راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ماراتن خرید

سلاح جنگی

در خلیج فارس

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

    

نمایشگاه بین المللی فضا- هوای «بورژه» در فرانسه در روزهای 17 تا 23 ماه ژوئن برگزار خواهد شد. وزارت دفاع فرانسه در این هفته باید گزارش فروش تسلیحات نظامی فرانسه در سال 2018 را به مجلس ارائه دهد. بخش عمده اطلاعات در یک سند 100 صفحه ای افزایش چشمگیر صادرات اسلحه فرانسه در سال 2018 را نشان میدهد. طبق این اطلاعات صادرات سلاح در سال 2018 معادل 9.1 میلیارد یورو است که 30 در صد افزایش یافته است. مشتریان عمده این تجهیزات نظامی اکثرا کشورهای خاور میانه میباشند. خاور میانه با خرید چنین سلاحهای مدرنی به «باروت منطقه» تبدیل شده است. برطبق این گزارش وزارت دفاع فرانسه در مقایسه با سال 2017 حجم صادرات تجهیزات نظامی اش 10 در صد کاهش داشته است. 

قطر با خرید 2.5 میلیارد یورو(خرید 28 هلیکوپتر«ان اچ 90». و 12 فروند هواپیمای جنگنده رافال)از بزرگترین خریداران سلاح فرانسه می باشد.

بلژیک دومین خریدار تجهیزات نظامی فرانسه از جمله وسایل نقلیه زرهی به مبلغ 1.1 میلیارد یورو در رتبه دوم قرار دارد. در طول ده سال گذشته هند با خرید 36 فروند هواپیمای جنگنده رافال در مقام اول جدول قرار دارد. عربستان سعودی سومین مشتری فرانسه یک میلیاردو نیم و امارات متحده در حدود 200 میلیون دلار از مشتریان وفادار فرانسه میباشند. عربستان سعودی بدلیل دخالت در جنگ یمن از سال 2015 تاکنون از مشتریان معتبر فرانسه بشمار می آید. وزیردفاع فرانسه «فلورانس پرلی» در گزارش خود به دولت گفت: «حفظ روابط اقتصادی با کشورهای «خلیج فارس» به معنای نگه داشتن منطقه ای است که منافع امنیتی ما را تامین میکند. او افزود: صادرات تجهیزات نظامی صنعت دفاعی ما را تقویت میکند. باید یاد آور شد که فروش تجهیزات نظامی 13 در صد از مشاغل صنعتی را در فرانسه شامل می شود، 200 هزارنفر از کارگران و کارکنان و متخصصین در این صنعت مشغول به کار میباشند.» سخنگوی سازمان غیر دولتی «اوکس فام فرانسه» تاکید کرد که فرانسه باید از بدترین بحران بشریت جهان، جنگ یمن جلوگیری کند. به همین دلیل قراردادها ی فروش سلاح و  تحویل سلاح به این کشورها «عربستان سعودی » جنایت بزرگی علیه بشریت است.

https://www.humanite.fr/armes-la-france-explose-ses-ventes-673327

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 694  - 23 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت