راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه بر سر

سه راهی

امریکا- ایران- روسیه

راشا تودی- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  

اخیرا جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، طی اطلاعیه ای فرمان دونالد ترامپ، مبنی بر اعزام نیروهای دریایی و هوایی بیشتر به نزدیک سواحل ایران را اعلام کرد.

روزهای گذشته ناو هواپیما بر آبراهام لینکن و تعدادی از هواپیما های بدون سرنشین راهی خلیج فارس شدند. در ادامه ارعاب ایران، چهار هواپیمای بمب افکن غول پیکر ب 52 که قادر به حمل سلاح های اتمی نیز هستند، در پایگاه های دریایی قطر مستقر شدند.

طرح تقویت نیروهای دریایی و هوایی آمریکا در خلیج فارس، مبتنی است بر ایجاد رعب و وحشت در جامعه ایران تا یک اقدام نظامی جدی علیه این کشور.

 جدا از تهدید های نظامی ایالات متحده، برنامه تحریم و فشار های اقتصادی به ایران تا به حال نتایج مهمی در بر داشته است. به عنوان مثال، مواد غذایی و نوشیدنی ها 84.4 در صد، کفش و لباس حدود 57 در صد، حمل و نقل 52.5 در صد، وسایل سر گرمی 72 در صد در مقایسه با سال گذشته بالا رفته است. بطور کلی این کشور با یک تورم افسار گسیخته مواجه است و به بهمین مناسبت مقامات ایران صحبت از یک سیستم سهمیه بندی برخی از اقلام حیاتی مورد نیاز مردم را مطرح می کنند.

استراتژی واشنگتن در رابطه با "کشور نامطلوب" بسیار روشن است. در کنار تحریم های همه جانبه، جو هراس از جنگ را تقویت می کنند تا نیروهای میلیونی ایرانی، سر به شورش بردارند و باعث سقوط روحانی شوند. در فضای رسانه ای ایران صحبت از استعفای روحانی است، هر چند در این زمینه حرف آخر را آیت اله خامنه ای میزند. رهبر ایران در مذاکرات با گروه پنج به اضافه یک و پس از آن که آمریکا سپاه پاسداران ایران را در لیست تروریستی قرار داد از رئیس جمهور دفاع کرد. با این وجود چنانچه در ادامه بحران های اقتصادی مردم دست به شورش و اغتشاش بزنند و حاکمیت راه سرکوب را در پیش بگیرد، این همان روندی است که استراتژیست های آمریکایی روی آن سرمایه گذاری کرده اند و حساب می کنند. به محض پیش آمدن چنین شرایطی که مورد نظر آمریکا است، ترامپ فرمان مداخله در امور ایران را خواهد داد. پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 8 آوریل طی یاد داشتی نوشت: ما باید به مردم ایران کمک کنیم تا آزادی خود را به دست بیاورند.

این طرح در زمان مناسب در سوریه مورد بهره برداری قرار گرفت. به نظر می رسد واشنگتن در انتظار آشفته شدن اوضاع اجتماعی ایران است اما در این میان جهت سمت گیری ترکیه را باید در نظر گرفت که در این میدان چه نقشی ایفا خواهد گرفت.

موفقیت عملیات برای سرنگونی حکومت ایران بستگی به موقعیت ترکیه نه فقط به عنوان یک همسایه بلکه یک شرکت کننده فعال در محور سه گانه "سوری" مسکو، تهران و آنکارا بستگی دارد. شروع مانور اردغان جهت خرید سامانه، اس. 400 از روسیه را باید در این زمینه ارزیابی کرد. بر همین اساس باید با دقت سیاست های اردوغان را مورد توجه قرار داد تا سرنوشت رابطه مسکو آنکارا و خرید سامانه های دفاعی از روسیه به کجا خواهد انجامید.

از طرفی بخت با واشنگتن یار می باشد. مشکلات اقتصادی ترکیه گریبان اردوغان را به سختی گرفته است: در اثر رشد قیمت اجناس، بیکاری و مشکلات اقتصادی روز افزون، بر نارضایتی مردم این کشورافزوده می شود.

اخیرا "جیمز استاینبرگ"، سر فرماندهی سازمان نظامی ناتو در آنکارا با چاوش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار داشت. در این دیدار استاینبرگ با اشاره به خرید سامانه اس 400 ترکیه از روسیه اشاره کرد و گفت، من می خواهم از تحریم های ترکیه جلو گیری کنم. به بیانی دیگر استاینبرگ با زبان دیپلماتیک به رئیس دیپلماسی ترکیه فهماند که آمریکا می تواند اردوغان و ترکیه را در وضعی وخیم تر از آنچه هست قرار دهد. با این حساب ترکیه نمی تواند هم به تمایلات خود در ارتباط با همسایه ها جامه عمل بپوشاند و هم "شلاق های اقتصادی" آمریکا را تاب بیاورد.

برای ما دشوار خواهد بود تا آن چه بین استاینبرگ و چاوش اوغلو گذشت را پیش بینی کنیم اما متعاقب سفر وزیر خارجه آمریکا، یک اقدام نا امید کننده از طرف اردوغان انجام شد: رئیس جمهور ترکیه خواهان لغو نتایج انتخابات شهرداری استانبول شد.

در هر صورت اردوغان از خرید سامانه اس 400 صرف نظر نخواهد کرد. اردوغان به ظاهر نمی خواهد چهره خود را با بر هم زدن معامله با روسیه مخدوش کند. با این حال یکی از گزینه ها این است که سامانه روسی در سیستم سازمان نظامی ناتو ادغام شود یا در انبار ها بلا استفاده نگهداری شوند. اردوغان در عمل با ایالات متحده مخالف نیست، دیدار استنبرگ آن را تایید می کند اما تابستانی داغ در انتظار ایران و ترکیه است و در ماه های آینده فرایند های پر تشنجی را شاهد خواهیم بود!

 

https://russian.rt.com/opinion/629306-fridri

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 691  - 26 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت