راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درحاشیه پیشنهاد
رئیس جمهوری جدید اوکراین

عرصه سیاست
صحنه طنز
تلویزیونی نیست!
ترجمه و تدوین
"عسگر داوودی"

   

هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان روز دوشنبه هشتم ماه ژوئیه (18 تیرماه) نوشت: زلنسکی رئیس جمهور جدید اوکرائین در یک پیام ویدئویی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تقاضا کرد تا باب مذاکره و گفتگو در رابطه با آینده مناسبات دو کشور و بویژه درباره جزیره کریمه و دنباس باز شود. او گفت:«ما باید گفتگو کنیم، این مهم است. من مایلم با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در رابطه با جزیره کریمه و دنباس با حضور مسئولین دولتی آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا گفتگو کنم.»
پیش از این، بلافاصله بعد از انتخاب زلنسکی به ریاست جمهوری اوکرائین آنجلا مرکل نخست وزیر آلمان تلفنی با ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در رابطه با بررسی امکان گفتگوها میان دو کشور روسیه و اوکرائین گفتگو کرده بود.
از سال 2014 درگیری متقابل بین نیروهای نظامی اوکرائین و شبه نظامیان در شرق اوکرائین آغاز شد که به ارزیابی سازمان ملل این درگیری ها به مرگ 13 هزار تن از دو طرف منجر شده است.
در همین رابطه به گزارش شبکه خبری «راشاتودی»، پوتین در نشست بین‌المللی اقتصادی «سنت پترزبورگ» در ارتباط با احتمال دیدار بدون پیش‌شرط با رئیس‌جمهور جدید اوکراین به تمسخر گفت: گرچه هنوز با طرف اوکراینی تعامل نداشته ام اما دیدار با یک کمدین سابق از نظر من مشکلی ندارد.
او گرچه بازیگر خوبی است اما ریاست‌جمهوری بسیار با بازیگری متفاوت است.
امیدوارم که در برهه‌ای از زمان، یکدیگر را بشناسیم (شاید خنده دارترین بخش پیشنهاد زلنسکی مذاکره بر سر کریمه باشد که در یک همه پرسی پیوسته به روسیه و از این پیوند چندین سال می گذرد و از نظر مردم کریمه و دولت روسیه بازگشت به گذشته طنز سیاسی است- م)

تاکنون یکی از شروطی که مسکو برای آغاز مذاکرات متقابل اعلام کرده است، لزوم آمادگی اوکراین برای اجرای توافق مینسک و ایجاد ارتباط مستقیم گفتگو با نمایندگان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین بوده است. دو منطقه ای که جمهوری مستقل "روسیه نوین" را تشکیل داده اند.

خبرگزاری آناتولی از ترکیه نیز در همین رابطه گزارش داده است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه دوشنبه در واکنش به ابراز تمایل ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین برای دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه گفت: دعوت زلنسکی را در نظر خواهیم گرفت.
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص گفت: ما مباحث و پیامدهای این دیدار را بررسی کرده و سپس به آن پاسخ خواهیم داد.
(ولودیمیر زلنسکی فیلمنامه‌ نویس ، کمدین، مجری، تهیه‌ کننده فیلم، خواننده، هنرپیشه، مجری تلویزیون، تهیه‌ کننده تلویزیونی، طنزنویس، و حالا سیاستمدار اوکراین است. او متولد سال 1978 در اوکراین است و در یک خانواده یهودی – اکرائینی بدنیا آمده است. پدرش استاد دانشگاه و مادرش مهندس است. زلنسکی در دانشگاه ملی اقتصاد کی یف پایتخت اکراین، حقوق خوانده اما به طور
حرفه ای در زمینه حقوق کار نکرد. حامیان زلنسکی را گروهی از الیگارش های این جمهوری می دانند که «کالامویسکی» از معروف ترین آنهاست.
کالامویسکی اوکراینی - یهودی و رئیس انجمن یهودی‌ های اوکراین، میلیاردر و موسس گروه مالی- صنعتی «پریوات» و ششمین فرد ثروتمند اوکراین است که تا سال 2015 فرماندار استان دنپروپتروفسک بوده و بعد از آن به دلیل اختلاف با پروشنکو رئیس جمهور وقت اوکراین استعفا داد.
کالامویسکی هم اکنون در اسرائیل زندگی می کند – م
)

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 20تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت