راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش امریکا

برای به خط کردن

خاورمیانه علیه ایران

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

  

روزنامه «یونگه ولت» آلمان در رابطه با سیاست تهاجمی دولت ترامپ علیه ایران نوشت: برنامه دولت ترامپ این است که یک ائتلاف بین المللی علیه ایران تشکیل دهد. به همین دلیل نیز وزیر خارجه آمریکا «مایک پمپئو» راهی منطقه شد. وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گذشته برنامه برگزاری یک نشست دو روزه در لهستان را اعلام کرد. این نشست که مرکب از وزرای تعدادی از کشورها می باشد روزهای برگزار شد و به گفته وزیر خارجه آمریکا موضوع این نشست بحث و بررسی مسائل امنیتی خاورمیانه با تمرکز بر ایران بود.

«مایک پمپئو».وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: ما تعدادی زیادی از کشورها را از سراسر جهان در لهستان جمع کردیم. مسئولینی از آسیا، آفریقا، از کشورهای غربی، از قاره آمریکا، همچنین از اروپا و البته از خاورمیانه. این نشست تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد تا ایران دیگر نتواند وضعیت منطقه را دچار بی نظمی و ناامنی کند. این نشست بخشی از برنامه مقدمات تشکیل یک «ائتلاف ضد ایرانی» را پایه ریزی خواهد کرد.

در اعتراض به این نشست کاردار لهستان در تهران (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شد و از او در رابطه با این نشست توضیح خواسته شد. کاردار سفارت لهستان در عین دفاع از عملکرد کشور خود مدعی شده که کنفرانس مذکور بر علیه ایران نبود. و دیددگاه لهستان در این رابطه نسبت به دیدگاه کشورهای دیگر متفاوت است.

طبیعی است که دیدگاه لهستان نسبت به ایران مطابق دیدگاه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا باشد. لهستان قرارداد سال 2015 مابین دولت اوباما و ایران را قبول دارد و به آن پایبند است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در توئیتر خود نشست مذکور را یک «سیرک خطرناک» ارزیابی کرد. او از رفتار دولت لهستان ابراز تعجب کرد.

.در چند روز اخیر در رسانه های خبری ایران این موضوع مطرح شده است که لهستان چگونه می تواند خود را با سیاست تجاوزکارانه آمریکا هماهنگ کند، در حالی که در جنگ جهانی دوم بیش از100 هزار لهستانی به ایران پناهنده شدند و ایران از آن ها دوستانه استقبال کرد. دولت ایران دراعتراض به همکاری دولت لهستان با برنامه های تهاجمی دولت ترامپ یک فستیوال فیلم های لهستانی را که قرار بود در چند هفته آینده در تهران برگزار شود لغو کرد.

روزنامه «وال استریت ژونال» روز یکشنبه گذشته گزارش کرد که «جان بولتون» مشاور شورای امنیت دولت ترامپ در پائیز سال 2018 پنتاگون را تحت فشار گذاشته بود تا به ایران حمله نظامی کند. بهانه این تحریکات شلیک سه موشک در شهریور ماه گذشته به نزدیکی کنسولگری آمریکا در عراق که در مجاورت فرودگاه بین المللی بصره قرار دارد بود.

 

علاوه بر گزارش روزنامه «یونگه ولت»، سایت فارسی «رادیو صدای آمریکا» نیز در این رابطه البته با انتخاب بخش تهدید آمیز و تحریک آمیز سخنان وزیر خارجه آمریکا در بیست و سوم دی ماه نوشت:

«لیبرمن» سناتور سابق دموکرات از اقدام «جان بولتون» برای درخواست گزینه‌های نظامی علیه ایران دفاع کرد. «لیبرمن» سناتور سابق دموکرات که اکنون رئیس نهاد «اتحاد علیه ایران اتمی» است روز یکشنبه ۲۳ دی ماه با حضور در برنامه «ساندی مورنینگ» شبکه تلویزیونی فاکس نیوز از اقدام «جان بولتن» برای درخواست گزینه‌های نظامی علیه ایران دفاع کرد.

«لیبرمن» که سابقه ۲۴ سال حضور در مجلس سنا را دارد، گفت: «کاری که گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران علیه کنسولگری آمریکا در عراق انجام داده و به سوی آن شلیک کردند، به مثابه عملی خصمانه است که باید به آن پاسخ داد. درخواست آقای بولتون کاملا درست بوده است.»

رادیو صدای آمریکا همچنین در رابطه با سخنان وزیر خارجه آمریکا نوشت: «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: «افرادی که در حاکمیت رژیم ایران هستند و دست به دستگیری شهروندان آمریکایی می‌زنند، از جمله خطرناک‌ترین و بدترین‌ تروریست‌های جهان هستند.» که البته اشاره او به دستگیری «مایکل وایت» نظامی سابق آمریکائی که گفته می شود برای دیدار دوست دخترش به ایران وارد شده بود. آقای «پمپئو» روز یکشنبه ۲۳ دی‌ ماه در دیدار از ابوظبی که بخشی از برنامه دیدار او از خاورمیانه بود در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «فیس د نیشن» شبکه «سی ‌بی‌ اس»گفت: مقابله با بدخواهی‌های ایران در منطقه در صدر مذاکرات ما بود «ما از حضور نظامی قدرتمند خود هرجا باشد استفاده خواهیم کرد. چه در سوریه باشد و چه در صورت نیاز، درون خاک ایران.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین روز دوشنبه ۲۴ دی ماه در ریاض و پس از پایان مذاکرات خود، با خبرنگاران گفت‌وگو کرد و گفت در جریان مذاکرات خود در خاورمیانه و با مقامات عربستان سعودی، موضوع «مقابله با بدخواهی‌های ایران در منطقه» در صدر مذاکرات بوده است. وزیر خارجه آمریکا در مورد این که چطور می‌توان تاثیر شبه‌ نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق را کاهش داد، گفت: «تمامی مقاماتی که من با آن‌ها گفت‌وگو کردم، اتفاق نظر داشتند که باید به عراق کمک کرد استقلال خود را حفظ کند. رییس جمهوری مصر، پادشاه اردن و در امارات (متحده عربی) همه همین نظر را داشتند. مهم‌تر این که، ما درک مشترک با متحدانمان را، مبنی بر لزوم مقابله با اهداف رژیم ایران، تحکیم بخشیدیم. کشورهای بیشتری به این درک می‌رسند که ما باید مقابل آیت‌اﻟله‌ها بایستیم، نه آن که نوازش‌شان کنیم. کشورهای مختلف برای مقابله با رژیم به صف ما می‌پیوندند، به گونه‌ای که هرگز سابقه نداشته است. مصر، عمان، کویت، و اردن همگی در خنثی کردن تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها اقدام کرده‌اند.»

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 677  راه توده - 27 دیماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت