راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

میلیونها
"عروس چینی"
بزودی در دست
مردم ایران است!

ترجمه و تدوین
عسگر داودی
 

   

در سطح جهان استقبال از گسترش تکنولوژی «فایو جی» به مراتب بیشتر از میزانی است که پیش بینی شده بود. شرکت اریکسون پیش‌بینی کرده است که این فناوری بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد می‌تواند همه‌گیر شود. این شرکت پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۴ مشترکین این خدمات به مرز دو میلیارد تن میرسد. گفته می شود احتمالا این فناوری در سال اول اجرای آن یعنی امسال فقط ۱۰میلیون کاربر داشته باشد. شرکت «اریکسون» که در کنار شرکت «هواوی» یکی از توسعه‌دهندگان شبکه «فایو جی» در جهان است، پیش‌بینی می‌کند طی پنج سال این فناوری ۴۵ درصد مردم جهان را پوشش خواهد داد.
اسپانیا اولین کشور اروپائی است که به اینترنت پر سرعت (فایو جی) مجهز شده است.این امکان برای اسپانیا توسط شرکت بین المللی و معروف «هواوی» که در ایران به «هاوائی» معروف است، فراهم شده است. اینترنت پر سرعت «فایو جی» که به «نسل پنجم شبکه اینترنتی» معروف است علاوه بر ارائه خدمات اینترنتی پر سرعت، تلفن های همراه را نیز پوشش می دهد. از اهداف «نسل پنجم اینترنتی»، افزایش سرعت انتقال داده ها تا ۲۰ گیگابایت بر ثانیه، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف، توان در تجهیزات شبکه اینترنتی و کاربر (مانند گوشی موبایل)، و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتومبیل در اتوبان و یا قطارهای سریع‌السیر) تعریف شده ‌است.در کل، مجموعه ارتباطات اینترنتی با حجم و سرعت بالائی ممکن می شود. بطور مثال امکان فراهم میشود تا ارتباطات حداقل یک میلیون کاربر اینترنتی و مخابراتی در هر کیلومترمربع بدون هیچگونه ضعف سرعت و دانلود برای کاربران میسر شود. بهبود ارتباطات «اینترنت اشیاء»، در این نوع ارتباطات که اشیاء مختلف در خانه و یا کارخانه توسط اینترنت قادر به ارائه و مبادله اطلاعات متقابل می باشند، نیز یکی از موارد مورد توجه در نسل پنجم شبکه اینترنتی«فایو جی » می باشد. سنگ اندازی دولت ترامپ علیه رشد فزاینده اقتصادی ـ تکنیکی چین و اعمال توطئه های مختلف بر علیه شرکت های مختلف و مبادلات تجاری متقابل، پایانی ندارد. از جمله توطئه آشکار علیه شبکه ارتباطات دیجیتالی شرکت «هواوی» چه از طریق دستگیری مسئول این شرکت در آمریکا، چه از طریق تحت فشار گذاشتن دولت های اروپائی برای تحریم این شرکت و نیز اعمال تحریم های مختلف دیگر. اگر چه هزینه های قابل توجهی برای شرکت «هاوائی» و اقتصاد چین فراهم کرده است.اما با توجه به رشد فزاینده چین در تمام عرصه های اقتصادی ـ سیاسی چین این اجازه را به دولت ترامپ نمی دهد که ضربه قابل توجه به رشد فزاینده چین بزند.از طرفی شرکت های دست اندرکار امور سیستم دیجیتالی در آمریکا با اعمال تحریم ها علیه شرکت عظیم «هواوی» دچار خسارت های متعددی شده اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شماری از تولیدکنندگان آمریکایی محصولات کامپیوتری مانند Intel و Qualcomm مخالف تحریم هوآوی هستند و به دولت ترامپ فشار می‌آورند تا ممنوعیت واردات گوشی‌های هوشمند هوآوی را لغو کند. مدیران ارشد اینتل، Qualcomm و گروه Xilinx کالیفرنیا در دیدار با کارشناسان وزارت بازرگانی آمریکا گفته‌اند که گوشی‌های هوشمند و سرورهای کامپیوتری هوآوی برخلاف تکنولوژی شبکه5 G تهدیدی برای امنیت آمریکا نیستند.
دولت چین نیز متقابلا تهدید کرده است که فروش «عناصر کمیاب» به کارخانه‌های سازنده تسلیحات نظامی آمریکایی را محدود می‌کند. این تولیدکنندگان ۸۰ درصد نیاز خود را از چین تهیه می‌کنند. روزنامه "گلوبال‌‌تایمز" چین که به حزب کمونیست این کشور نزدیک است دوشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) با انتشار گزارشی در مورد عناصر کمیاب چین نوشت: تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات «احتمالابا محدودیت‌هایی» مواجه خواهند شد.
دولت چین تصمیم دارد فهرستی از شرکت‌های خارجی تهیه کنند که خریدار این عناصر هستند. هدف از این تصمیم بررسی ارتباط این خریداران با تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات نظامی است. این تولیدکنندگان ۸۰ درصد نیاز خود به عناصر کمیاب را از چین می‌خرند.
عناصر مذکور شامل ۱۷ عنصر شیمیایی است که در بسیاری از صنایع فناوری‌های نوین تا تجهیزات نظامی از جمله سیستم‌های موشکی، ماهواره‌ها و دستگاه‌های لیزر استفاده می‌شود. عناصر کمیاب برای ساخت تلفن‌های هوشمند نیز ضروری هستند.
کمیسیون «توسعه و اصلاحات ملی» چین پیشتر همراه با وزارت صنایع و معادن این کشور مطالعه‌ای را در مورد این عناصر در هفت منطقه از چین، از جمله مغولستان انجام داده است. این کمیسیون قرار است بر مبنای اطلاعات به دست آمده، طرح اقداماتی را برای توسعه و شیوه استفاده از این عناصر در چین ارائه کند.
رسانه‌های حکومتی چین از چند هفته پیش گمانه‌زنی در مورد محدودیت فروش این عناصر به آمریکا را آغاز کردند.
شبکه اسکای نیوز عربی در این رابطه نوشت: مسئولان بلندپایه شرکت چینی هوآوی اعلام کردند اقدام دولت آمریکا در قرار دادن این شرکت در فهرست سیاه، موجب وارد آمدن خسارت مستقیم به بیش از هزار شرکت آمریکایی می‌شود. هزار و صد شرکت آمریکایی از تکنولوژی هوآوی استفاده می‌کنند که به گفته مسئولان، این شرکتها، از تصمیم دولت ترامپ زیان دیده‌اند. همزمان شاغلان ده‌ها هزار شغل در آمریکا تحت تأثیر تحریم هوآوی بلاتکلیف مانده اند. در همین حال زیان‌های زیادی به کارکنان آن دسته از شرکت‌های آمریکایی وارد شده است که از تولیدات و خدمات هوآوی در ۱۷۰ کشور استفاده می‌کنند.
همزمان سازمان آمریکایی تکنولوژی اطلاعات و ابتکارات گزارشی تهیه کرده است که با اطلاعات یاد شده درباره خسارت‌ها و زیان‌های شرکت‌های آمریکایی از تحریم هوآوی همخوانی دارد. در گزارش این سازمان آمده است که اعمال محدودیت برای هوآوی، حدود ۵۶ میلیارد دلار حاصل از درآمد صادرات، به شرکت‌های آمریکایی زیان وارد می‌آورد، علاوه بر اینکه بیش از هفت هزار شغل را در آمریکا در پنج سال آینده، در خطر قرار می‌دهد. بر اساس تصمیم دولت ترامپ خرید قطعات و تکنولوژی از شرکت‌های آمریکایی برای شرکت هوآوی ممنوع شد. واشنگتن بر همین اساس به شرکت‌های آمریکایی درمورد همکاری با هوآوی در زمینه‌های انتقال تجهیزات، برنامه‌ها و خدمات فنی بدون دستیابی به اجازه پیشین از وزارت بازرگانی آمریکا هشدار داد و همزمان گوگل هم همکاری با هوآوی را در زمینه‌های مشخصی متوقف کرد. بدین ترتیب اطلاعات «ادوارد اسنودن» در رابطه با وابستگی شرکت های «گوگل و یاهو» به مراکز اطلاعاتی آمریکا باز هم بیشتر آشکار می شود.
در آلمان نیز قرار است «فایو جی» با حمایت چین و توسط شرکت معروف «ودافن» و چند شرکت جانبی راه اندازی شود ولی موش دوانی های دولت ترامپ بر علیه شرکت « هواوی» واخطار های متعدد به شرکت های آلمانی همکار این شرکت اگر چه مختصر تاخیری در اجرای پروژه «فایو جی» را موجب شده اما قادر نیست اجرای آن را متوقف کند. به همین دلیل نیز دولت آلمان و شرکت های مربوطه با سرمایه 6.6 میلیارد یورو در حال راه اندازی این پروژه عظیم توسط دولت چین می باشند. تارنمای اینترنتی «یورو نیوز» در این رابطه نوشت: اسپانیائی ها گوش شنوائی برای ادعاهای دولت ترامپ ندارند. آنها می گویند به سیستم امنیتی شرکت «هواوی» می توان اطمینان کرد. اعمال فشار های آمریکا علیه این شرکت بی نتیجه و غیر اخلاقی است. این نوع تحریم ها نتیجه نخواهند داشت. در آلمان نیز هیچگونه حساسیتی علیه این شرکت مخابراتی چینی مشاهده نمی شود.با توجه به اختراعات و راه اندازی های فعالیت های سریع اینترنتی در سطح جهان، باید دید که در ج. اسلامی چه برنامه هائی برای عقب نماندن از قافله دیجیتالی جهان پیش بینی شده است. آخرین خبر در رابطه با شرکت «هواوی» این است که تلفن همراه شگفت انگیز جدیدی را به نمایش گذاشته است که تاشو نیز می باشد.آنچه که در رابطه با «عروس چینی» بیان شده است این بار با مشاهده تصاویر این گوشی همراه که «میت ایکس» نام دارد عروس بودن آن در عمل ثابت می شود. در آدرس زیر مشخصات تلفن تاشوی جدید هواوی را می توانید مشاهده کنید.

https://itiran.com/2019/02/24/مشخصات-رسمی-میت-ایکس/

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh




 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 695  - 30 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت