راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مصاحبه با اکرم امام اوغلو

 شهردار جدید استانبول

تاریکخانه شهرداری

استانبول 16 میلیونی را

به روی مردم باز می کنم

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

    

اکرم امام اوغلو سیاستمدار 49 ساله ای که تا چند ماه پیش شخصیت ناشناخته ای در صحنه سیاسی ترکیه بود به افسانه شکست ناپذیری حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات شهرداری شهر استانبول پایان داد. با پیروزی قاطع اوغلو در انتخابات روز یکشنبه اکنون به نظر ناظران ستاره ای در حال ظهور در سیاست ترکیه است. او قادر است رئیس جمهور را در انتخابات ریاست جمهوری که در سال 2023 در ترکیه برگزار خواهد شد به چالش بکشد.

اکرم امام اوغلو در اولین انتخابات شهرداری استانبول که در تاریخ 31 مارس برگزار شد بر رقیب خود«بن علی ییلدیرم» از حزب «عدالت و توسعه » پیشی گرفت اما در اثر فشار حزب حاکم نتیجه آن انتخابات لغو شد.

آنچه را می خوانید مصاحبه روزنامه اومانیته با اکرم امام اوغلو قبل از پیروزی در انتخابات 23 ژوئن است. 

 

اومانیته: یک ماه پس از انتخابات شهرداری، کمیته عالی انتخابات براساس اینکه برخی از مقامات انتخابات از میان مقامات دولتی برگزیده نشده بودند انتخابات را لغوکرد. این تصمیم برای شما چه معنایی دارد؟

امام اوغلو: از شب انتخابات در استانبول در تاریخ 31 مارس حزب در قدرت «عدالت و توسعه» فشارها و دستکاریهای شدیدی را در انتخابات اغاز و اعمال کرد. خبرگزاری دولتی «اناتولوی» زمانی که ما برنده انتخابات شدیم بخشی از اخبار انتخابات را تحریف و بعدا متوقف کرد. این نقطه تاریکی در تاریخ این رسانه است. همزمان «بن علی ییلدیریم» کاندیدای حزب حاکم و رئیس جمهور ترکیه اردوغان پیروزی خود را با برتری 3800 رای اعلام کرد. ما در آن لحظه اسنادی را از نتایج شمارش اراء در اختیار داشتیم که بر خلاف این اطلاعات دروغین بود. واضح بود که در شمارش آرا دستکاری شده است. صبح اول اوریل زمانی که کمیته عالی انتخابات اعلام کرد که ما با 27 هزار رای از کاندیدای حزب عدالت و توسعه پیش هستیم حزب رئیس جمهور و نامزد این حزب از نتایج انتخابات وحشت زده شد. با این شکست آنها مبارزه بزرگی را برای تغییر نتایج انتخابات آغاز کردند و به بهانه های گوناگون به نتایج انتخابات اعتراض کردند و کمیته عالی انتخابات را تحت فشار قرار دادند. ابتدا درخواست کردند که ارای سفید دوباره شمارش شود. کمیته عالی انتخابات این درخواست را پذیرفت. با وجود آنکه این تصمیم قانونی نبود ونقض اصول دمکراتیک بود. در واقع انها از پیروزی ما خشمگین بودند. ما فقط می توانستیم در مقابل نقض دمکراسی در انتخابات از خود دفاع کنیم. آنها تصمیم گرفتند انتخابات را در روز 23 ژوئن تجدید کنند. ما بار دیگر برای ازمون جدید دمکراسی به میدان آمدیم و در انتخابات شرکت کردیم.

اومانیته: دقیقا شما با این وجود تصمیم دارید در انتخابات جدید شرکت کنید شما در چه شرایط ذهنی هستید؟

اوغلو: ما به بی عدالتی عادت کرده ایم. اما آنچه مهم است عشق به مردم وشوقی است که مردم در مبارزه به من میدهند. من فکر میکنم انها سعی خواهند کرد که در انتخابات آینده نیز دستکاری کنند و شرایط انتخابات ناعادلانه خواهد بود با وجود این 16 میلیون از شهروندان استانبول به دمکراسی اعتقاد دارند و در انتخابات با ما خواهند بود. مادران، پدران، کودکان و جوانان از ما حمایت خواهند  کرد. و به من شهامت و قدرت می بخشند که اماده باشیم ازادی را برای مردم استانبول  تضمین کنیم.

اومانیته: وکلا و برخی از مقامات دادگستری برای اطمینان از عملکرد مناسب در انتخابات 23 ژوئن حضور خواهند داشت نظر شما در این مورد چیست؟

اوغلو: هیچ کسی تردید ندارد که ما اجازه نخواهیم داد که ارای ما را بدزدند. دوستان با تجربه ما با حساسیت بیشتری برای نظارت شمارش ارا در حوزه های رای گیری حضور خواهند داشت و همچنین ناظران خارجی. ما با همه احزابی که به دمکراسی و قانون اعتقاد دارند همکاری خواهیم کرد. وکلای ما در این مبارزه برای دمکراسی و قانون همکاری خواهند داشت و هیچ مشکلی در مورد ایمنی صندوق های رای وجود نخواهد داشت.

اومانیته: چرا استانبول قلب چنین نبرد سیاسی است؟

اوغلو: استانبول یکی از مهمترین شهرهای ترکیه و جهان بشمار میاید. رهبران حزب حاکم «عدالت و توسعه» در استانبول به مدت 25 سال حکومت کردند. انها میدانند که چگونه آن را مدیریت کردند. بعد از پیروزی در انتخابات ماه مارس در عرض مدت کوتاهی «18 روز» من شهردار استانبول بودم. در این زمان کوتاه متوجه شدم که مشکلات مدیریت وجود دارد و عدم عدالت و نابرابری در شهر حاکم است. هزینه ای هنگفت به هدر میرود. منابع مالی شهرداری استانبول بسیار غنی است و با استفاده از ان مردم میتوانند زندگی بهتری داشته باشند. من در این مورد مطمئن هستم. اما شیوه های دولت در عرض این 25 سال نشان میدهد ثروت هنگفت این شهر به هدر رفته است. من فکر میکنم حزب حاکم باید پاسخ این هزینه های سنگین را به مردم بدهد. انها واقعیت را از مردم مخفی میکنند و با ولخرجی ها منافع خود را تامین میکنند .

اومانیته: شما در مورد «هزینه های بیش از حد» صحبت میکنید. منظور شما چیست؟

اوغلو: نمونه های مختلفی از جمله انتقال منابع مالی «پول»از شهرداری به گروههای مذهبی و بنیادها وجود دارد و یا هزینه ای اختصاصی به دبیرخانه شهرداری داده شده است. چگونه امکان پذیر است که برای خرید ده اتومبیل و چند دفتر«شعبه های شهرداری» چنین هزینه ای مصرف شود؟ بر اساس اولین تحقیقات ما برای متوقف کردن این چنین هزینه سرسام آوری قاطع خواهیم بود. 6 میلیارد لیر ترکیه معادل «877 هزار میلیون یورو» می توان سالانه صرفه جوئی کرد .

 اومانیته: شما رسما مبارزات انتخاباتی را برنامه ریزی کردید. استراتژی شما تا آغاز انتخابات 23 ژوئن چیست؟ من دردها و دعاهای مادران را میشنوم و برادری را برای جوانان استانبول خواهانم.  مردم را تشویق به شرکت درانتخابات می کنم.

اومانیته: اگر شما مجددا در انتخابات پیروز شوید تعهدات شما برای توسعه شهر و رسیدگی به زندگی شهروندان چیست؟

اوغلو: اصول کار ما شفافیت با شهروندان و به اشتراک گذاری اطلاعات با شهروندان است. ما با توجه به نظرات مردم تصمیم خواهیم  گرفت. بزرگترین مشکلات ما عبارت از هزینه های بالای زندگی، حمل و نقل و ترافیک و ما برای مبارزه با این مشکلات با یکدیگر متحد خواهیم شد. ابتدا حمل و نقل رایگان برای مادران و کودکان تا سن  4 سالگی را ارائه خواهیم داد. آب و نان و شیر به صورت رایگان و یا با هزینه کم به کسانی که نیاز بیشتری دارند توزیع خواهد شد. اما از همه مهمتر این مسئله است که من شهردارمردم هستم و انها به من دسترسی خواهند داشت و هیچ مانعی سر راه ارتباط مستقیم مردم با من وجود نخواهد داشت. من معتقدم همه چیز در استانبول به خوبی پیش خواهد رفت.

 .https://www.humanite.fr/comment/reply/672823

 

تلگرام را توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 6 تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت