسرن های صنعتی که عایدات انحصاری به بار می آورند باید تحت کنترل امریکا باشند. بویژه با فنآوری های اطلاعاتی جدید می توان به نرخ رشدی بالا دست یافت. زیرا هزینه های به اصطلاح نیروی کار بسیار زیاد است. واشنگتن قصد دارد اقتصاد چین را بزانو در آورد. سطوح فرماندهی اقتصاد، انحصارات چینی، بانکها، سیستم مالی چین باید تحت فرمان وال استریت باشند نه  پکن .

آیا دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی در مسیری متفاوت از باراک اوباما، همتای پیشین خود ، گام بر می دارد؟.

- نه، سیاست ترامپ هم دقیقا توسط افرادی که معروف به دولت سایه هستند اداره می شود، نمایندگان سازمانهای اطلاعاتی مانند " ان. اس. ای" و" سیا ". در عرصه سیاست خارجی همان سیاست جنگ سرد قدیم را دنبال می کنند که می خواهند یک درگیری نظامی در اوکراین ایجاد کنند، جنگی که باید   اروپا را فرا بگیرد. نباید فراموش کرد که ترامپ از اروپائی ها میخواهد که دو درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به مصارف نظامی اختصاص دهند. بر اساس معاهدات کنونی اتحادیه اروپا این خواست ترامپ به آن معنی است که اگر کشورها بخواهند برای تسلیحات پول بیشتری بپردازند باید از خدمات اجتماعی خود به مردم بکاهند. بنابراین وقتی ترامپ از دول اروپائی می خواهد پول بیشتری به تسلیحات اختصاص دهند، یعنی خدمات اجتماعی خود را کم کنند. یعنی در پیش گرفتن یک اقتصاد ریاضتی. این هم یکی از تولیدات جنبی امپریالیسم است: تحمیل صرفه جوئی به کشورهای پیرامونی برای انباشت ثروت در امریکا. (همان تصمیم و سیاستی که اکنون در فرانسه با جنبش جلیقه زردها روبرو شده است. م)

 

https://www.jungewelt.de/artikel/345645.rosa-luxemburg-konferenz-usa-wollen-sich-monopolrenten-sichern.html

----

در باره : مایکل هادسون

 

متولد 1939. پس از ارائه دانشنامه دکترای خود، در " منهتن چیس بانک" بعنوان کارمند استخدام شد و در عین حال به پژوهش در باره سرمایه داری مالی پرداخت. در 1972 کتاب اصلی خود را در باره "سوپر امپریالیسم" منتشر ساخت، ترجمه  این کتاب 46 سال بعد ( 2018) در آلمان منتشر شد. او در این کتاب روشن می سازد که پس از به کنار نهادن طلا، بعنوان پشتوانه پول، چگونه امریکا از یک کشور بستانکار به کشوری بدهکار به جهان تبدیل شد. کشورهائی که ذخائر مالی خود را صرف خرید اوراق قرضه امریکا می کردند در واقع بودجه تسلیحاتی واشنگتن را تامین می کردند. وزارت دفاع امریکا به هادسون ماموریت داد تا طی یک برنامه آموزشی گسترده به کارمندان آن وزارت خانه چگونگی عمل کرد امپریالیسم امریکا را آموزش دهد.

هادسون در سال1979 به خدمت موسسه تحقیقات سازمان ملل در آمد. او در این دوران هشدار داد که چند کشور امریکای لاتین قادر به پرداخت بدهی های خود نخواهند بود. پس از آن به پژوهش در باره اهمیت افزایش بدهی در جهان باستان پرداخت. هادسون یکی از چند اقتصاد دان اندک شماری بود که خبر در راه بودن بحران مالی 2007 را منتشر ساخت. او همراه با "داویدگربر" یکی از نظریه پردازان جنبش "وال استریت را تسخیر کنید" بود. مایکل هادسون در دانشگاه پکن نیز تدریس می کند. هادسون در بیست و چهارمین کنفرانس موسسه "رزا لوکزامبورگ" در باره جنگهای بعدی سخن خواهد گفت. 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 676 راه توده - 20 دیماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت