راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"ترامپ"

به قیمت جنگ

می خواهد در

کاخ سفید بماند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

   

دونالد ترامپ که پیشرفت مجدد صنعتی ایالات متحده را شعار انتخاباتی " ساخته بود، حالا در سال پایانی ریاست جمهوری خود نگران اخراج از کاخ سفید در دور انتخابات ریاست جمهوری اش است.

او هنوز امیدوار است که تا پیش از رسید زمان انتخابات مانع سقوط سیستم مالی شود و نرخ رسمی بیکاری (در حدود 3.5 در صد ) را حفظ کند و حتی آن را پائین نیز بیاورد که نسبت به 50 سال گذشته یک جهش است.

او برای دستیابی به این آرزو، جابجای مشاغل در چین و مکزیک را وعده میدهد، اما قادر به احیای صنایع از جمله در بخش هیدرو کربن و ذغال سنگ هم نیست. بیشتر مشاغل جدیدی که نرخ بیکاری را در دوران او پائین آورده مربوط به بخش خدمات و هتل و رستوران است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی خاطر نشان می کند که نیروی کار نسبتا ضعیف در ایالات متحده (79.7) از امریکایهای در سنین 25 تا 54 سال شاغل هستند . در مقایسه با فرانسه (80.8) درصد شاغل میباشند اما کاهش بیکاری بین سالهای 2008تا 2016 عمدتا از دوره باراک اوباما آغاز شد.

دبیر خزانه داری ایالات متحده اخیرا گفت : با کاهش مالیات شرکت ها، باز گشت گسترده سرمایه گذاری در ایالات متحده چشمگیر است .  بدین ترتیب بخش خصوصی موفق شد از پرداخت بیش از 1300 میلیارد دلار در اثر (کاهش مالیات برنامه ریزی شده در طی 10 سال )معاف شود . تنها 16 درصد از مدیران در ابتدای سال 2019 اعلام کردند که سیاست سرمایه گذاری و استخدام خود را تغییر میدهند .

در دوران ترامپ به بهانه منافع ملی امریکا از سازمانهای همکاری بین المللی خرج شد. توافق هسته ای با ایران را لغو کرد، از توافقنامه پاریس در مورد مقابله با آلودگی هوا خارج شد و حتی حضور در ناتو را مشروط به کمک مالی برای ادامه حضور در این پیمان کرده است.

همزمان با این سیاست های جنجالی، دست از حمایت کردهای سوریه برداشت اما چاه های نفت سوریه در شمال شرق این کشور را در اشغال خود حفظ کرد.

او در تاریخ 3 نوامبر در مورد نگهداری چند صد سرباز در منطقه دیرالزور که کانون " هیدروکربن" است گفت: "ما پشت عقب نماندیم، نفت را نگه داشتیم» و افزود :"دیگران (روسها ) می توانند درمرز سوریه  گشت بزنند ، و ترکیه به آنها اجازه دهد تا این گشت را انجام دهند. آنها 1000 سال است که می جنگند. بگذارید مرز را رصد کنند. ما نمی خواهیم این کار را انجام دهیم. ما سربازان خود را در سوریه نگه میداریم تا نفت را برای ما نگهدارند. من نفت را دوست دارم".

وضعیت تاسف بار منطقه دیرالزور ویران شده از جنگ داخلی به هیچ وجه امکان استخراج وسیع نفت را که تا سال 2017 توسط سازمان تروریستی "دولت اسلامی" چپاول میشد را نمیدهد.

علیرغم لغزندگی های پیاپی ترامپ، زیاده خواهی های او در جنگ تجاری اعلام شده با مخالفان خود (روسیه و چین) و متحدانش (فرانسه و آلمان) نیز برای امریکا دردسرساز شده است. این مجموعه موجب طرح استیضاح او شده و حالا خطر در آنجاست که ترامپ برای نجات خود از باتلاقی که در آن گیر کرده دست به ماجراجوئی جنگی بزند تا بلکه در  کاخ سفید بماند . او در عرض 4 ماه گذشته 125 میلیون  دلار پول برای هزینه های انتخاباتی خود جمع اوری کرد . بسیار فراتر از 86 میلیون دلار توسط بارک اوباما در پایان دوره اول انتخابات خود و برنی سندرز با 25.3 میلیون دلار .

سیاست های مالیاتی سخاوتمندانه ترامپ برای میلیاردرها آنقدر سودمند بوده که حالا به یاری او بیایند.

شلدون آدلسون که  بزرگ کازینودار جهان معروف است، در ابتدای مبارزات انتخاباتی ترامپ 30 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است، در حالی که ترامپ  در جلسات انتخاباتی خود عهد کرد که هزینه های انتخاباتی خود را خود تامین میکند . شلدون آولسون مشتاقانه  از راست افراطی اسرائیل حمایت میکند و در انتصاب جان بولتون به عنوان  مشاور امنیتی ملی و سیاست های تهاجمی علیه ایران نقش مهمی را بر عهده داشت.

 

.https://www.humanite.fr/comment/reply/680035

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 716 - 30 آبانماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت