راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم سودان

با حکومت ارتش

کنار نمی آیند!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

ژنرالهای خارطوم برای نگه داشتن قدرت مردم را از طغیان و «هرج و مرج» می ترسانند، اما مردم با مبارزه خود مانعی در برابر ارتش ایستاده اند.  

انجمن های حرفه ای سودان "اس. پ آ" (ائتلافی متشکل از اتحادیه های کارگران  و حزب آزادی و تغیبرات "آ.ل.س" که تظاهرات میلیونی را در خارطوم برگزار کرد، هشدار داد «مابعد  از عمر البشیر ستمگر دیگری را نمی پذیریم، هدف ما اینست که به ارتش آنچنان فشار بیاوریم تا قدرت را به یک مقام غیر نظامی منتقل کند.»

جنبش گسترده مردمی که با افزایش قیمت نان در سودان آغاز شد و در 11 اوریل عمرالبشیر دیکتاتور سودان را از قدرت ساقط کرد. شورای نظامی انتقالی قدرت را در سودان بدست گرفت. این شورا ادعا میکند که کنترل روند انتقال قدرت را تا انتخابات آزاد اینده حفظ میکند. اما معترضان مشروعیت «شورای نظامی انتقالی» را نمی پذیرند. مردم با فشار خود ارتش را مجبور به مذاکره کردند. در این زورآزمائی برای یافتن راهی جهت خروج کشور از بحران طرفین به این توافق رسیدند که طبق قانون اساسی «شورای مشترک» متشکل از مقامات نظامی و غیرنظامی تا برگزاری انتخابات ازاد آینده تشکیل شود.

ژنرال های خارطوم پیشنهاد میکنند که شورایی متشکل از ده عضو (هفت عضو از ارتش و سه عضو از غیر نظامیان) تشکیل شود اما معترضان خواستار شورایی از 15 عضو (هشت عضو از مقامات  غیر نظامی و 7 عضو از نظامیان) میباشند.

بر اساس گفته «محمد نجی آصام» سخنگوی انجمن حرفه ای و اتحادیه ای سودان، مذاکرات به سختی پیش می رود. او  معتقد است «که ارتش میخواهد قدرت  خود را روز به روز تقویت کند».

شورای نظامی میگویند  که شورای مشترک باید توسط ارتش اداره شود و غیر نظامیان بر آن نظارت کنند. به نظر میرسد که ارتش بطور جدی تمایلی به واگذاری قدرت به غیر نظامیان را ندارد و برای  توجیه امتناع از انتقال قدرت به یک غیر نظامی راهپیمایی ها را غیر مجوز و هرج و مرج می نامد و کشته شدن 6 تن از نیروهای امنیتی در درگیری های اخیر را بهانه کرده است. اکنون جاده ها و پل ها و مناطق استراتژیک مسدود است که این خود منجر به هرج مرج و درگیری می شود.

 سخنگوی شورای نظامی انتقالی ژنرال «شمسدین کاباشی» تابلوی سیاهی از خشونت شهروندان و غارت مردم را تصویر و تبلیغ می کند. او در شرایطی که تنش ها و فریادها در صحنه سیاسی جریان دارد خواستار همکاری مردم با ارتش است. صدام المهدی رهبر حزب المصالحه نخست وزیر سابق در دوره کودتا عمر البشیر و حزب اسلامگرا در سال 1989 پا را فرا تر گذاشته است و میگوید. «اگر باعث تحریک نیروهای مسلح که در تغییرات کمک کرده شویم باید در انتظار عواقب آن باشیم ». به نظر میرسد شورای نظامی انتقالی یک نسخه دیگری از رژیم سرنگون شده عمر البشیر است. تظاهر کنندگان برعکس تصمیم به تحمیل سناریوی انتقالی دمکراتیک به رهبری یک مقام غیر نظامی هستند. مردم میخواهند یک سودان جدید بسازند.

در هفته گذشته با وجود گرمای بیش از 42 درجه در خارطوم مردم از سراسر کشور در مقابل ستاد ارتش بسیج شدند و از طرف شهروندان خارطوم با نان و آب مورد استقبال قرار گرفتند.

در مواجهه به خواسته های مردم سودان ژنرالهای خارطوم تحت فشار نیروهای خارجی  نیز قرار دارند. در تازه ترین بیانیه شورای صلح و امنیت اتحادیه افریقا مجددا تاکید شده که انتقال قدرت به ارتش در سودان غیر قابل پذیرش است و بر خلاف آرمان های مشروع مردم سودان است. باید  به دمکراسی و حقوق بشر در سودان احترام گذاشت.

 

.https://www.humanite.fr/soudan-une-marche-du-million-pour-exiger-un-pouvoir-civil-671717

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 691  - 26 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت