راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مکرون چرا

به مصر می رود؟

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

  

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در اکتبر سال 2017 زمانی که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به فرانسه سفر کرده بود گفت که « من از درس احترام به حقوق بشر دادن به السیسی خوداری میکنم».

رئیس جمهور فرانسه قبل از آغاز سفر به مصر به خبرنگاران گفت: "گفتگوهای من دراین سفر در زمینه های اقتصادی و دفاعی خواهد بود و ربطی به مسائل سیاسی و شخصیت های سیاسی زندانی در مصر نخواهد داشت."

16 فوریه سال 2015 مصر قرارداد 5.2 میلیارد یورو را برای خرید  24 فروند جنگنده رافال و یک ناوبر مجهز به موشک های زمین به هوا را با مصر به امضا رساند.

17 اوریل 2016 قرارداد دیگری برای خرید یک ماهواره مخابراتی بین دو کشور به امضا رسید. بنا به گفته وبسایت وزارت امور خارجه فرانسه «همکاری نظامی فرانسه و مصر بسیار حساس است.» اکنون مارشال مصر در استراتژی ژئوپولیتیک خود بین امریکا و اروپا در گیر است.

السیسی رئیس جمهور مصر نیکلاس مادورو ونزوئلائی نیست که در مقابل تهدیدات ایالات متحده استوار ایستادگی کند و حاضر به انتخابات آزاد در مصر  شود. بنا به گزارش بنیاد بین المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر «رژیم عبدالفتاح السیسی رئیس جمهورمصر متهم به سرکوب و اقتدارگرائی است». طبق گزارش بنیاد بین المللی حمایت از حقوق بشر «رژیم السیسی  یک کمپین برای اقدامات ریاضتی  تدارک دیده است که با اجرای اقدامات ریاضتی، طبقه کارگر در وضعیتی قرارخواهد گرفت که حتی توانایی تامین غذای اساسی خود را نخواهد داشت.»  مطمئنا کارگران با این وضعیت دشوار مبارزه خواهند کرد. قوانین مصر شامل مقررات بسیار سختگیرانه ای است که فعالیت های صلح آمیز کارگران و طرفداران اتحادیه های کارگری را محدود میکند. طبق گزارش انجمن بشر دوستانه (دمومتر) از اول ماه مه سال 2016 تا اول ماه مه 2017 حداقل 2691 کارگر صرفا به دلیل اعتراض به حقوق کم از کار اخراج شده اند. امانوئل مکرون با روابط دوستانه ای که با رئیس جمهور مصر دارد میتواند حداقل در موارد مشخصی واکنش نشان دهد. از جمله از حقوق کارگران در شرکت دریائی "د ث ان اس" که با بودجه عمومی دولت فرانسه تامین میشود و 62.5 در صد سرمایه آن متعلق به دولت فرانسه است دخالت کند. 26 نفر از کارگران هنوز در زندان بسر میبرند و تا از کار خود استعفا ندهند آزاد نخواهند شد. در ژوئیه 2017 سفیر فرانسه از مجتمع های شرکت دریائی(دثان اس) و غیره بازدید کرد اما نه چیزی دید و یا شنید.

 .https://www.humanite.fr/egypte-macron-ignore-la-repression-des-ouvriers-667055

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 679  راه توده - 11 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت