راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

نگاهی به مصاحبه دبیرکل

اتاق بازرگانی ایران وعراق

زمینه های آغاز

شورشی شبیه عراق در ایران

 

 

حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگویی با نشریه "تجارت فردا" پیرامون دلایل اعتراض ها در عراق گفت: "جرقه تظاهرات اعتراضی اخیر در عراق را بیش از همه جویندگان کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زدند که هر روز مقابل وزارتخانه‌ها تجمع می‌کردند و انتظار داشتند که به‌ کار گرفته شوند. اخیراً دولت عراق به دلیل وجود معضل بیکاری و نبود اشتغال، به شدت از صنایع داخلی حمایت می‌کند تا با گسترش آن اشتغال‌زایی کند اما همین حمایت از صنایع داخلی به افزایش شدید قیمت کالای داخلی منجر شده است. در این میان ورود برخی کالاها را ممنوع اعلام کرده و در عین حال قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند مواد خوراکی از جمله لبنیات، مرغ، گوشت و... افزایش یافته است. به یکباره قیمت تخم ‌مرغ در عراق سه برابر شده و قیمت مرغ به دو برابر افزایش یافته است. بنابراین سیاست افراطی حمایت از تولید داخل نیز در شدت گرفتن نارضایتی عموم نقش بسزایی داشته است."

آقای حسینی در ادامه تاکید کرد: "همزمان با این سیاست‌ها و نارضایتی‌های به وجود آمده، دولت عراق اعمال قانون را آغاز کرده است ... بسیاری از زمین‌های دولتی که تصرف شده بود در آن ها بازارها و خانه ساخته شده بود، حالا دولت در حال پس گرفتن آنها و تخلیه و تخریب آنهاست. برخورد شدید با قاچاق کالا از جمله اقدامات اخیر دولت است. ما شاهد بودیم که همزمان با اعتراضات، بسیاری از رانندگان عراقی در مرزهای این کشور اعتصاب کرده بودند و دلیل این اعتصاب هم این بود که کالایی که از گمرک خارج می‌شد، دوباره در بین راه مورد بازرسی قرار می‌گرفت و اگر تخلفی رخ داده بود، دوباره مالیات گرفته می‌شد. مجموعه این عوامل دست‌ به‌ دست هم داد تا یک فضای نارضایتی عمومی به وجود آید."

البته در این مورد آخر ایشان توضیح نداد که اگر از صاحبان کالاهای وارداتی مالیات می گیرند، برای چه رانندگان کامیون ها باید اعتصاب کنند؟ مثل آن می ماند که کولبرهای ایرانی اعتصاب کنند که چرا از صاحبان کالاهایی که بر دوش آنهاست دو بار یا سه بار یا ده بار مالیات می گیرند!

سخنان دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق ضمنا همزمان با آن بود که اعلام شد شورای هماهنگی اقتصادی ایران به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیری اقتصادی در کشور ممنوعیت ورود کالاهایی را که مشابه آن در داخل تولید می شود تصویب کرده است. بنابراین بنظر می رسد آقای دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق بیش از آنکه در حال توضیح وضعیت عراق باشد می خواهد به دولت ایران هشدار دهد که "سیاست افراطی" حمایت از تولید داخل و پشتیبانی از صنایع داخلی به قصد اشتغال زایی و ممنوعیت واردات کالاها و اجرای قانون و پس گرفتن زمین ها و اموال دولتی و مبارزه با قاچاق کالا و گرفتن گمرک و مالیات از آنها و خلاصه هر اقدامی که به زیان تجار و قاچاقچیان و صادرکنندگان مواد خام و واردکنندگان کالاها باشد می تواند ایران را به سرنوشت عراق دچار کند. این در حالیست که مردم ایران اتفاقا از دولت و حاکمیت انتظار اجرای همین سیاست هایی را دارند که آقای دبیرکل بازرگانی نسبت به آنها هشدار می دهد. البته اجرای قاطع سیاست پشتیبانی از صنایع داخلی و اشتغال زایی می تواند عوارض کوتاه مدتی داشته باشد که باید با اجرای برنامه های مناسب و از جمله سهمیه بندی کالاهای اساسی مانع از فشار موقت آن به قشرهای فرودست و کم درآمد جامعه شد تا زمانی که مشکلات تولیدات داخلی برطرف شود.

آنچه مردم عراق نسبت به آن معترض هستند بالا کشیدن و ناپدید شدن درآمد نفت و ریخته شدن آن به جیب صاحبان قدرت و فساد و بی کفایتی و بی توجهی گروه ها و جناح های سیاسی حاکم به خواست های مردم آن کشور است. بنابراین آنچه می تواند ایران را به سرنوشت عراق دچار کند آن چیزهایی نیست که دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق نسبت به آن هشدار می دهد، بلکه آن چیزیست که علی ربیعی سخنگوی دولت در هفته گذشته در روزنامه ایران بدان اشاره کرد. ربیعی نوشت : از اعتراض های عراق درس بگیریم و انتخابات آزاد برگزار کنیم ... رخ‌دادهای اخیر عراق را  ببینیم که نا امیدی از صندوق انتخابات چگونه می‌تواند خواسته برحق مردمی را به فراسوی انتخابات ببرد."

خطری اگر ایران را تهدید می کند در اینجا و در سماجت یک گروه اندک فاسد و عقب مانده در  تحمیل خود به مردم ایران و نفی حق انتخاب آنهاست. خطر در ناامیدی مردم از کارساز بودن انتخابات و پیشرفت اصلاحات و تحولات به شکلی مسالمت آمیز و قانون مدارانه؛ در تجمع قدرت در دست یک تن یا یک بیت یا چند کارتل اقتصادی و نپذیرفتن هیچگونه مسئولیتی بابت این قدرت است. اگر مردم نتوانند خواست و صدای خود را از طریق انتخابات به گوش برسانند و محقق سازند آنوقت به راه هایی دیگر متوسل خواهند شد مانند همان راه هایی که مردم عراق اکنون برای بیان خواست های خود ناگزیر از آن شده اند. خطر در اینجاست.

 

 

تلگرام راه توده:           

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 715 - 23 آبانماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت