راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 استراتژی
محاصره نظامی
و اقتصادی روسیه

لئونید ساوین
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه از کیوان خسروی

 

موسسه «راند» (1) تحقیقی را درمورد «روسیه» کرده است. این تحقیق کار جمعی دیپلماتهای با تجربه ای چون «جیمز دوبینس» دستیار سابق معاون وزیر امورخارجه در امور اروپا و سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا،«رافائل کوهن» پروفسور و افسر اطلاعات نظامی و هفت تحلیلگر دیگر شرکت «راند» است. پژوهش مورد نظر مجموعه توصیه هایی است به اینکه چگونه آمریکا از ضعف های روسیه و نقاط آسیب پذیر آن استفاده کرده تا بلکه امکانات سیاسی و اقتصادی آنرا محدود کند. اما چه چیزی پیشنهاد می شود؟
در بخش اقتصادی دارای چهار توصیه است:
1- توسعه و افزایش روزافزون استخراج و صادرات انرژی در آمریکا؛
2- گسترش تحریمها علیه روسیه با کشاندن دیگر کشورها برای اجرای تحریمهای ضد روسیه؛
3- کمک اروپا برای جستجوی تامین کنندگان جدید گاز طبیعی مایع(از میدان بدر کردن خط لوله گاز روسیه از بازار اروپا)؛
4- حمایت از مهاجرت کارگران ماهر و جوانان تحصیل کرده از روسیه به دیگر کشورها.
در بخش ژئوپلیتیک شرح شش سناریویی است که نه تنها روسیه را تضعیف می کند بلکه شامل کشورهای همسایه (شوروی سابق) فدراسیون روسیه می‌شود. آنگونه که تحلیلگران موسسه «راند» معتقد هستند، تحویل تسلیحات به اوکرایین بر نقطه اصلی آسیب پذیری روسیه تاثیر خواهد گذاشت. ولی هرگونه افزایش تحویل تسلیحات آمریکایی برای اوکرایین باید بدقت «واسنجی شده» باشد تا هزینه های روسیه برای حفظ تعهدات خود افزایش یابد، اما نباید به درگیری بسیار گسترده تر بیانجامد، زیرا روسیه بخاطر همسایگی خود با اوکرایین مزایای قابل توجهی نسبت به آمریکا دارد. گزینه مورد نظر را کارشناسان «راند» اولی‌تر می دانند، هرچند به خطرات بالای مرتبط با آن اقرار می کنند، اما بیشترین منافع را برای آمریکا از آن انتظار دارند.
در قسمت دوم نویسندگان سند حمایت از ستیزه جویان سوریه را افزایش می دهند، اما مطلوب بودن اجتناب از بی ثباتی بیشتر منطقه و ضرورت توجه به پراکندگی و زوال مخالفان سوریه را مشروط می کنند. سومین قسمت مهم در سناریوهای ژئوپلیتیکی «راند» که به تضعیف روسیه سمتگیری شده، گزینه کمک به لیبرالیزه کردن بلا‌ روس است. درعین حال «دوبینس»،«کوهن» و همکاران آنها اذعان دارند که به احتمال قوی چنین کمکهایی پاسخ شدید روسیه را موجب می شود که منجر به وخامت کلی اوضاع دراروپا و به ناکامی آمریکا منجر خواهد شد. به عقیده تحلیلگران «راند» خطر در اینجا بدون شک بالا است، اما منافع آن می تواند قابل توجه باشد. گسترش ارتباطاتی که آمریکا با جنوب قفقاز ایجاد کرده سناریوی چهارم است. سناریوی پنجم کاهش نفوذ روسیه در آسیای مرکزی است. سرانجام سناریوی ششم سازماندهی کودتا در ترنسایستریا( در شرق مولداوی و در همسایگی اوکرایین و تحت کنترل جمهوری مولداوی است.مترجم) و بیرون راندن نیروهای روسی(نیروهای حافظ صلح) از آنجا است. در توصیه های مبارزه با روسیه که به زعم آنها بیش از حد بزرگ است پنچ مورد از شش سناریوی آمریکایی که بچشم می خورد در نزدیکی مرزهای خارج از روسیه متمرکز شده اند. اقدامات پیشنهاد شده توسط تحلیلگران «راند» در بخشی که به اطلاعات و ایدئولوژی اختصاص داده شده اند و محتاج به بیان نیست، چنین هستند: تخریب و لطمه زدن به اعتماد سیستم انتخاباتی روسیه؛ گسترش این اندیشه که نخبگان سیاسی روسیه به منافع جامعه خدمت نمی کنند؛ تحریک به اعتراضات و مقاومت غیر خشونت آمیز؛ تخریب تصویر روسیه در خارج از کشور.
اقدامات نظامی احتمالی مفصلا علیه روسیه بررسی می شوند. یکی از توصیه ها انتقال بمب افکنها به مناطقی است که از آنجا اهداف کلیدی استراتژیک روسیه در دسترس هواپیماهای بمب افکن خواهند بود. نویسندگان سندی که در موسسه «راند» تهیه شده تصور می کنند که این اقدام احتمال موفقیت بالایی را بهمراه خواهد داشت و خطر در اینجا بزرگ نیست، زیرا بمب افکنها می توانند خارج از منطقه عملیاتی علیه اکثر موشکهای بالداری که در تسلیحات روسیه موجود هستند مستقر شوند. گزینه استقرار اضافی تسلیحات تاکتیکی هسته ای در اروپا و آسیا را تحلیلگران «راند» با شک و تردید ارزیابی می کنند. آنها کمترین گزینه موثر را انتقال سیستم دفاع موشکی ناتو به مرزهای روسیه می دانند. بجای این بهره برداری از بمب افکن های نوین دوربرد کمتر شناخته شده پیشنهاد می شود. گزینه افزایش شمار هواپیماهای ضربتی هدایت شونده از راه دور مورد توجه قرار گرفته است. در این سند با توجه به اینکه روسیه توانایی دفاعی روسیه در برابر تسلیحات امریکائی، آنها مسئله سیستم دفاع ضد موشکی و تسلیحات فضایی را مطرح کرده اند. برخی اقدامات نظامی که از آن در سند «راند» سخن می رود، توسط پنتاگون در چارچوب استراتژی سوم مطرح می شود. بودجه آمریکا نشان می دهد که تشدید وافزایش توان نظامی آمریکا متوقف نشده است.
--------
1- توضیح مترجم. «راند» موسسه و اندیشکده سیاستگذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکایی است که با هدف ارائه خدمات تحقیقاتی و تحلیل سیاسی به نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا تأسیس شد و همچنین بعنوان مرکز تحقیقاتی استراتژیک کار می کند و براساس دستورات دولت آمریکا و نیروهای مسلح و سازمانهای مرتبط با آن فعالیت می کند. این شرکت حدود 1850 کارمند دارد.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh









 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 694  - 23 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت