راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رقص همگانی

 زیر باران ژاپن

در پناه چتر

سوراخ ترامپ

اومانیته - ترجمه و تدوین آذرنگ

 

   

رهبران 20 اقتصاد بزرگ جهان در اجلاس جی 20 درشهر"اوزاکا" ژاپن حضور یافتند در حالی که جنگ تجاری و بازارمالی و شرایط محیط زیست بسیار وخیم است و جهان را تهدید میکند.

در این اجلاس اراده و تصمیمات دونالد ترامپ بی تاثیر نبود. ترامپ مصمم بود یک استراتژی "معامله" را با استفاده از تمام ابزار های "مالی و نظامی" به اجرا گذارد. جنگ تجاری علیه چین ،هزینه های سنگینی بر اقتصاد ایالات متحده وارد آورد. ترامپ معتقد است تنها در صورتی می تواند به مصالحه رسید که این مصالحه به سود شرکت های امریکایی منجر شود و گسترش شرکتهای چینی را محدود کند. مستاجر کاخ سفید با لحن یک بازیگر «پوکر» که کارتهای برنده را در آستین خود پنهان دارد گفت ما می خواهیم با چین به توافق برسیم و تا آنجا که اسناد و اظهار نظرهای پایانی کنفرانس جی 20 در ژاپن نشان میدهد، این تفاهم تا حدودی بدست آمد.

درباره ایران رئیس جمهور امریکا تلاش کرد ثابت کند ایران یک تهدید جنگی است. اما دراین مورد هم شواهدی بدست آمده که تفاهم هائی میان او و رئیس جمهور روسیه بدست آمده است. حداقل در عرصه صادرات نفت ایران به کشورهای جهان.

اقتصاد جهانی که در سالهای 2017ــ 2018 با گزاف گویی رشد ناچیزی را تجربه کرد اکنون میتواند قربانی نهایی بی ثباتی جهانی شود. امریکا با کارت های موجود "مالی و نظامی" خود میخواهد مجددا سلطه کامل ایالات متحده را بر جهانیان تحمیل کند. رشد منفی و چشمگیر کنونی در بسیاری از کشورهای به اصطلاح در حال ظهور از جمله آرژانتین، برزیل، ترکیه و افریقای جنوبی  به چشم می آید. کشورهایی که به شدت به دلار وابسته و بدهکار ان هستند و از افزایش ارزش دلار و افزایش نرخ بهره بانک فدرال ایالات متحده اقتصادشان با مشکلات فراوانی روبرو است و رکود اقتصادی را تجربه میکنند. دلار ابزاری در سلطه امریکا است و با این قدرت مالی ایالات متحده سعی میکند کشورهای در حال ظهور را به زانو درآورد و دلار را در رتبه اول ارز جهانی تثبیت کند. منطقه ریور به سختی میتواند از این رکود اقتصادی جهانی به سلامت بگذرد و در امان بماند. موسسه بازرگانی "ای اف او" در آغاز این هفته متوجه شد شرکت های آلمانی با ترمز صادراتی مواجه هستند که تاثیر بسیاری بر اقتصاد آلمان خواهد داشت و از این طریق بر اروپا تاثیر می گذارد.

بدین ترتیب رشد اقتصادی المان در سالهای 2019 ــ 2020 رو به زوال خواهد رفت. امریکا با وجود انکه جنگ تجاری علیه چین را آغاز کرده، فعلا ترجیج میدهد درباره کاهش  کسری تجاری ایالات متحده و آلمان که موتور اقتصادی اتحادیه اوروپاست برنامه ریزی کرده و آن کشور را به شریک شکست خورده تبدیل کند.

مستاجر کاخ سفید فشار بر برلین را با افزایش تعرفه های گمرگی بر صادرات تشدید می کند آنقدر که المان مجبور به امضای توافقنامه مورد نظر ترامپ شود. او می خواهد از این طریق امکان دسترسی شرکتهای امریکایی به بازار های اروپائی در بخش کشاورزی و مواد غذایی را فراهم کند. توافقنامه ای که نه تنها آلمان بلکه فرانسه را هم زیر فشار قرار میدهد و کمر آن را خم خواهد کرد.

کشوری که یکی از قهرمانان سنتی کشاورزی قاره اروپاست. تعرفه های گمرگی که اخیرا روی صادرات شراب فرانسوی اعمال شده  یکی از نشانه های هشدار دهنده حمله اقتصادی امریکا به این کشور است و پاریس باید در انتظار ضربه های بعدی باشد.

 

https://www.humanite.fr/comment/reply/674179

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 13تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت