راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت لهستان

گمُاشته امریکا

علیه چین و ایران

ولادیسلاو گولویچ

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

 

   

پرسش: «لهستان علیه ایران و چین چه می تواند بکند؟» از آن ناشی می شود که کنفرانس « صلح و امنیت در خاورمیانه» در تاریخ 13-14 فوریه به ابتکار آمریکا در ورشو با مشارکت تقریبا شصت کشور- متحدان آمریکا از میان کشورهای اروپایی و دولتهای خاور برگزار شد، اقدامی عجیب بود. در پایتخت لهستان امکان جنگ با ... ایرانی که دور از لهستانی ها است مورد بحث قرار دادند. دولت لهستان تلاش کرد خصلت ضد ایرانی این اقدام را نفی کند. در 13 فوریه روز آغاز کنفرانس، در ورشو تظاهرات دو گروه اپوزیسیون ایرانی برگزار شد. در ورزشگاه ملی میتینگ اعتراضی را شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران برپا کردند. سازمان مجاهدین شناخته شده است بعنوان سازمان تروریستی هم در ایران و هم در عراق، اما آمریکا در سال 2012 این سازمان را از فهرست تروریستی خود حذف کرد. در تظاهرات مخالفان ایرانی سیاستمدار لهستانی از حزب حاکم «قانون و عدالت»[ حزب راستگرای محافظه کار و دموکرات مسیحی لهستان. مترجم] و گروه اپوزیسیون «پلاتفورم مدنی» شرکت کردند. و در میدان کاخ ورشو هواداران سلطنت ایران که چهل سال پیش سرنگون شده بود تظاهرات کردند. اگرچه وزارت خارجه لهستان رسما واقعیت ارتباط با اپوزیسیون های ایرانی را تکذیب کرد اما معلوم شد که اعضای شورای مقاومت ملی ایران در گفتگو با سیاستمداران لهستان خواستار تغییر حکومت در تهران شدند و برای بدست گرفت قدرت ابراز آمادگی کردند.

«مارتسین سونتسیتسکی» نماینده اروپا از «پلاتفورم مدنی» در مورد تماس با مخالفان ایران اعلام کرد که« چندین سال است که ما از این سازمانها که برای حقوق بشر با رژیمی که مردم را می کشد  و آنها را در زندان نگه می دارد مبارزه می کنند حمایت می کنیم...».«من به شورای ملی مقاومت ایران مانند مشاورامنیت ملی آمریکا جان بولتون نگرش و تلقی مثبت دارم، ...»- به «سونتسیتسکی» نماینده دیگر اروپا «ریچارد چارنتسکی» از حزب حاکم «حزب قانون و عدالت» نیز ملحق شد. مطبوعات لهستان در این روزها می نویسند که ورشو نباید منطقه انفجارآمیزی مانند خاورمیانه را نادیده بگیرد، در حالی که نظامیان لهستانی در ماموریت های ائتلاف غرب در عراق، اردن و کویت خدمت می کنند. با وجود این توجه دولت لهستان به خاورمیانه چگونه می تواند مفید باشد؟

در سال 2018 لهستان خواستار پیوستن به ماموریت سازمان ملل متحد در مرزهای سوریه و اسراییل شد. سخن درمورد استقرار در ماه مارس 2019 یکصد و پنجاه نظامی لهستانی در ارتفاعات جولان با 15 زره پوش و دو توپخانه موشکی خودکار بود. در آن زمان هیئت نمایندگان ماموران اطلاعاتی لهستان بطور مخفیانه به رهبری مسئول سرویس اطلاعاتی «پتر کراوچیک» به سوریه سفر کرد. اینکه ماموران اطلاعاتی لهستان با چه کسی ملاقات کردند و آنچه که آنها مورد بحث قرار دادند نامعلوم مانده است. اتفاقا سازمان ملل متحد اصرار داشت که لهستانی ها را به کشور مالی بفرستد، اما ورشو تقاضای خاورمیانه را کرد. ماموریت در مالی که در آن 14 هزار سرباز- صلحبان خدمت می کنند، خطرناک تر از ماموریت در ارتفاعات جولان است که روی هم حدود هزار نظامی وجود دارند و در جولان سربازان لهستانی بیشتر مشهود خواهند بود و در مالی به اصطلاح در انبوه جمعیت گم خواهند شد.

مطبوعات لهستان سخنان یک سیاستمدار بلند مرتبه لهستانی را نقل کردند: «آمریکایی ها به دو چیز نگاه می کنند- آیا ما به اندازه کافی برای دفاع هزینه می کنیم و در صورت لزوم سربازان را می فرستیم. به این سادگی ما می توانیم شرکت سربازان مان را [درماموریت] نشان بدهیم». برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در ورشو تحت فشار آمریکا پذیرفته شد. بویژه آمریکایی ها ضمن پیوند دادن شرکت ورشو در لشگرکشی ضد ایرانی آمریکا و«تقویت» نیروهای مسلح لهستان توسط ارتش آمریکا گزینه دیگری را برای لهستانی ها نگذاشتند. «درعوض» موضع ضد ایرانی رهبری لهستان تقویت آمریکایی ها تاحدی بصورت چرخشی و تاحدی دائمی و واحدهای نیروی دریایی در «گدنیا»، نیروی هوایی در «میروسلاوتس» و «لاسکه»، واحدهای زمینی در «اوژیشه» و واحد نیروهای ویژه در «کراکاو» برنامه ریزی می شود. سخنگوی رئیس جمهور لهستان «کریسفت شرسکی» در نشست ورشو گفت «تماسهای دیپلماتیک لهستان و آمریکا هرگز چنین تنگاتنگ مانند اکنون نبوده است». اکنون روشن است که چرا ورشو شش ماه پیش اصلاح قانون فعالیت های انستیتوی یاد بود ملی را که مجازات جزایی را برای ادعای دست داشتن لهستانی ها در «هولوکاست» در نظر می گرفت لغو کرد. بعد از اینکه قانون لهستان باعث نارضایتی تل آویو شد آمریکایی ها ورشو را مجبور به انجام این کار کردند. آمریکایی ها از ورشو پشتیبانی او را در درگیری با چین طلب می کنند. به ویژه می کوشند تا لهستان از ایجاد شبکه دیجیتال نسل جدید« 5 گ» با مشارکت شرکت چینی «هوآوی» و از همکاری با پکن در طرح 1+16 (16 کشور  بین دریاها و چین) امتناع کند [منظور از بین دریا ها کشورهای اتحادیه اروپا مستقر در سواحل بالتیک دریای سیاه و آدریاتیک است. مترجم].

در ژوئن سال  2016 در زمان دیدار رئیس جمهور چین «شی جین پینگ» از ورشو رئیس جمهور لهستان« آندژی دودا» اعلام کرد که لهستان بمثابه دروازه سرمایه گذاری چین در اروپا است. رهبران چین و لهستان 20 بسته توافق نامه از جمله درباره همکاری استراتژیکی بلند مدت در زمینه انرژی امضاء کردند. اکنون به درخواست آمریکایی ها لهستان باید برنامه های خود را تغییر بدهد. بنا براین پاسخ به این پرسش مطرح شده در عنوان مقاله «لهستان علیه ایران و چین چه می تواند انجام بدهد؟» بسیار ساده است: پاسخ چیزی جز خدمت کردن به سیاست خارجی آمریکا نیست. یعنی ورشو همچنان به منافع سیاست خارجی آمریکا خدمت می کند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 684  - 16 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت