راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 روی سقوط
ترامپ نباید
سرمایه گذاری
سیاسی کرد!

دمیتری سِد‌ف
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه - کیوان خسروی

 

  
وزارت کار آمریکا گزارش داد که شمار کارگران شاغل در کشور در سه ماهه نخست سال جاری 263 هزار افزایش یافته و میزان دستمزد ساعتی در ماه آوریل دو دهم درصد بالا رفته است. بیکاری تا 6\3 درصد از کل جمعیت شاغل کاهش یافت. این رکوردی طی نیم سده گذشته است. بورس شاخص «داو- جونز» به بالاترین حد خود رسید و رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال جاری به 2\3 درصد افزایش یافته است.
«بوریس اپستین» تحلیلگر ارشد سیاسی «سینکلر بوردکاست گروپ» و مشاور پیشین ترامپ در مصاحبه ای با «ان.بی. سی. نیوز» گفت که:«هنوز دمکراتها درباره سوسیالیسم فکر می کنند و زمان را در انتقاد به رئیس جمهور از دست می دهند، ترامپ مالیات را کاهش می‌دهد و از شدت قوانین و مقررات دولتی می کاهد».
در دوران دولت ترامپ در آمریکا رشد اقتصادی آغاز شد و امروز اکثریت مردم از روند اقتصادی دولت حمایت می کنند. در انتخابات سال 2020 برای دمکراتها ارائه گزینه ای بهتر آسان نخواهد بود.
نظرسنجی جدید انجام شده توسط «سی.ان.ان» نشان داد که 56 درصد آمریکایی ها سیاست اقتصادی ترامپ را تایید می کنند. نتیجه این نظرسنجی از پی گزارشی رسیده است که از اقتصاد آمریکا رشد بهتری را انتظار می رود. در این میان پیش بینی موقعیت رئیس جمهور ترامپ آسان نیست. پشتیبانی کلی از او توسط رای دهندگان تحت تاثیر مسائل اقتصادی است. «مایکل مولوینی» مدیر اداری و بودجه اداره کاخ سفید ضمن تفسیر این موقعیت امیدوار است که در انتخابات سال 2020 رای دهندگان حاضر به حمایت از رئیس جمهور شوند، حتی اگر آنها او را نپسند‌ند (بر اساس داده های نظرسنجی بیش از 54 درصد آمریکایی ها بطورکلی همچنان نگاه منفی به کار و فعالیت ترامپ دارند).«مولوینی» می گوید:«مردم به آن کسی که آنرا دوست ندارند اما بقایش برای آنها مفید باشد رای خواهند داد». براساس نظرسنجی «سی.ان.ان.» حتی درمیان آن کسانی که از ترامپ بطورکلی پشتیبانی نمی کنند 20 درصد سیاست اقتصادی او را تایید می کنند.
آمار و ارقام در نوسان هستند. در آغاز سال 2019 زمانیکه بین ترامپ و کنگره مناقشه بخاطر ساختن دیوار در مرز با مکزیک بالا گرفت و دولت موقتا «تعطیل شد»، حمایت از رئیس جمهور آمریکا بطور قابل توجهی کاهش یافت. با این حال روی هم رفته طی سه ماهه نخست سال 2019 ترامپ اساسا اعتبار خود را در میان جوانان، رنگین پوستان، کارفرمایان مستقل و زنان افزایش داد. همه اینها به گروه هایی تعلق دارند که بیشتر به وضعیت کار در بازار حساس هستند و به بهبود آن واکنش مثبت نشان می‌دهند. این نظر سنجی همچنین افزایش جزیی اعتبار ترامپ را قید می کند که مربوط به نتایج سیاستهای او در زمینه سلامت، مهاجرت و روابط خارجی است. نیمی از آمریکایی‌ها تایید می کنند که او به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می کند. همه اینها به دونالد ترامپ شانس دوباره انتخاب شدن را در سال 2020 می دهد. با این حال مبارزه با کاندیداهای آینده حزب دمکرات در انتخابات سال 2020 انتظار می رود شدید باشد. برای نمونه مطابق نظرسنجی ها «جو بایدن» 51 درصد، «برنی ساندرز» 50 درصد و «کاملا هریس» 49 درصد آرا را کسب می کنند. البته تا انتخابات هنوز زمان زیادی هست و تغییرات در هر جهتی امکان پذیر است. اما رفتار ترامپ گاهی دشوار است. او گاهی اوقات موفقیت های مسلم اقتصادی دولت خود را نادیده می گیرد و به آنها استناد نمی کند، در عوض در بحث های بی فایده با دمکراتها درگیر می شود، گرایش رای دهندگان به متمرکز شدن به خبرهای خوب را نادیده می گیرد.
یکی از مشاوران سیاسی حزب جمهوری خواه «ران بونجین» می گوید: «اگر ترامپ یک روز هفته را برای تشریح و انتشار علنی تلاش های خود در زمینه افزایش شمار مشاغل و مبارزه با بیکاری صرف می کرد و اینها را در فرم پرمضمون و مشروحی ارائه می داد، به او کمک می کرد تا میزان کلی پشتیبانی از خود را افزایش دهد. ترامپ برای اینکه تاثیر سیاسی از رشد شمار اشتغالها و کاهش بیکاری ها را بدست بیاورد باید به گفتگوهای سازنده درباره آنها متمرکز شود. هر رئیس جمهور دیگری از این موقعیت ها بطور سودمند برای فرصت ها استفاده می کرد، اما ترامپ این کار را نمی کند. امکان و فرصت تقویت موضع خود از طریق موفقیتهای اقتصادی تنها موقعی واقعیت می یابد که او با این فاکت ها کار بکند». ولی او تمایل دارد که به عناوین بی اهمیت رسانه ها واکنش نشان دهد.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 693  - 9 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت