راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رقابت اقتصادی

عربستان با ایران

مهمتر از جنگ است!

ترجمه و تدوین از اومانیته- آذرنگ

 

  

 

 وزیر انرژی عربستان سعودی، "خالد آل فالح "که مدیریت شرکت نفتی ارامکو" شرکت نفتی عربستان سعودی و امریکا" رابرعهده داشت، وقتی در ماه سپتامبر توسط "یاسر آل رومیان"، بانکدار تجاری سابق جایگزین شد، حرفی برای گفتن نداشت. بدون شک او احساس کرد که دیگر نفوذش در سلطنت عربستان از دست رفته است. چند روز قبل از این استعفا  یک حکم سلطنتی برای  تاسیس وزارت صنعت و معادن  بطور رسمی  اعلام شد. این نقطه عطف خصوصی سازی بخشی از سهام شرکت ارامکو در بازار بورس جهانی است.

از سال 2016 ، این برنامه  به دلیل تردیدهایی در مورد ارزش گذاری شرکت سعودی و حساب هایی که هرگز منتشر نشده بود، بارها به تعویق افتاد. هفته گذشته شرکت ارامکواعلام کرد که در 9 ماه اول سال جاری 68 میلیارد دلار سود داشته است و در سال 2018 معادل 360 میلیارد دلار درآمد  و 111 میلیار دلار سود داشته است. تقریبا دو برابر شرکت "اپل " که سود آورترین شرکت جهان است. ارامکو بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت خام جهان است. اهرم اقتصادی که در دست رهبران عربستان سعودی است و برای استفاده از آن در جنگ اقتصاد با ایران تردید نمیکنند. 

شرکت ارامکو به تنهایی قادر است در قیمت نفت جهان تاثیر بگذارد و اکنون 5 در صد از سهام شرکت را که معادل 2000 میلیارد دلار تخمین زده میشود را می خواهد سرمایه گذاری کند. از هفته آینده دو در صد از سهام شرکت ارامکو در بورس ریاض "تداول " به عرضه گذاشته خواهد شد. نیویورک و هنگ کنگ قبلاً ابراز علاقه کرده اند، اما به گفته "یاسر ال رومیان "، رئیس هیئت مدیره شرکت، "برای بخشی (بین المللی)، ما در موعد مقرر به شما اطلاع می دهیم .

رئیس جمهور آمریکا از تقویت نیروهای نظامی امریکا در سوریه برای تصاحب میدان نفتی دیرالزور خبر داد و گفت:

 "من قصد دارم برای آرامکو یا یکی دیگر از این شرکت ها درخواست تجدید نظر بدهم تا آنها بتوانند در دیرالزور سرمایه گذاری کنند. ذخایر زیادی وجود دارد، اما از آن به اندازه کافی بهره برداری نمی شود."

درآمد حاصل از فروش 5٪ از سرمایه آرامکو را می توان در فعالیت های جدید (تسلیحات، گردشگری، املاک و مستغلات، معادن ...) و بویژه در کشورهای جهان سوم سرمایه گذاری کرد. در نهایت، هدف این است که  بخش خصوصی  اکثریت اقتصاد را در اختیار داشته باشد .

با توجه به بیکاری 12٪ که در درجه اول جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، پادشاه عربستان امیدوار است سالانه 300 هزار سعودی را که وارد بازار کار می شوند، جذب کند و سهم کارمندان در بخش خصوصی را از 32 به 62٪ افزایش دهد.

 

.https://www.humanite.fr/comment/reply/679766

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 715 - 23 آبانماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت