راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پشت بهانه

نقض پیمان

موشک های میانبرد

"فروزنده فرزاد"

 

    

"مارک اسپر" لابی گر پیشین شرکتهای نظامی و دفاعی از سوی دونالد ترامپ به سمت وزیر دفاع منصوب شد. اسپر تا دو سال پیش به مدت ۷ سال برای کمپانی سازنده موشک و سلاح «ری تیان» در واشنگتن لابی میکرد. او درس خوانده ی همان دانشکده ی افسری است که مایک پومپئو وزیر خارجه ترامپ از آن فارغ التحصیل شد و با او روابط دوستانه دارد.

حضور نوکان هایی مانند مایک پومپئو و جان بولتون در راس تصمیم گیری سیاست خارجی و اینک انتصاب اسپر، مهره یی که جبهه ی نوکانها را تقویت میکند، شاید نشانگر آن است که در هیات حاکمه و بویژه در میان هسته ی امنیتی- اطلاعاتی که ترامپ را از آغاز ریاست جمهوریش زیر ذره بین خود داشته اند، تفاهمی حول ماندن ترامپ در کاخ سفید در حال شکل گیری ست که کانون آن مساله ی چین است و پذیرش سیاست ترامپ برای رویارویی با چین. امری که خشنودی محافل نظامی و نوکان را بر می انگیزد. این پرسش باقی میماند که مساله ی تقابل با چین از آغاز و با آمدن ترامپ در دستور کار این محافل بود یا ترامپ به دنبال معامله با چین بود اما مقابله به مثل ناگزیر چین به فرصتی برای بازگشت به قدرت نوکانها بدل میشود؟

اسپر همانروزی که ایالات متحده به طور رسمی از پیمان «منع موشکهای هسته یی میانبرد» (INF) خارج شد اعلام کرد که میخواهد موشکهای میانبرد آمریکا را طی چند ماه در منطقه ی آسیا- اقیانوسیه (آسیا پاسیفیک) مستقر کند. خروج آمریکا از این پیمان دیرینه با اتحاد شوروی که استقرار موشکهای میانبرد با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع میکرد نیز نشان داد که هدف اصلی ایالات متحده فشار بر چین و مقابله با رشد اقتصادی و نظامی اش و نفوذ روزافزون این کشور در منطقه ی آسیا- اقیانوسیه و جهان است. اتهام نقض این پیمان از سوی روسیه بهانه تراشی واشنگتن بود تا بتواند برنامه ی چند جانبه ی مقابله با چین را پیش ببرد، برنامه یی که وضع تعرفه بر کالاهای چینی تنها یک سوی آن است. در واقع این آمریکا و اوباما بود که در سال ۲۰۱۶ با استقرار و فعال کردن سامانه ی موشکهای میانبرد AEGIS در رومانی پیمان INF را نقض کرد.

مارک اسپر چند روز پیش در نخستین سفر خارجی خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا همراه با مایک پومپئو به استرالیا سفر کرد تا پیرامون استقرار موشکهای میانبرد آمریکا در استرالیا و در واقع برای مقابله با چین مذاکره کنند. لیندا رینولدز وزیر دفاع استرالیا گفته است که کشورش پایگاه این موشک ها نخواهد شد و منکر طرح چنین درخواستی از سوی آمریکا شد! در همین سفر ایالات متحده از استرالیا خواست که در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه ی هرمز علیه ایران شرکت کند. اسپر در ادامه ی ماموریتش به ژاپن، نیوزیلند و کره ی جنوبی هم سفر خواهد کرد یعنی به کشورهایی که بیشتر نفت خود را از طریق تنگه ی هرمز و خلیج عمان وارد میکنند و امیدوار است این کشورها در چنان ائتلافی با آمریکا همکاری کنند.

سفر اسپر و تهدید به استقرار موشکهای میانبرد اندک زمانی پس از بازگشت بی دستاورد استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، از چین و اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای چینی بوسیله ی ترامپ رخ میدهد. هر بار که مذاکرات بین آمریکا و چین بی نتیجه میماند ترامپ تعرفه های جدیدی اعمال میکند. تکرار این مساله این احتمال را تقویت میکند که ترامپ و مشاوران او به دنبال کاستن از ادغام اقتصاد چین و آمریکا و سرانجام منزوی کردن و تضعیف چین هستند. روندی فرسایشی برای دو اقتصاد برتر جهان که سرانجامش معلوم نیست. به قول "جک ما" بنیانگذار شرکت معروف علی بابا «شاید جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا دو دهه به درازا بکشد.»

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 702 - 17 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت