راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلارهای

سلطنت طلبها

و عربستان

در تاجیکستان

روزنامه پراودا- سرگیی کاژمیاکین

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

   

مقامات دولتی تاجیکستان بر این نظر هستند که باز پرداخت وام های گرفته شده از سازمان های مالی خارجی باید از جیب مردم تامین شود و نه از بودجه های دولتی.

 اواسط ماه ژوئیه دولت تاجیکستان به شهروندان این کشور هشتار داده است تا از نظر ذهنی خود را برای بالا رفتن همه جانبه قیمت ها آماده کنند. قرار است از اول ماه سپتامبر بر قیمت برق و مواد سوختی افزوده شود. از ماه نوامبر سال گذشته نیز 15 در صد به قیمت برق اضافه شد.

طبق مصوبه هیات دولت تاجیکستان، این بار نرخ هر کیلو وات برق از 1.27 روبل به 1.54 خواهد رسید ( هر 65 روبل حدود یک دلار). این در حالی است که میانگین دستمزد در این کشور 8 هزار روبل در ماه می باشد. علاوه بر فزونی یافتن قیمت برق از پائیز آینده، نرخ انرژی حرارتی نیز بالا خواهد رفت. اگر امروز برای گرمایش هر متر مربع فضای خانه و یا محل کار شهروندان 6.9 روبل می پردازند، در آینده نزدیک 7.9 روبل باید پرداخت کنند.

مقامات دولتی با پیش بینی نارضایتی مردم نسبت به افزایش قیمت ها سعی می کنند دلایل آن را توضیح دهند اما از آنجایی که دلایل قانع کننده نیستند، سوال های جدید تری مطرح می شود.

 در این رابطه، ادینا زاده، معاون اول خدمات ضد انحصاری تاجیکستان، در گفتگو با خبرنگاران گفت، برای بهبود اوضاع مالی شرکت " تاجیک برقی" که وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق را به عهده دارد، لازم است اقدامات غیر معمول انجام شود. تعرفه های برق فعلی برای مصرف کنندگان جواب گوی هزینه های این شرکت نیست و به همین مناسبت تنها چاره کار بالا بردن نرخ تعرفه ها است.

اظهارات بعدی ادینا زاده، بیشتر بحث انگیز شده است. وی گفت، برای حفظ عملکرد شبکه های برق و مدرن سازی تجهیزات " تاجیک برقی" مجبور هستیم به سازمان های مالی جهانی مراجعه کنیم و از آن ها وام بگیریم. بدهی های بوجود آمده را باید روی هزینه های مردم سرشکن کنیم و نه از بودجه دولت.

بنا براین معاون اول خدمات ضد انحصارات، به وضوح وابستگی دولت تاجیکستان به الزامات شرکت های خارجی را نشان داد. بدین معنا که افزایش تعرفه ها، شرایط و دستورات بانک جهانی و دیگر موسسات مالی جهانی می باشند.

مقامات تاجیکستان همواره در مورد رشد اقتصادی کشور خود داد سخن می دهند. تنها برای نیمه اول سال، تاجیگستان از فروش برق به افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان یک و نیم میلیارد روبل به دست آورده است. یعنی یک سوم بیش از سال گذشته. ضمن این که، با راه اندازی اولین توربین نیروگاه دارگون، تولید برق در این کشور افزایش خواهد یافت. در عین حال با همه ادعا ها، رهبری کشور اراده ای برای حل مشکلات مالی وفقر شهروندان از خود نشان نمی دهد. اگر در سال گذشته تورم 5.4 در صد بود در پایان ماه ژوئن امسال تورم به 9 در صد رسید. با توجه به این که قیمت محصولات غذایی مانند سبزیجات گوشت و غیره بالا رفته است.

عزت اله ستوری، وزیر کشاورزی تاجیکستان اخیرا اظهار داشت: این قانون اقتصاد بازار است،  زمانی که تقاضا وجود داشته باشد قیمت ها افزایش پیدا خواهند کرد. با این حال آقای وزیر بلافاصله استناد خود را به " دست نامرئی بازار " تکذیب کرد. او اعتراف کرد که دهقانان خربزه های خود را به دلالان در ازای هر کیلو گرم 3.34 روبل می دهند و در بازار به 20 روبل فروخته می شود.

مسئولات کشور آنچنان در تخیلات خود غرق هستند و در ثبات فرضی خود فرورفته اند که برای استدلال های معقول و منطقی گشایش گره های زندگی مردم، زحمتی به خود راه نمی دهند اما تاریخ تصورات غلط آن ها را نخواهد بخشید.

* * *

چند یاد آوری مترجم:

تاجیکستان با داشتن حدود 9 میلیون جمعیت، فقیر ترین جمهوری پانزد گانه از جمهوری های اتحاد شوروی سابق است. مهم ترین درآمد ملی این کشور از کار و تلاش نیمی از نیروی کارگران ( حدود دو میلیون ) تاجیک است که برای کار در روسیه شاغل هستند.

 حکومت این کشور تا به حال برای گرفتن وام به هر طرف از جمله به عربستان سعودی روی آورده است. عربستان در تاجیکستان علاوه بر خریدن 51 درصد سهام بانک صادرات این کشور در زمینه های دیگری نیز سرمایه گذاری کرده است. بزرگترین مرکز اسلامی در حال ساخت می باشد. ساختن مدارس مذهبی و آموزش های اسلامی، نمود دیگری است از حضور دلار های نفتی عربستان. به دو دلیل اساسی بالا ترین تعداد اعضای داعش (نسبت به جمعیت) از تاجیکستان عضو گیری شده اند. یکی فقر و بیکاری و دیگری حضور مبلغین مذهبی سعودی ها در این کشور. تاجیکستان برای همراهی با پادشاهی سعودی بخشی از ارتش خود را در اختیار ائتلاف جنگ علیه یمن به سرگردگی عربستان قرار داده است.

 از طرف دیگر حکومت تاجیکستان با وجود فقر و فلاکت همه جانبه مردم این کشور، با پشتبانی مالی  برخی محافل ایرانی مقیم آمریکا (سلطنت طلبان) بودجه های کلانی را با بزرگ نمایی کاذب خرج اعیاد و مراسم باستانی ایرانی- تاجیک میکند. شایان ذکر است که برخی از هم میهنان ما ایرانی ها از بغض جمهوری اسلامی، تاجیکستان را نمودی از سکولاریسم، تجدد، پیشرفت و ترقی تلقی می کنند. این در حالی است که بیش از 90 در صد تاسیسات صنعتی ساخت زمان اتحاد شوروی نابود و از عرصه تولید خارج شده اند و مردم با فقر ونکبت دست به گریبانند.

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/82-30869-1-avgusta-2019-goda/tarifnoe-bremya-stanovitsya-neposilnym/

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 703 - 24 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت