راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آخرین بخش از کتاب روز شمار تاریخ ایران

(از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57)

نگاهی دوباره

به آنچه در بهمن 57 روی داد!

 

توفان انقلاب 57 در بهمن ماه سراسر ایران و بویژه تهران را در نوردید. هیچکس، حتی خود آقای خمینی نیز تصور نمی کرد، رژیم شاه چنان سریع سقوط کند که در عرض یک ماه کرد! حوادث انقلابی چون سیلی بنیانکن در کوچه و خیابان ها روان بود. آنها که امروز می گویند می شد جلوی انقلاب را گرفت و یا آنها که امروز مواضع آن روز خود را حاشا می کنند و یا در باره آن سکوت اختیار می کنند، به استناد اخباری که می خوانید صداقت ندارند. و آن مذهبیونی که در جمهوری اسلامی انقلابی شدند و دیروز خود را فراموش کرده اند نه صداقت که ایمان هم ندارند. و آنها که فساد و تباهی و ارتجاع و سقوط تمام معیارهای انقلاب 57 را امروز می بینند و نمیدانند در سال انقلاب چه گذشت و چه کسانی چه وعده هائی دادند  در غفلت دست و پا می زنند.

 

   

سال 1357

بهمن ماه

 

 

1- روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی هشدار داد که شبح کودتای نظامی با پشتیبانی آمریکا اکنون در ایران سایه افکنده است، پراودا ادعا کرد بحران ایران مخصوصا نتیجه مخالفت مردم با سلطنت نیست بلکه جنبش ملت بر علیه امپریالیسم آمریکا است که درصدد ایجاد یک دیکتاتوری نظامی است.

2- بازرگان مدعی شد توافق ضمنی بین بختیار و رهبران مذهبی وجود دارد.

3- گفته شد اسامی اعضای شورای انقلاب تا دو روز دیگر اعلام می شود.

4- شاپور بختیار شاه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت در طول سلطنت خود قانون اساسی را نقض کرده است. اینک باید در معنای دموکراتیک چیزی را دوباره پایه نهیم که طی سالیان گذشته آن را از دست داده بودیم.

5- سید جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت در پاریس از مقام خود کناره گیری کرد و دراستعفای خود متذکر شد شورای سلطنت غیر قانونی است.

6- بختیار در یک پیام تلویزیونی گفت: در صورتی که امام به تهران بیایند موضع نخست وزیری را رها نمی کنم.

7- کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون علیه بختیار اعلام جرم کردند.

8- ارتشبد قره باغی طی مصاحبه ای اعلام کرد: کودتا در ارتش مطرح نیست، دستور سرکوبی چماق بدستان داده شده است.

9- قطب زاده در پاریس طی مصاحبه ای اظهار کرد: سینماها باید باز باشند و روزنامه ها هر چه می خواهند بنویسند. همه احزاب حتی مارکسیست ها می توانند تبلیغ کنند.

10- امام خمینی در مصاحبه ای گفتند: ما وارث یک مملکت ویران هستیم. شاه را باید به ایران برگرداند و ثروت هایش را پس گرفت. 20 سال لازم است تا ویرانی ها جبران شود.

11- امروز اعلام شد جریان ورود امام خمینی به وطن مستقیما از رادیو و تلویزیون پخش می شود.

12- سید جمال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت با ارائه استعفای خود و اعلام غیر قانونی بودن شورای سلطنت با امام ملاقات کرد.

13- تظاهرات در تهران و سایر شهرها شدید و سرانجام خونین شد.

14- امام در مصاحبه با مطبوعات ایران گفتند: اقلیت های مذهبی در اسلام احترام دارند و آنها مثل سایر اقشار ملت در آنجا با رفاه زندگی خواهند کرد و هیچ برای آنها گرفتاری نخواهد بود.

15- خرید اسلحه از انگلستان متوقف شد.

16- حضرت آیت الله العظمی خمینی در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون فرانسه گفت: برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است. ما به استناد همین قانون قدرت را به دست می گیریم و حکومت را مستقر می کنیم. ما امیدواریم که ارتش با تمام افسران آن برگردد. اکنون آراء عمومی شاه را خلع کرده است، به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم. از هیچ مملکت و از هیچ جائی، روحانیون ایران پشتیبانی و کمک مالی نمی گیرند. ما با آثار تمدن موافقیم، مایلیم که مملکت ما مجهز شود به همه آثار تمدن ولی نه آنطور که شاه عمل می کرد. شاه تمام آثار تمدن را بصورت فاسد کننده درآورد، سینما بصورت ترویج فساد شد، اخلاق جوانها را فاسد کرد، مراکز فحشاء را زیاد کرد و وسائل اعتیاد جوانان را فراهم کرد.

17- امام خمینی گفتند: راهی را که باید برویم در بهشت زهرا اعلام می کنم.

18- گروهی از سربازان گارد سلطنتی در پادگان لویزان دست به تظاهرات زدند. این سربازان مدعی بودند آخرین قطره خون خود را برای بقاء شاه نثار خواهند نمود.

19- بنی صدر اعلام کرد: اگر دولت خواستار برخورد است، امام خمینی آماده است. بازگشت امام برای جلوگیری از توطئه آمریکا است.

20- مهندس بازرگان نحوه تشکیل شورای انقلاب و دولت موقت اسلامی را تشریح کرد و گفت الگوئی که ما برای حکومت اسلامی در نظر داریم دوران رسالت و رهبری سیاسی دهساله حضرت محمد (ص) در مدینه و دوران پنج ساله امامت علی (ع) در کوفه است.

21- در پی اعلام قبلی بر اساس گزارش خبرنگاران 100 تا 150 هزار نفر از طرفداران قانون اساسی و سوسیال دموکراسی از 9 صبح به تدریج وارد میدان بهارستان شدند و پس ازایراد چند نطق قطعنامه ای در 7 ماده قرائت نمودند.

22- بختیار اعلام کرد برای ملاقات با امام خمینی به پاریس خواهد رفت. او گفت هیچ نخست وزیری قدرت مرا در ارتش نداشته است.

23- عده ای از افراد نیروی هوائی و همافران در خیابانهای تهران تظاهرات ضد رژیمی کردند.

24- غلامحسین دانشی نماینده آبادان در مجلس به رگبار مسلسل بسته شد. سازمان موحدین این تیراندازی را بعهده گرفت.

25- امام طی سخنانی گفتند: من در اولین فرصتی که پیدا کنم به ایران می روم و در اولین قدم دولتی مبتنی بر رأی مردم اعلام می کنم.

26- تظاهرات مردم خشمگین تهران امروز به اوج رسید. مردم با سنگربندی و پناه گرفتن کنار دیوارها با چکمه پوشان به جنگ پرداختند. دانش آموزان در این نبردهای خیابانی حادثه آفرین بودند. در این تظاهرات قلعه شهر نو، کاباره شکوفه نو و دو کارخانه آبجو سازی از طرف مردم به آتش کشیده شد. کشته شدگان از پنجاه نفر و زخمی ها از دویست نفر تجاوز کردند.

27- رادیو مسکو اعلام کرد: رمزی کلارک وزیر پیشین دادگستری آمریکا ضمن تشریح نتایج اقامت هشت روزه خود در ایران اعتراف کرد که نود و نه درصد مردم ایران خواستار بازگشت آیت الله خمینی هستند و جدا اصرار دارند که رژیم ضد ملی از میان برود و به سلطه بیگانگان بر ایران پایان داده شود.

28- صبح امروز فرودگاه مهر آباد و سایر فرودگاههای کشور باز شد. اعلام شد باز بودن فرودگاه از سپیده دم تا غروب آفتاب ادامه دارد ولی ساعات شب فرودگاه تعطیل می شود.

29- دولت اعلام کرد: کلیه روزنامه ها و مجلاتی که قبل از دهم مرداد ماه 1334 منتشر شده است و سپس انتشار آن دچار وقفه گردیده می توانند طبق شرایط قانون مطبوعات تقاضای تجدید انتشار نمایند.

30- سازمان چریکهای فدائی خلق طی اعلامیه ای مسئولیت حمله به ستاد ژاندارمری کل را بر عهده گرفت. این حمله روز هشتم بهمن انجام گرفت و تلفات سنگینی ببار آورد.

31- دولت اعلام کرد: فردا به مناسبت فرود آمدن هواپیمای حضرت امام خمینی فرودگاه مهرآباد از اول صبح تا ساعت یازده صبح به روی سایر هواپیماها بسته است.

32- جبهه ملی در خبرنامه خود، شاپور بختیار را مورد حمله قرار داد و گفته بود، بختیار با تقدیم لوایح انحلال ساواک و تعقیب و مجازات خطا کاران سعی می کند که بر روی جنایات پرده بگذارد و مردم را سرگرم و اغفال کند.

33- رئیس شهربانی کرمان ترور شد.

34- آمریکائی ها با شتاب فراوان تهران را ترک می کنند. امروز هم قریب 1200 آمریکائی تهران را ترک کردند.

35- بختیار گفت: دولت نمی تواند تحمل کند که صدها هزار جوان بیکار و سرگردان همه روزه آشوب و اغتشاش در مدارس و دانشگاهها به تحریک بیگانگان راه بیندازند.

 

36- حضرت آیت الله العظمی خمینی پس از 15 سال دوری از وطن در میان استقبال پرشور و سراسر احساسات جمعیتی متجاوز از سه میلیون نفر به ایران بازگشتند.

37- روزنامه کیهان نوشت: طول جمعیت استقبال کننده 32 کیلومتر بود.

38- امام خمینی در فرودگاه مهرآباد سخنانی ایراد نموده و متذکر شدند: من از عواطف طبقات مختلف مردم تشکر می کنم و بار ملت بردوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم. ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم. پیروزی تا اینجا بواسطه وحدت کلمه مسلمین بوده است، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین و وحدت طبقه روحانی و سیاسی همه باید این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است. آنرا از دست ندهیم و خدای نخواسته شیاطین بین صفوف شما تفرقه بیاندازند.

39- امام خمینی عصر امروز در یک سخنرانی تاریخی در گورستان بهشت زهرا با مردم ایران سخن گفتند. امام که در قطعه 17 بهشت زهرا بر مزار شهدای انقلاب ایران برای متجاوز از دو میلیون نفر نطق تاریخی خود را درباره شاه، دولت، مجلسین، ارتش ایراد نمودند. از نظر اهمیتی که این نطق در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد. عین سخنرانی امام در بخش ضمائم و تعلیقات چاپ شده است.

40- امام خمینی قبل از ترک پاریس پیامی صادر کرده از مهمان نوازی و تفاهم فرانسویان و اجازه آزادی بیان که به او داده شد تشکر کردند.

41- دکتر سنجابی رهبر جبهه ملی خواستار جدی استعفای کابینه بختیار شد.

42- آیت الله العظمی خمینی طی مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی و داخلی نقطه نظرهای خودشان را بیان کردند و فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم. من سلطنت شاه را قانونی نمی دانم. رژیم سلطنتی از اول غیر قانونی بود. مجلس موسسان به زور تأسیس شد و به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت. ما این دولت را نمی توانیم بپذیریم. ملت ایران رأی بر سقوط سلطنت داده است. بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می دانیم. باید دولت کنار برود. شورای انقلاب حکومت تعیین خواهد شد و حکومت موقت موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می شود که اگر مردم قبول کردند رژیم جمهوری و قانون جمهوری خواهد بود.

43- تا حال 35 هزار آمریکائی خاک ایران را ترک کرده اند و ده هزار نفر در تهران و سایر شهرها باقی مانده اند که تدریجا به کشور خودشان خواهند رفت.

44- محمد رضا پهلوی در یک مصاحبه با روزنامه فیگارو گفت: من عمیقا مذهبی هستم و از روزگار بسیار کودکی چنین بوده ام بدون خدا من هیچ چیز نخواهم بود. من بنیادهای یک ملت را که اصولا سنتی و محافظه کار بود دگرگون کردم. پدرم می خواست در سالهای 1920 از ایران یک جمهوری مدرن بوجود آورد... اما این آیت الله های قم بودند که خواستند ژنرال رضا خان خود را شاه اعلام کند.

45- جواد شهرستانی شهردار تهران استعفای خود را تسلیم امام خمینی کرد و مجددا از طرف امام شهردار شد.

46- ارتشبد جم در لندن اظهار کرد: فقط تفاهم رهبران مذهبی با ارتش می تواند بحران را حل کند.

47- فرماندار نظامی اعلام کرد برحسب دستور نخست وزیر چنانچه گروههائی از مردم مایل باشند که اجتماعات همراه با نظم و آرامش برگزار کنند فرمانداری نظامی با آن موافقت خواهند کرد.

48- کریم سنجابی طی نطقی در سازمان برنامه اعلام کرد: که باید پرونده ها و قراردادهای 25 ساله اخیر را مطالعه و بررسی کرد تا خیانت ها و چپاولگری ها فاش شود.

49- بختیار نخست وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: در برخی از مسائل و اصول نه با شاه سازش می کنم نه با خمینی.

- به آیت الله خمینی اجازه تشکیل دولت موقت را نمی دهم.

-  ما نوعی دست به انقلاب علیه شاه زده ایم.

-  کسانی را که جنگ داخلی راه بیندازند تیرباران می کنم.

-  همه نظرات امام خمینی را در لباس قانون تحقق می بخشم.

-  عناصر کمونیست مقادیر زیادی اسلحه بدست آورده اند.

50- بنی صدر اعلام کرد: امپریالیسم 6 هدف در کشور ما دارد. بانکها عامل چپاول مردم اند.

51- دکتر غلامرضا کیانپور وزیر سابق داد گستری طبق ماده پنج حکومت نظامی بازداشت شد.

52- خبرگزاری پارس اعلام کرد: دویست نفر از وزرای سابق، معاونین وزارتخانه ها بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شدند.

53- دکتر علی اصغر حاج سید جوادی بخاطر نوشتن مقاله علیه ارتش دستگیر و بازداشت شد.

54- بختیار گفت: هر کس اکثریت داشت حکومت می کند. اگر حمام خون راه بیفتد امکان کودتا هست. کسانی از طرف من و آیت الله خمینی در گفتگو هستند.

55- در تمام شهرستانها، راه پیمائی و تظاهرات به طرفداری آیت الله خمینی و علیه رژیم و دولت بختیار همچنان ادامه دارد.

56- امام خمینی، مهندس مهدی بازرگان را بعنوان رئیس دولت موقت تعیین کردند.

57- مهندس بازرگان رئیس دولت موقت در پاسخ مصاحبه بختیار که گفته بود رئیس دولت موقت را تعیین می کنم گفت: از این اخطار نمی ترسم، اگر تهدید می خواهند بکنند به چیز دیگری ما را تهدید کنند این چیز خیلی کوچکی است و اگر عملی شود بنده شخصا خیلی ممنون می شوم چون راحت می شوم.

58- بازرگان نخست وزیر موقت، برنامه و وظایف دولت موقت را بیان کرد و گفت از وظایف عمده دولت موقت اینست که یک همه پرسی بر پا کند تا نظر مردم را درباره تغییر رژیم و تحول آن به جمهوری دموکراتیک اسلامی بپرسد. سپس این وظیفه را خواهد داشت که انتخابات مجلس موسسان را برگزار کند مجلسی که قانون اساسی آینده را تدوین خواهد کرد و وظیفه سوم نیز انتخابات برای مجلس خواهد بود که به موجب قانون اساسی جدید تشکیل می شود و پس از تشکیل این مجلس دولت رسمی تشکیل خواهد شد.

59- مجلس شورای ملی در جلسه علنی خود لوایح: انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور و محاکمه نخست وزیر و وزیران و مقامات عالیرتبه را به تصویب رسانید.

60- در تهران و شهرستانها مردم برای تأیید نخست وزیری بازرگان راه پیمائی کردند.

61- شاپور بختیار در جلسه علنی مجلس شورای ملی گفت: مسائل مملکتی هر روز بصورت خاص ولی بصورتی غیرقابل بازگشت رو به پیشرفت است و ما به پیش خواهیم رفت. روش دولت در برابر هر قانون شکنی روشن است. قانون شکن دیروز، ساواک عده ای قلدر و دیکتاتور بود ولی از این دیکتاتوری و قانون شکنی نباید بسوی یک دیکتاتوری جدید برویم.

62- جبهه ملی از تمام ارگان های مملکت خواست از تصمیم آیت الله خمینی بر ایجاد یک دولت موقت پشتیبانی کنند.

63- مطبوعات شوروی از نخست وزیری بازرگان استقبال کردند.

64- نخست وزیر به وزراء دستور داد، فقط به کارمندانی حقوق بدهند که کار کرده اند.

65- امام خمینی گفتند: ادامه نهضت یک تکلیف است.

66-مهندس بازرگان، نخست وزیر دولت موقت اظهار کرد مطالعه او درباره وزراء پایان یافته است و قریبا معرفی خواهند شد.

67- دکتر سنجابی رهبر جبهه ملی اعلام کرد: تبادل نظر بین شاپور بختیار و رئیس دولت موقت، برای حل و فصل مسالمت آمیز مسائل فعلی ایران ادامه دارد.

68- انورسادات رئیس جمهوری مصر از شاه خواست تا هواپیماهای مدرن اف – 14 ایران را به مصر منتقل کنند.

69- ژنرال هایزر پس از ورود به واشنگتن به ملاقات کارتر رفت و جلسه ای با شرکت سایروس ونس وزیر امور خارجه، هارولد براون وزیر دفاع تشکیل داد.

70- وزارت فرهنگ و هنر اسامی سانسورچیان را منتشر کرد.

71- گروه کثیری از همافران و پرسنل نیروی هوائی به منزل امام خمینی آمدند و همبستگی خود را با انقلاب ملت ایران، اعلام کردند. امام در این دیدار گفتند: همانطور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حالا به قران پیوستید. قرآن حافظ شماست امیدوارم با کمک شما بتوانیم در اینجا حکومت عدل اسلامی برقرار کنیم.

72- لیبی دولت بازرگان را به رسمیت شناخت.

73- مذاکرات مهمی بین بازرگان، بختیار و ارتش انجام گرفت. اطرافیان بازرگان اظهار عقیده کردند فرماندهان نیرو به ویژه رئیس ستاد، اینک به این نتیجه رسیده است که مصلحت مملکت و مصالح ارتش که جزئی از مصالح مملکت است ایجاب می کند که ارتش در مبارزه قدرت میان دولتهای بازرگان و بختیار نقشی بیطرف در پیش گیرد.

74- کارکنان یازده وزارتخانه اعلام کردند که فقط از مهندس بازرگان اطاعت خواهند کرد.

75- دکتر علی امینی و مهندس جعفر شریف امامی به فاصله یک روز در این هفته تهران را ترک و بسوی اروپا پرواز کردند. گفته شد با وجودی که جعفر شریف امامی ممنوع الخروج و تحت تعقیب بود به دستور بختیار با وساطت منوچهر آریانا از ایران فرار کرده است.

76- طرفداران بختیار در میدان امجدیه تظاهرات کردند.

77- فرماندار نظامی تهران و حومه اعلامیه شماره 40 را انتشار داد و اعلام نمود، ساعات منع عبور و مرور در تهران را افزایش داد و رفت و آمد را از ساعت 30 / 16 تا 5 بامداد ممنوع اعلام کرد.

78- به دنبال اعلامیه های شماره 40 و 41 فرمانداری نظامی از طرف امام پیام مهمی انتشار یافت.

بسم الله الرحمن الرحیم. ملت شجاع ایران، اهالی محترم تهران به طوری که می دانید اینجانب بنا دارم که مسائل ایران بطور مسالمت آمیز حل شود لکن دستگاه ظلم و ستم چون خود را بر حسب قانون محکوم می بیند دست به خیانت زده و در شهرهای گرگان و گنبد کاووس به مردم شجاع ایران حمله کرده و کشتار نموده است و در تهران لشکر گارد بطور ناگهانی به نیروی هوائی که به ملت پیوسته است حمله نموده و نیروی هوائی به کمک مردم، شجاعانه آنان را شکست داده اند من این تعرض غیر انسانی عمل گارد را محکوم می کنم. اینان می خواهند با این برادر کشی دست اجانب را در ایران باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند. من با آنکه دستور جهاد مقدس نداده ام و نیز مایلم مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود لیکن نمی توانم تحمل این وحشیگریها را بکنم و اخطار می کنم که اگر دست از این برادر کشی برندارند و لشکر گارد به محل خویش باز نگردد و از طرف مقامات ارتش از این تعدیات جلوگیری نشود تصمیم آخرم را به امید خدا می گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین و متجاوزین است. من از مردم شجاع تهران می خواهم در صورتی که قوای متجاوز عقب نشینی کردند با حفظ آمادگی و هوشیاری از خدعه دشمن، آرامش و نظم را حفظ کنند.

79- دیشب جنگ شدید و موحش بین نیروی هوائی و لشکر گارد آغاز شد و امروز این نبرد به اوج رسید. در این درگیری مردم مسلح به یاری افراد نیروی هوائی رفتند و زد و خورد شدید هر لحظه افزایش می یافت. در این برخورد مسلحانه عده زیادی کشته و مجروح شدند. افراد نیروی هوائی با کمک  گروههای مسلح توانستند حلقه محاصره گارد را بشکنند و آنها را عقب راندند.

80- از بامداد شهر تهران، تبدیل به میدان جنگ شد و حمله افراد مسلح به کلانتریها و مراکز انتظامی آغاز گردید به طوری که کلانتریهای 9 – 10 – 11 – 14 – 16 – 26 و کلانتری نارمک سقوط کردند و چند کلانتری نیز تخلیه شد.

81- تیپ زرهی قزوین که برای تقویت نیروی دفاعی حکومت نظامی وارد تهران شده بود در خیابان سپه مورد هجوم مردم قرار گرفت.

82- مردم چند تانک و زره پوش را که عازم فرح آباد برای جنگ با نیروی هوائی بودند از کار انداختند.

83- در همه جای تهران و غالب شهرهای ایران برای ساقط کردن رژیم جنگ مسلحانه آغاز شد.

84- کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی  تهران و حومه راه پیمائی کردند.

85- بختیار در مصاحبه با کیهان انگلیسی گفت: قانون اساسی اجازه هر نوع تغییری را داده است منجمله اعلام جمهوری ولی مردم باید بطور عادی بوسیله مجلس موسسان یا تشکیل یک مجلس آزاد انتخاباتی، اعلام جمهوری کنند. قانون هم چنین اجازه ای را می دهد.

86- ستاد امداد سازمان ملی پزشکان تعداد شهداء و کشته شدگان را تا 11 شب 126 تن و تعداد مجروحین را 634 نفر ذکر کرد.

87- سرلشکر ریاحی فرمانده گارد در میدان امام حسین گلوله خورد.

88- تهران صحنه جنگ خونین شد و درگیری ارتش با مردم مسلح در خیابانها شدت گرفت.

89-غالب خیابانهای تهران سنگر بندی شد و در تصرف افراد مسلح مردمی قرار گرفت.

90- تمام کلانتریها، پاسگاههای ژاندارمری و قرارگاه پلیس به تصرف مردم مسلح در آمد.

91- ستاد ژاندارمری واقع در میدان 24 اسفند (انقلاب) سقوط کرد و به دست افراد نیروی هوائی، دریائی، چریکها و مردم افتاد.

92- در اثر حمله به تسلیحات ارتش، کارخانجات و مخازن اسلحه به دست مردم افتاد.

93- ارتش مردمی اعلامیه داد و برای مردم دستورالعملهائی صادر کرد.

94- ساعت 5 / 10 شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و غالب فرماندهان تشکیل جلسه داد و پس از مذاکره اعلامیه ای صادر و متذکر شد برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیطرفی خود را در مناقشات فعلی اعلام و به یکانهای نظامی دستور داده شده که به پادگانهای خود مراجعه نمایند.

95- شهربانی کل کشور سقوط کرد و به دست نیروی مردمی افتاد. پس از سقوط شهربانی زندان کمیته نیز به دست مردم مسلح فتح شد.

96- دانشکده افسری، دانشکده پلیس و دبیرستان نظام پس از چند ساعت زد و خورد به دست نیروهای مردمی فتح شد.

97- تمام پادگانهای نظامی و انتظامی تهران به دست نیروهای مسلح مردمی افتاد.

98- زندان و پادگان جمشیدیه پس از چهار ساعت زد و خورد تصرف شد و عده ای از زندانیان رژیم متواری شدند.

99- پس از سقوط پادگان و زندان جمشیدیه عده ای از زندانیان توسط مردم بازداشت و به مدرسه رفاه اعزام شدند. دستگیر شدگان عبارت بودند از: ارتشبد نصیری، سپهبد صدری، غلامرضا نیک پی، منصور روحانی، دکتر شیخ الاسلام زاده، دکتر منوچهر آزمون و سالارجاف.

100 هویدا از زندان به مدرسه رفاه انتقال یافت.

101فرمانداری نظامی آخرین اعلامیه خود را صادر کرد. به موجب این اطلاعیه از نظامیان خواست که در اجرای تصمیم شورای عالی ارتش به پادگانهای خود برگردند.

102- صدا و سیمای ایران به دست مردم تصرف شد.

103- صادق قطب زاده به ریاست صدا و سیمای ایران منصوب گردید.

104- سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به دست مردم اسیر شد.

105- "صدای انقلاب" در روی صفحه تلویزیون نقش بست و بدین ترتیب رژیم 2500 ساله شاهنشاهی و آخرین سلسله سلطنتی ایران سقوط کرد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 694  - 23 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت